Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur nedgraderar jag från Lion till Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-30 18:40

Japp, jag hinner inte ens komma så att jag kommer åt diskverktygen.

Ursprungligen av illerG:

Och du följer guiden på föregående sida och formaterar disk innan du försöker installera?

Ursprungligen av CEk:

Japp, jag hinner inte ens komma så att jag kommer åt diskverktygen.

Jag provade precis med min Leopard-skiva och jag kan då boota upp och formatera min dator med den också.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-30 23:48

Skumt. Jag bootar upp med den, sen får jag välja språk men när jag sen klickar vidare så kommer den där rutan upp och menyalternativen är gråa och icke klickbara. Du har också den där SL-skivan som man fick köpa billigt eller och Lion liggandes på burken?

Ursprungligen av illerG:

Jag provade precis med min Leopard-skiva och jag kan då boota upp och formatera min dator med den också.

Ursprungligen av CEk:

Skumt. Jag bootar upp med den, sen får jag välja språk men när jag sen klickar vidare så kommer den där rutan upp och menyalternativen är gråa och icke klickbara. Du har också den där SL-skivan som man fick köpa billigt eller och Lion liggandes på burken?

Jag har Snow Leopard skivan som man köpte billigt ja. Och med den formaterade jag hela disken för att sedan installera SL igen. Dock så använder jag Lion i dagens läge då jag inte har några problem med operativsystemet.

Ursprungligen av CEk:

Är det inte så att du bootar upp på DVD'n, hoppar ur installationen och väljer att radera disken, SEN lägger du in SL ?

Låter det vettigt?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-31 15:48
Ursprungligen av Goflorp:

Är det inte så att du bootar upp på DVD'n, hoppar ur installationen och väljer att radera disken, SEN lägger du in SL ?

Låter det vettigt?

Come again? Jag kör i skivan, startar om datorn med med alt-knappen intryckt och väljer Mac OS X DVD (eller vad det står). Sen får jag välja språk men i nästa skede tar det stopp. Försökte alltså enligt guiden på föregående sida.

Ursprungligen av CEk:

Come again? Jag kör i skivan, startar om datorn med med alt-knappen intryckt och väljer Mac OS X DVD (eller vad det står). Sen får jag välja språk men i nästa skede tar det stopp. Försökte alltså enligt guiden på föregående sida.

Men välja språk, då är du väl inne i OS-installationen? Eller?
Man skall ju kunna boota upp på 319:-'s Köpe-DVD'n som om det vore en reparationsskiva, man skall kunna välja skivverktyg i en meny. Du kan ha en trasig skiva
Från Skivverktyg skall det gå att få bort allt med Lion på disken (Partitionera + formattera).

Det går INTE att boota från en Avbild lagd på en minnepinne. Det försökte jag 20ggr innan jag gav upp.

PS. Att ALL data på disken går åt pipan iom formattering hoppas jag alla är införstådda med.

- och svar JA, det är ett helvete bli av med Lion ......

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-31 17:34

Ja det tycker jag också men jag kommer inte åt skivverktyg alls med hjälp av SL-skivan som jag köpte utan kommer bara till rutan jag bifogade. Det första jag får gör är att välja språk, därifrån kan jag inte komma åt skivverktyg. När jag klickar på nästa kommer den där rutan upp och då finns skivverktyg etc däruppe men går inte att klicka på. Hur jag än bär mig får jag inte bort Lion och det är riktigt irriterande då den datorn inte flyter alls med Lion.

Men välja språk, då är du väl inne i OS-installationen? Eller?
Man skall ju kunna boota upp på 319:-'s Köpe-DVD'n som om det vore en reparationsskiva, man skall kunna välja skivverktyg i en meny. Du kan ha en trasig skiva
Från Skivverktyg skall det gå att få bort allt med Lion på disken (Partitionera + formattera).

Det går INTE att boota från en Avbild lagd på en minnepinne. Det försökte jag 20ggr innan jag gav upp.

PS. Att ALL data på disken går åt pipan iom formattering hoppas jag alla är införstådda med.

- och svar JA, det är ett helvete bli av med Lion ......

Ursprungligen av CEk:

Ja det tycker jag också men jag kommer inte åt skivverktyg alls med hjälp av SL-skivan som jag köpte utan kommer bara till rutan jag bifogade. Det första jag får gör är att välja språk, därifrån kan jag inte komma åt skivverktyg. När jag klickar på nästa kommer den där rutan upp och då finns skivverktyg etc däruppe men går inte att klicka på. Hur jag än bär mig får jag inte bort Lion och det är riktigt irriterande då den datorn inte flyter alls med Lion.

