Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildströms-mapp i Lion

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

är delvis ny i os x-världen och heller inte så insatt i det här med bildströmmen.
men jag vill på något sätt kunna "ladda upp" bilder till bildströmmen på min macbook pro med os x lion.

har ingen aning om hur detta görs och tänkte mig kanske att man har en mapp som heter "bildström" och allt man lägger där i laddas upp/syncas med bildströmmen.

anledningen till att jag frågar efter råd är då jag igår satt och hade en bild på datorn som jag ville skulle laddas upp till bildströmmen men hur mycket jag än leta runt i os x lion så hittade jag ingen funktion för att få den till bildströmmen.

tar man Bilder med ipaden eller iphonen så syncas ju de automatiskt då jag ställt in det, men hur funkar det i macen för att få dels "nya" bilder som screenshots eller precis inladdade bilder från systemkameran?

tack på förhand

iCloud: Vanliga frågor om Bildström

"På en Mac-dator laddas bilder som du nyligen importerat till iPhoto eller Aperture automatiskt upp när du har en aktiv Wi-Fi- eller Ethernet-anslutning. Du kan även välja att ändra inställningarna för iPhoto eller Aperture så att endast de bilder du drar till Bildström laddas upp."

så man måste lägga bilderna i iphoto eller apperture för att få dem till bildströmmen?
använder inget av dessa så vore bra om det fanns något annat sätt att välja/ladda upp bilder till bildströmmen.

Ursprungligen av tqila:

så man måste lägga bilderna i iphoto eller apperture för att få dem till bildströmmen?
använder inget av dessa så vore bra om det fanns något annat sätt att välja/ladda upp bilder till bildströmmen.

Ta nu detta inte på fel sätt, men imo är det ett typiskt "windows-beteende" Det jag menar är att du möjligtvis (?) har användarbeteendet från windows kvar och att du kommer att upptäcka att det är enklare att arbeta med OSX istället för runt det.

Annars:

How To: Use iCloud's Hidden 'Drop Box' Feature To Sync Files Across Your Macs | MacTrast

Haha ja det stämmer nog.:)
Har ju alla bilder på en win-server så vet inte riktigt hur jag ska göra för att ha allt där men använda iPhoto. Vill inte ha alla bilder liggandes på
Laptopen.

Får ta en titt på den där länken när jag kommer hem från jobbet.

Ursprungligen av tqila:

Haha ja det stämmer nog.:)
Har ju alla bilder på en win-server så vet inte riktigt hur jag ska göra för att ha allt där men använda iPhoto. Vill inte ha alla bilder liggandes på
Laptopen.

Får ta en titt på den där länken när jag kommer hem från jobbet.

Du kan säga åt iPhoto att spara bilderna på servern istället.

ok, vågar man sig på och fråga hur man säger åt iphoto att göra det?
har kollat runt lite i inställningar men hittar inget sätt att välja mapp för bilder att sparas i..

Ursprungligen av tqila:

ok, vågar man sig på och fråga hur man säger åt iphoto att göra det?
har kollat runt lite i inställningar men hittar inget sätt att välja mapp för bilder att sparas i..

iPhoto: How to move the Library folder to a new location

tackar
det verkar ju enkelt, nästan lite för enkelt (blir nervös när saker är för enkelt, känns som något är fel då haha)

men iaf.. en liten fråga till dock som jag kände var onödigt att starta ny tråd för (och hitta ingen tråd som tog upp det ämnet)
och det är:

ändrar iphoto eller macen på något sätt bilderna när man lägger in dem i iphoto?
t.ex konverterar om dem eller ändrar kvalite?

fotar ganska mycket med min systemkamera och då i t.ex RAW (men även vanlig .jpg dock med högsta kvaliten)
och vill inte att de ska bli i sämre kvalite när jag slänger in dem i iphoto..

har nämligen hört något om detta tidigare.

Ursprungligen av tqila:

tackar
det verkar ju enkelt, nästan lite för enkelt (blir nervös när saker är för enkelt, känns som något är fel då haha)

men iaf.. en liten fråga till dock som jag kände var onödigt att starta ny tråd för (och hitta ingen tråd som tog upp det ämnet)
och det är:

ändrar iphoto eller macen på något sätt bilderna när man lägger in dem i iphoto?
t.ex konverterar om dem eller ändrar kvalite?

fotar ganska mycket med min systemkamera och då i t.ex RAW (men även vanlig .jpg dock med högsta kvaliten)
och vill inte att de ska bli i sämre kvalite när jag slänger in dem i iphoto..

har nämligen hört något om detta tidigare.

