Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ofta använder du Siri?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dags att ta reda på hur använd denna "revolutionerande" teknik är. Handen på hjärtat nu, hur ofta använder ni Siri?

Inte ofta, av förklarliga skäl då den inte har stöd för svenska kartor/lokationer m.m., än.

Pratar ofta med Siri. Ber henne sätta timern, väcka mig, kolla om frugan är på väg hem från jobbet än samt diktera e-post på engelska. Använder Siri mycket till att ringa upp folk i adressboken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-19 17:39

Jag använder Siri varje dag men då är det alltid för samma sak, ber henne ringa upp någon i adressboken då jag har telefonen i fickan. Det kunde jag göra innan Siri också, så egentligen ingen skillnad.

Det har hänt att jag har bett henne om andra saker också, t ex hur mycket en "cup" är som mått o dyl men det är ganska sällan.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-19 19:40

Om man bortser från lek och uppvisningar för nyfikna bekanta, ett fåtal gånger sen jag köpte den på lanseringsdagen. Starta timer och alarm blir det mest. Att den inte finns på svenska är givetvis största hindret. Uppringning och taltolkning skulle kanske kunna vara användbart.

Och jag har inte kommit över tröskeln att man känner sig rätt fånig om man pratar med telefonen bland folk.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-19 19:42
Ursprungligen av PeeMaN:

Dags att ta reda på hur använd denna "revolutionerande" teknik är. Handen på hjärtat nu, hur ofta använder ni Siri?

Orättvis fråga att ställa i ett land som inte har "stöd" för Siri än...

Ursprungligen av zappee:

Orättvis fråga att ställa i ett land som inte har "stöd" för Siri än...

Engelska är väl fortfarande ett världsspråk som de flesta av oss kan och har fått med oss från skolan?

Ursprungligen av PeeMaN:

Engelska är väl fortfarande ett världsspråk som de flesta av oss kan och har fått med oss från skolan?

Siri supporterar inte svenska lokationer och kartor för att man lär sig engelska i skolan i Sverige.
Det har inte med varann att göra kan man säga.

Ursprungligen av keptang:

Siri supporterar inte svenska lokationer och kartor för det.

Sant... Men du...Lokationer? Vad är det för hitte-på-ord?

Ursprungligen av PeeMaN:

Sant... Men du...Lokationer? Vad är det för hitte-på-ord?

Det vettefan, dansk/engelska kanske.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-22 00:51
Ursprungligen av PeeMaN:

Sant... Men du...Lokationer? Vad är det för hitte-på-ord?

Lokationer är ett allmänt vedertaget uttryck och används inom många olika branscher.

Ursprungligen av PeeMaN:

Sant... Men du...Lokationer? Vad är det för hitte-på-ord?

Det där får du nog editera. Eller deleta.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-19 23:22

Ganska ofta faktiskt, mest till larm, timer, ringa upp folk som redan är nämnt men även när man ska googla saker. Hade Siri löst svenska så hade jag använt henne ännu mer.. Fantastisk liten tjej det där...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-20 08:26

Har inte blivit så ofta, var mest i början. När den kommer på svenska och det finns stöd för svenska kartor med mera så kommer jag nog att använda den flitigt.

  • Medlem
  • 2012-01-20 10:01

Jag försöker använda siri ganska ofta när jag är ute och går och lyssnar på musik. Funkar sådär då jag har ett litet talfel och har lite svårt med R.
Det är mest Siri som bestämmer vad jag lyssnar på.

-Play songs by Night Birds
- I can't find Night Buds in your libary
-Play songs by Night Birrrrrrds
- I can't find songs by Night Buzz

(massa svordomar)

- Play songs by Final Exit
- Playing song by Final Exit

Suck...

Ursprungligen av Spata:

Jag försöker använda siri ganska ofta när jag är ute och går och lyssnar på musik. Funkar sådär då jag har ett litet talfel och har lite svårt med R.
Det är mest Siri som bestämmer vad jag lyssnar på.

-Play songs by Night Birds
- I can't find Night Buds in your libary
-Play songs by Night Birrrrrrds
- I can't find songs by Night Buzz

(massa svordomar)

- Play songs by Final Exit
- Playing song by Final Exit

Suck...

Provat den engelska Siri, där R ofta inte är lika uttalat?

  • Medlem
  • 2012-01-20 11:29
Ursprungligen av pmarriott:

Provat den engelska Siri, där R ofta inte är lika uttalat?

Nej det har jag faktiskt inte provat eller ens tänkt på, ska se om det hjälper. Tack!

Är det bara jag som känner sig dum när man går och pratar med sin telefon?

Ursprungligen av _Henrik_:

Är det bara jag som känner sig dum när man går och pratar med sin telefon?

Nej, det där är en tröskel man måste förbi.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-20 23:09

Jag brukar ofta prata med min telefon - fast någon annan lyssnar i andra ändan...

Jag trodde jag var ensam om att inte använda Siri ännu. Ser att det är när 35% av dom som svarat, som är i samma sits. Jag har faktiskt inte startat Siri för att testa heller. När den kommer på svenska - kan det bli andra bullar vi får se. Efter att ha bytt luren 2 ggr med Apple så är jag lite försiktig när det gäller användande/test av "nya" funktioner.:tveksam:

Det tycks som om mitt engelska/amerikanska uttal är för dåligt, för Siri vill inte förstå mig. Visst funkar det, men det går snabbare att själv styra upp saker. Man skämms ju lite när man ska visa folk den coola funktionen å så blir man idiotförklarad av syrliga Siri... :/
Pratar så sällan annat än svenska så det är väl det som sabbar.

Har ni vart med om att hon förstår vanlig Hans Rosling-engelska?

Ursprungligen av kitesurf:

Det tycks som om mitt engelska/amerikanska uttal är för dåligt, för Siri vill inte förstå mig. Visst funkar det, men det går snabbare att själv styra upp saker. Man skämms ju lite när man ska visa folk den coola funktionen å så blir man idiotförklarad av syrliga Siri... :/
Pratar så sällan annat än svenska så det är väl det som sabbar.

Har ni vart med om att hon förstår vanlig Hans Rosling-engelska?

Det här med att bryta när man pratar engelska gör det svårare. Själv är jag halvbritt och även om jag råkat halka in på ett amerikaniserat uttal så förstår hon mig bra. Min fru som är från Bulgarien har inte en chans att göra sig förstådd med Siri.

Jag använder siri som många andra till att ställa larm/ringa kontakter/webbsökningar. Problemet jag oftast stöter på är att mitt engelska uttal suger för mycket.
Känner jag mig lite uttråkad kan jag låta siri läsa upp mina sms. Det låter galet roligt när det ska läsas upp svenska ord på engelska

SAOL är av en annan åsikt!

Alla vet väl vad en lokation är, men det är ju ganska off-topic.

Fråga 118100.

Lokation används ofta och gärna av IT-konsulter. Jag vet inte om de läst för mycket dokumentation där det engelska ordet "location" används och de inte tycker att det svenska "plats" beskriver det lika bra.

Ursprungligen av mendezzz:

Lokation används ofta och gärna av IT-konsulter. Jag vet inte om de läst för mycket dokumentation där det engelska ordet "location" används och de inte tycker att det svenska "plats" beskriver det lika bra.

Inte för att det hör till ämnet för den här tråden, men jag har noterat att i datorns värld använder folk gärna engelska termer. Som när man pratar med en säljare som sitter med ett system på engelska och han meddelar att han ska "cancellera" ordern.

1
Bevaka tråden