Måste du inte avsluta installationsprogrammet med Cmd+Q innan du kan komma åt Skivverktyget?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-31 17:51

När jag startar datorn ned alt intryckt får jag upp tre alternativ; Boota vanligt, boota recovery HD eller boota från OS X installationsskiva. Sen får jag välja språk och då finns det igen annat att välja och när jag går vidare så står det "Förbereder installation" och sen kommer rutan upp. Där kan jag inte köra cmd+q eller nånting.

Ursprungligen av Capeman:

Måste du inte avsluta installationsprogrammet med Cmd+Q innan du kan komma åt Skivverktyget?

Ursprungligen av Capeman:

Det skall fungera direkt

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-31 21:48

Den där bilden får inte jag. Första rutan jag får upp är att välja språk, sen kommer felrutan. Fanns det olika SL-skivor eller?

Ursprungligen av illerG:

Det skall fungera direkt

[ATTACH="CONFIG"]31797[/ATTACH]

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-31 18:08

Ok, gick in på Recovery HD (som jag antar tillhör Lion) och raderade hårddisken, sen försökte jag installera från SL-skivan men får fortfarande samma meddelande. Uppenbarligen fick jag bort Lion för nu tvingas jag installera det på nytt. GAAAAAAAAH!!!

Det har sagts förut, Lion har en reparationspartition som rycker in om huvudpartitionen inte kan starta....

Fattar ni att jag gav upp eller

Det har sagts förut, Lion har en reparationspartition som rycker in om huvudpartitionen inte kan starta....

Fattar ni att jag gav upp eller

Och jag har inga som helst problem att formatera disken med SL-skivan och börja om från början.

Ursprungligen av CEk:

Den där bilden får inte jag. Första rutan jag får upp är att välja språk, sen kommer felrutan. Fanns det olika SL-skivor eller?

Beror på när man köper skivan. Jag bokade min samma dag SL släpptes och fick 10.6 (10.6.0)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-31 22:53

Jag köpte den direkt den blev tillgänglig, betalade man inte typ 99:- för den eller så har jag för mig?

Ursprungligen av illerG:

Beror på när man köper skivan. Jag bokade min samma dag SL släpptes och fick 10.6 (10.6.0)

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-01-31 23:08

Är inte den där 99 kronors skivan bara en uppgradering från 10.5 till 10.6? Har för mig att jag försökte att installera med en sådan skiva på en nyinköpt HD men fick upp en varning att 10.5 måste vara förinstallerat. Köpte senare 319 kronorsvarianten och då först fungerade det.

• Medlem
  • 2012-01-31 23:14

Varför fick jag då upp en varning att 10.5 måste vara installerat?

• Medlem
  • 2012-01-31 23:22

Hittade detta på Wikipedia

Leopard Upgrade: requires that Mac OS X Leopard already be installed.
If you have purchased an Upgrade for Mac OS X Leopard license, then subject to the terms and conditions of this License, you are granted a limited non-exclusive license to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on a single Apple-branded computer as long as that computer has a properly licensed copy of Mac OS X Leopard already installed on it.[10]

Källa: Mac OS X Snow Leopard - Wikipedia, the free encyclopedia

Min skiva för runt 320kr
Så vitt jag förstår skall 99 kronors skivan vara densamma. Men jag kan ha fel.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-01 00:02

Så ser inte min ut men jag har också för mig att det skulle vara densamma och jag har för mig att en kompis lånade den av mig och gjorde en ren installation med den. Min Macbook kom ju med Tiger men kommer inte riktigt ihåg när jag gick över till Leopard eller hur, har ju ingen Leopard-skivan men vet ju att jag hade det inlagt. Är det kanske Leopard jag behöver först då?

Ursprungligen av illerG:

Min skiva för runt 320kr
Så vitt jag förstår skall 99 kronors skivan vara densamma. Men jag kan ha fel.

[ATTACH="CONFIG"]31799[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]31800[/ATTACH]

För att ytterligar bidraga till den totala förvirringen så har jag använd 319:-'s skivan som alltså skall vara en "fullversion" - ingen upgrade alls.

Med denna skiva fick jag inte ordning på skiten.

Hade jag haft ngt annat än en iMac (lite jobbigt ploppa ur HD'n) så hade jag tatt ur disken och zappat den i en PC.

Alternativ B för den händige. Ladda hem ngn Linux-CD med "disktools" på och använd denna för att blåsa hela disken.
Borde ju funka.

Hittar det här på Apples egna supportsidor (forumet);

Citat:

Back to Snow Leopard from Lion install method

Read and print out these instructions, your computer is going to be offline and you wil be cutoff from help until your machine is restored.

Clear the Desktop, Downloads and Trash of anything you wish to keep by placing their files in the respective Documents, Music, Pictures, Movie folders.

Disconnect other drives except the sole backup drive.