Mig veterligen så försämras inte kvalitén. Du kan även läsa lite om hur iPhoto hanterar RAW-filer här:

iPhoto 5 Frequently Asked Questions (FAQ): Working with RAW images

härligt och tackar för all hjälp.

hm, kan lika gärna förstöra min egna tråd med lite mer OT

om jag importerar en mapp med bilder från säg c:/bilder/random_crap/ som ligger på servern till iphoto (som också ligger på servern nu)
och sedan tar jag bort mappen på c:/bilder/random_crap/, försvinner då bilderna från iphoto eller har den skapat nya "upplagor" av bilderna i iphoto så att jag utan att stöta på problem kan ta bort den mappen?

Ursprungligen av tqila:

hm, kan lika gärna förstöra min egna tråd med lite mer OT

om jag importerar en mapp med bilder från säg c:/bilder/random_crap/ som ligger på servern till iphoto (som också ligger på servern nu)
och sedan tar jag bort mappen på c:/bilder/random_crap/, försvinner då bilderna från iphoto eller har den skapat nya "upplagor" av bilderna i iphoto så att jag utan att stöta på problem kan ta bort den mappen?

Dom ska du ha kvar på din Mac. Per default ligger dom under user/bilder/iPhoto-bibliotek, du kan givetvis kontrollera att bilderna ligger där genom att höger-klicka på ikonen iPhoto-bibliotek och klicka på Visa paketets innehåll.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-02 00:04
Ursprungligen av barbapappa_86:

…du kan givetvis kontrollera att bilderna ligger där genom att höger-klicka på ikonen iPhoto-bibliotek och klicka på Visa paketets innehåll.

Nej nej. Lär inte ut sådant.

Ursprungligen av onnyt:

Nej nej. Lär inte ut sådant.

Nehe, varför inte? / : )

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-02 10:14
Ursprungligen av barbapappa_86:

Dom ska du ha kvar på din Mac. Per default ligger dom under user/bilder/iPhoto-bibliotek, du kan givetvis kontrollera att bilderna ligger där genom att höger-klicka på ikonen iPhoto-bibliotek och klicka på Visa paketets innehåll.

Varför ska han ha kvar dem? Har han importerat dem till iPhoto så ligger de i den databasen, han behöver ju inte ha dubbletter.

Ursprungligen av zinned:

Varför ska han ha kvar dem? Har han importerat dem till iPhoto så ligger de i den databasen, han behöver ju inte ha dubbletter.

Kanske formulerade mig dåligt. Med "Dom ska du ha kvar på din Mac" menade jag att när han har flyttat dem från sin server till iPhoto så ligger dom på hans Mac istället (Och servern om dom inte raderas).

• Medlem
  • 2012-02-02 10:45
Ursprungligen av zinned:

För att största orsaken till att folk fuckar upp sina bibliotek är att de är inne och rotar runt där med påföljd att biblioteket blir korrupt. Speciellt gamla PC-nissar har tvångstankar om hur hierarakin i en databas skall vara inrättad. Låt iPhoto sköta det så förblir alla glada. O:-)

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-02 11:11
Ursprungligen av onnyt:

För att största orsaken till att folk fuckar upp sina bibliotek är att de är inne och rotar runt där med påföljd att biblioteket blir korrupt. Speciellt gamla PC-nissar har tvångstankar om hur hierarakin i en databas skall vara inrättad. Låt iPhoto sköta det så förblir alla glada. O:-)

Jag har inte sagt att han ska rota inne i iPhoto-biblioteket, det var barbapappa_86 som sa det

Det jag säger är att det finns ingen anledning att ha bilder kvar i en separat mapp om man redan har importerat dem till iPhoto.

• Medlem
  • 2012-02-02 12:02
Ursprungligen av zinned:

Jag har inte sagt att han ska rota inne i iPhoto-biblioteket, det var barbapappa_86 som sa det

Det jag säger är att det finns ingen anledning att ha bilder kvar i en separat mapp om man redan har importerat dem till iPhoto.

