Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad var det vi inte såg som vi hade väntat oss av Panther?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi kan ju göra en liten lista:

1. Teman / valmöjlighet mellan metall och aqua utseede

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 08:23

2. Piles?

• Avstängd
  • 2003-06-24 09:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
2. Piles?

Winterkirchen ?

• Medlem
  • 2003-06-24 11:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Vi kan ju göra en liten lista:

1. Teman / valmöjlighet mellan metall och aqua utseede

bravo! Jag ogillar stållooken. Och jag vill ha "Endast detta fönster" som default i vinsningsalternativ i finder.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-24 12:32

Nu har jag ju inte sett den nya Findern, men jag hade hoppats att man skulle brutit ut det som idag är kolumnvy och verktygsfälten i fönstren och gjort en renodlad "Finder browser".

Samtidigt som man behåller den mapp-fönster-koppling som varit stilbildande i MacOS. Jag tror helt och fullt att ett bättre gränssnitt är det där allt är rumsorienterat (spatial Finder) och fönster öppnar sig på den plats och i den storlek som de var när jag stängde dem.

Att ha både en "filläsare" (jmf webbläsare) och ett rumsorienterat gränssnitt tror jag hade varit det bästa. Låta användaren välja vilket man föredrar, utan att blanda ihop och göra det krångligt.

Se John Siracusas artikel på Ars technica för utförligare tankar om det här.

• Medlem
  • 2003-06-24 13:30

det verkar som om du blir bönhörd i alla fall sså tillvida att det blir en ny sprts finder, som visst ska likna iTunes...

A new point of view
Panther will revitalize your Macintosh, starting with a vastly improved view of your system. Panther’s all new Finder uses the familiar iTunes interface, making it much easier to navigate your files, whether on your local hard drive, network, iDisk or removable media. You can also navigate to any network file server, whether Windows-, Mac- or Unix-based, from any Finder window. And use that same interface to open and save files. Noticing hot items will become easier when you color them with labels. Just for fit and finish, there’s an eject button next to removable media. It simply doesn’t get any easier. On any platform.

Resten står här.

• Oregistrerad
  • 2003-06-24 14:17

Jag hade velat ha en lösning och en kommentar på dubbel bilagor i eposten till windows användare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 18:35

jag vill ha virtuella skrivbord.

Citat:

Skrevs ursprungligen av opus

amen. Finns dock program( www.versiontracker.com/macosx ) som löser det. Men ÄNDÅ!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 19:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Sjöholm
amen. Finns dock program( www.versiontracker.com/macosx ) som löser det. Men ÄNDÅ!

Jo, men inget bra och gratis... Det vore _verkligen_ på tiden nu...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 10:32

NTFS stöd för USB-minnen?

• Medlem
  • 2003-06-25 11:06

att kunna stänga minimerade fönster med högerklick utan att behöva blåsa upp fönstret igen först.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-26 07:49

HA! Jag fick som jag ville!

Både rumsorienterad Finder och Finder browser. Kung!

Citat:

Jo, men inget bra och gratis... Det vore _verkligen_ på tiden nu...

Varning! Morgonsur!

Varför ska Apple bygga in alla saker som finns som tredjepartsprogram?

Varför ska de bygga in saker som så få vill ha?

När du kan köpa det. Codex Virtualdesktop uppfyller alla mina behov.
Jag tror även att Codex kommer vara snabbare på att vidareutveckla sin produkt än vad Apple hade varit.

Citat:

Tror faktiskt att apple har valt mellan detta och "fast user switching". När apple gör nånting så vill dom göra det rätt och virtuella är egentligen ett ganska omfattande koncept som säkert många newbies skulle ha problem med.
Hur skall man hanterar fönster/dragndrop mellan virtuella skrivbord osv.
Det är många problem som man måste lösa och alla kan nog inte lösas på "apple-sättet" som vi alla gillar...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 13:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Varning! Morgonsur!

Varför ska Apple bygga in alla saker som finns som tredjepartsprogram?

Det ska dom inte. Men slänger dom med en full IDE, tonvis med unix-bråte, animerade bakgrunder, genomskinliga menyer, cd-brännarstöd etc etc kan man väl få önska en sak till eller?

Citat:

Varför ska de bygga in saker som så få vill ha?

Dom behöver inte bygga in det. Dom kan släppa det separat, som X11-servern o dyl. Dessutom vem vet hur många som vill ha det efter att ha testat det? Hur många win- eller macanvändare har fått chansen att använda det? Hur många vill awk?

Skulle apple börja prata om det skulle alla vilja ha det. kolla på piles t ex som folk saknar utan att ha använt det bara pga lite hype...

Citat:

När du kan köpa det. Codex Virtualdesktop uppfyller alla mina behov.
Jag tror även att Codex kommer vara snabbare på att vidareutveckla sin produkt än vad Apple hade varit.

Vill som sagt inte köpa det då jag anser det vara en långt mer grundläggande del av os-et och fönsterhantering osv än alla iApps som jag knappt använder men får ändå (jag vet hur viktiga dom är för plattformen men jag använder dom inte för det). Det är klart att jag kan köpa det, men jag vill hellre ha det gratis och framför allt av apple.

Om nån frågar vad jag vill ha, svarar jag vad jag vill ha, inte vad som vore vettigast för apple att lägga ner sin energi på...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 13:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
Tror faktiskt att apple har valt mellan detta och "fast user switching". När apple gör nånting så vill dom göra det rätt och virtuella är egentligen ett ganska omfattande koncept som säkert många newbies skulle ha problem med.

Att apple skulle göra det rätt gör ju bara att jag vill ha det mer... Kom att tänka på det när jag läste om fast user switching och tycker att virtual desktops har ett större användingsområde...

Citat:

Hur skall man hanterar fönster/dragndrop mellan virtuella skrivbord osv.
Det är många problem som man måste lösa och alla kan nog inte lösas på "apple-sättet" som vi alla gillar...

Jo men jag apple har vart så duktiga på sistone så dom skulle säkert fixa det fint om dom ville. Konceptet i sej är inte särskilt svårbegripligt och dessutom kan man ju sätta ett skrivbord som default...

Fungerar bara med Finder-fönster vad jag vet...

Niklas

Hur gör du det där? När jag högerklicka på ett fönster som jag lagt ner i dockan, så får jag bar upp namnet...

/Bosse

Man kan stänga alla FInder fönster med alt+cmd+w...

OT
Förlåt mig!

Det här mitt sista försök att få tag i Mr.Andersson.

Andersson:Jag har förgäves försökt att svara på dina mail. Men på 99mac så får jag meddelandet att "Anderssons inbox är full och kan inte ta emot mer brev". Jag har även använt funktionen "skicka ett mail till användaren". Uppenbarligen kollar du inte den adressen som du har angett när du registrerade dig här på 99mac.

Hursomhelst, töm din brevlåda och skicka ett mail till mig när den är tömd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dr. Feelgood
Hur gör du det där? När jag högerklicka på ett fönster som jag lagt ner i dockan, så får jag bar upp namnet...

Det är för att det är en av dom kommande funktionerna i Mac OS X 10.3 Panther.

Aha....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-26 20:53

Hur är det med USB2 stödet i Panther?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
Hur är det med USB2 stödet i Panther?

Det torde vara bra eftersom nya G5 har USB 2-kontakter.

1
Bevaka tråden