Backup ALL your Users folders (Documents, Pictures, Movies, Music etc) manually (drag and drop methods) to a (not TimeMachine) external powered drive (HFS+ journaled formatted in Disk Utility) and disconnect, your going to be wiping the entire boot disk of ALL DATA.

(warning, everything will be gone and not recovered, OS, programs, files, Windows etc all gone.)

Note: You might want to hold c and boot off the 10.6 installer disk and use Disk Utility to format the new blank external drive instead of using OS X Lion if that's hosed. Then reboot into Lion and copy files, may be safer that way.

Here we go!

Hold c and boot off the 10.6 installer disk that comes with your computer and second screen in just STOP there, don't install OS X yet.

Look at the Utilities Menu for Disk Utility.

On the left is the name of your hard drive maker, click it and Erase (format HFS+ Journaled), give it the same drive name as before, and click Erase...

(note: if you want to "scrub" the drive of old files that haven't been overwritten yet, then use the Security Option > Zero Erase, takes a lot longer)

This should wipe the drive of ALL partitions (GUID, OS X and 10.7 Recovery, Windows if present)

When it's done, quit and install OS X 10.6. Then install all your programs from fresh sources and validate/update.

When you setup a first account, use the same user name as before, this way you can simply drag and drop the content of your previous Users folders from the external drive right back into the new Users folders and everything should work peachy. Links in iTunes to music, playlists and iPhoto links especially.

Update OS X to 10.6.8 using the Combo Update for best results.

http://support.apple.com/kb/DL1399

(Note: If your original machine had 10.5 and you want the free iLife that comes with the disks with the computer, then you'll have to install 10.5 first using the same c boot/erase/format methods as above, then update to 10.6 via the disk, then Combo Update 10.6.8)

Senast redigerat 2012-02-01 10:29

Här är ett tips hur man kan ta bort en del saker man retar sig på.

Kanske räcker det för någon?

How to De-iOS-ify Mac OS X Lion

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-01 14:11

JAAA! Äntligen löste det sig. Testade att gör en bootbar usb-sticka med SL-installationen på och då såg det helt plötsligt annorlunda ut och jag kunde använda skivverktyg innan jag klickade vidare i själva installationen.

Hur man nedgraderar från Lion till snow leopard visade sig vara busenkelt.
Jag är inte själv nöjd med Lion, så jag valde att ringa Apple support.
Där berättade dom för mig att dom inte fick berätta för kunderna hur man gjorde, men medgav att det gick att göra med leopards
installationsskiva.
Det var så himla simpelt enkelt att jag blev paff av häpnad!
När man startat datorn, så matar man in skivan..när man gjort detta, så startar man om datorn igen, och håller in c-tangenten
under hela uppstarts tiden - efter det så är man klar för att installera leopard - precis som man gjort innan.
C-tangentens funktion i processen är att rensa bort precis allt på hårddisken - och tvingar datorn att starta upp med skivans hjälp.
Lycka till!
Hälsningar från en återvändare till Snow Leopard

Ursprungligen av bjonil60:

Hur man nedgraderar från Lion till snow leopard visade sig vara busenkelt.
Jag är inte själv nöjd med Lion, så jag valde att ringa Apple support.
Där berättade dom för mig att dom inte fick berätta för kunderna hur man gjorde, men medgav att det gick att göra med leopards
installationsskiva.
Det var så himla simpelt enkelt att jag blev paff av häpnad!
När man startat datorn, så matar man in skivan..när man gjort detta, så startar man om datorn igen, och håller in c-tangenten
under hela uppstarts tiden - efter det så är man klar för att installera leopard - precis som man gjort innan.
C-tangentens funktion i processen är att rensa bort precis allt på hårddisken - och tvingar datorn att starta upp med skivans hjälp.
Lycka till!
Hälsningar från en återvändare till Snow Leopard

Nej, C nedtryckt gör bara att datorn bootar från CD eller DVD, inget annat.

Fungerade perfekt för mig iaf!

Lion var helt borta med detta för mig!

Ursprungligen av bjonil60:

Lion var helt borta med detta för mig!

Detta forum har en utmärkt funktion, där du kan redigera dina inlägg. Du behöver således inte göra 3 inlägg i samma tråd på raken. Välkommen hit, förresten!

Tack, detta är min första dag här..efter att blivit uppmanad av Apple supporten att googla efter lösningen, så vill jag ju gärna dela med mig framgången med andra.
Lion orsakade inte direkt problem med datorn..den blev dock lite segare, och vissa funktioner försvann, samt andra saker som jag var missnöjd med.
Är glad med det gamla systemet.
När jag en dag väljer att köpa en ny Mac, så blir det väl annorlunda.
I övrigt så bara älskar jag Apples prylar..har förutom min Mack Book Pro även Iphone och Ipad.
Har aldrig haft någon elektronik som jag varit så nöjd med innan - hatten av för Apple där!

Bevaka tråden