Sorry sorry.O:-) Citerade fel inlägg. Så går det när man har bråttom. Menade givetvis Barbapappas inlägg #15.

jag har mitt iphoto-bibliotek på servern (och även alla bilder som skall importeras)

men tar bort bilderna efter import då, och ger fan i att rota i databasen

edit: en sak jag inte riktigt förstått är hur man får fram en bild om man ska t.ex ladda upp bild på någon random sida och då får upp rutan för att välja filer.. om allt ligger i iphoto-biblioteket så är det ju en fil som heter "iphoto bibliotek" bara.

så hur gör man smidigast för att välja bild för uppladdning till random sida?
i detta fallet jag sitter med nu så är det facebook, även om jag vet att det finns inbyggt i iphoto till facebook så funkar det inte i detta fallet då jag ska välja en fil/bild till att ha som bild överst på tidslinjen..

men är mer generellt jag vill veta om det skulle vara någon annan sida där jag vill slänga upp en bild (kommer inte på något bra förslag nu dock men ni förstår säkert hur jag menar)

Senast redigerat 2012-02-02 17:53
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-02 19:48

Högerklicka på bilden i iPhoto, så får du upp en meny, bl a Visa i Finder.

kenjon: får inte upp något sådant. det enda jag får upp är sätta betyg på den med stjärnor, rotera, göm, radera, klipp ut, kopiera, visa aktivitet, gör till nyckelbild..
tar jag visa aktivitet så hoppar den till "händelser".

någon som vet om jag kan importera på något smidigt/bättre sätt till iphoto?

sitter och försöker importera men det blir avbrutet HELA TIDEN av att den säger att disken är full.. men den är INTE full..
kommer bli skogstokig snart

iPhoto library had jag flyttat till servern då det är där jag vill ha bilderna, och bilderna jag importerar ligger också på servern. men är på laptopen som jag öppnar iphoto och sitter och importerar. (servern är en windows-burk)

Senast redigerat 2012-02-02 20:33
  • Medlem
  • 2012-02-02 20:36

Är du säker på att det är biblioteket på servern du har igång. Låter konstigt med en sådan varning.

ja det är jag ganska säker på då det inte finns någon iphoto library i bilder-mappen och när jag starta iphoto innan jag öppnat aliasmappen så fråga den mig vilket library jag ville öppna, och stängde då ner istället, sedan öppna aliasmappen och sedan iphoto igen och då öppnades iphoto utan att fråga.. samt att det bara är 6gb ledigt på laptopen så om den hade sparat här så hade den sagt stopp mycket tidigare tror jag.

tror dock det kan ha med routern att göra. är en dlink dir-655 och haft den i ett par år så den kanske börjar ge upp. provar nu med kabel istället för wifi och ser om det hjälper.

funkade mycket bättre med kabel istället för wifi

men upptäckte efter jag importerat allt och den börja synca mot bildströmmen att hårddisken på macbooken blir mer och mer fylld.
hur kommer det sig? är det så att den tar utrymme på disken för sådant som ligger på bildströmen?

Ursprungligen av tqila:

funkade mycket bättre med kabel istället för wifi

men upptäckte efter jag importerat allt och den börja synca mot bildströmmen att hårddisken på macbooken blir mer och mer fylld.
hur kommer det sig? är det så att den tar utrymme på disken för sådant som ligger på bildströmen?

Ja, det som finns i din Bildström lagras lokalt på alla enheter med samma iCloud ID. Plus att det skapas automatiskt varje månad en iPhoto-händelse med den månadens bilder ur din Bildström.

tycker det låter väldigt dumt
så då har jag alltså bilderna i iphoto library (som ligger på servern)
och jag har bilderna på bildströmmen (på apples server)
och lokalt (på min laptop)

har jag förstått rätt då?

med andra ord för varje bild jag sparar så tar den upp dubbelt med plats.. :S

med andra ord om jag har en server med 1tb utrymme för att spara bilder så behöver jag även en laptop med 1tb utrymme för att ha kopior..
måste vara det dummaste jag hört

+ om det är som du säger alla enheter med samma ID så behöver jag en iphone med 1tb utrymme och en ipad med 1tb utrymme?

• Medlem
  • 2012-02-02 22:59

Bilderna ligger där i 30 dagar.

jojo jag vet att de ligger i bildströmmen i 30 dagar, men frågan är varför mitt LOKALA utrymme blir mindre och mindre nu när jag ser att den syncar mot bildströmmen då alla bilder inte ens ligger på macbooken då jag har iphoto library på servern.

Bevaka tråden