Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera blogg till iBook Author

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I syfte att lära mig hur iBooks fungerar tänkte jag ta och rippa loss min blogg (blogspot)
och använda denna som "input" till iBooks.

Lättare sagt än gjort iom att exporten från Blogger.com är rotvälska (XML) och inga bilder följer med...

Det finns tjänster för att göra bloggar till böcker; blurb etc, men jag vill inte betala för att få en fysisk bok.
Jag vill som sagt ha ut data ur blogger och pötta in det i iBooks.

Hur göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-21 20:35

Nu e jag novis, men kopiera och klistra in?

inlägg tillbaka till 2005, gissar på tusentalet....

Kan man automatisera det vore det bra.

Jag har gjort en bok utifrån en Blogger-blogg, det var dock sex år sedan och jag minns inte exakt hur jag gick till väga... men förmodligen öppnade jag XML-filen i TextWrangler och tvättade rent den från alla taggar mha sök och ändra. Det har jag i varje fall gjort i andra sammanhang.

Det är ju galet om det fortfarande inte går att exportera sina inlägg i vanligt textformat (jag har inte ens lyckats hitta en Wordpress-plugin som kan göra det).

Jag har dock alltid skrivit mina inlägg i en lokal ordbehandlare - dels som backup och dels för att slippa den här typen av problem.

Kanske först en xml eller pdf av bloggen - sedan kanske du kan göra iBook av det?

LJBook - From your LiveJournal to a Blog Book

Just det, en väg att få ut texten utan kod är förstås om du kan visa samtliga inlägg på en sida och sedan helt enkelt kopiera texten, eller printa till en PDF. Byt tema tillfälligt till något avskalat utan sidofält mm.

Skumt. När man ska publicera så ger Apple länkar där man kan läsa mera om att publicera på iBooks - legala grejer etc - men alla länkar hamnar nowhere - Apples server hittar inte sina egna sidor

Länkarna funkade för mig (paid account).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-01-22 20:09

Iofs inte iBook-format, men (om man använder Wordpress) verkar det finnas en del tillägg: WordPress › epub « Tags « WordPress Plugins

1
Bevaka tråden