Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här på ett bra sätt, så jag börjar från början.
Som en inbiten PC användare har jag alltid använt Sony Vegas Pro när jag har redigerat filmer. Jag och min kompis brukar skicka små snuttar från olika längre videos (hemmavideos mest) till varandra och förut använde jag den smidiga trimmern i Vegas. Funkade fin fint, och att välja en scen, dra den till tidslinjen och sen spara kunde ju inte vara enklare.
Nu har jag skaffat en Mac med OS X Lion.
Köpte Final Cut Pro 10 i hopp om att det skulle vara lika enkelt. Det visar sig vara krångligare än vad man skulle kunna tro. Kanske inte krångligt i era ögon, men om man är van vid Sony Vegas trimmer så är FCP inte en enkel historia.
Dök också på problemet att nästan inga filformat fungerar utan att man måste konvertera dem (eller det kanske finns någon annan lösning?).
Min fråga är nu, finns det något program till Mac som har en liknande "trimmer" som Vegas? Ett program som man enkelt kan markera en liten snutt från en video, och sen spara den som en ny fil?
Detta har fått mig att börja tvivla på Mac, och PC'n börjar se allt mer lockande ut.
Jag behöver hjälp från inbitna Mac användare.