Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2012 - Året då kompaktkameran dog?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har köpt en ny kompaktkamera nästan årligen som komplement till min DSLR. Men nu känns det helt onödigt pga kameran i iPhone 4S. Känner ni likadant?

Kompaktkamerorna måste vara på utdöende eller har jag fel?

Jodå. Det enda som skulle kunna få mig att köpa en kompaktkamera idag är om den har WiFi eller 3G-modem så man kan skicka bilder direkt utan kladd med kablar eller minneskort. Går den dessutom att ringa med är det bra. Oj. Jag beskrev visst just en iPhone.

Har en kompaktkamera som är gjord för att tåla kriget....

Använt den till 10 foton.... numera utlånd till grannen eftersom han är en riktigt outdoors-kille och uppskattar en kamera som inte lägger av i hällregnet...

Men för everyday use - iPhonen är ju alltid med... kamera? Sällsynt.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-02-04 19:04

Njae, inte för mig än så länge...min Canon S95 ligger bra i fickan...

Jag är inte alls imponerad av kameran i iPhone 4s. Så nej min nästa kompakt blir nog en Canon G1X

Jag är inte nöjd med de foton man tar med 4S i skumt ljus/mörker. Har en Panasonic Lumix nånting som vart med ett par år. Fick en liten stenflisa innanför linsskyddet så det blev en repa i glaset. Får se om jag köper en ny sådan, behändig att ha med sig som "festkamera" och ger helt ok bilder.

Så nej, jag tror att kompaktkameran kommer leva några år till. Framförallt som en "slit-och-släng-grej" att ha med sig vid vattnet, stranden och andra ställen där man inte gärna vill riskera en dyr telefon...

Det som är så speciellt med iPhone är just *bild* -> Facebook eller Dropbox. Oslagbart.

Jag tror dessutom att kompaktkamerorna kommer ännu mer. Vi ser spegelllösa kameror med utbytbara objektiv, som ser ut som kompaktkameror.

Sensorn i iPhone och även objektivet är väl "sådär" med tanke på storleken. Det är ju fördelen med kompaktkameror att objektivet skjuter ut och du får ett annat skärpedjup. Så jag tror nog snarare att vi får se kompaktkameror som har "internetkoppling" än att mobiltelefonerna tar död på kompaktkamerorna.

CyberPet - jag tror vi talar om olika typer av foto. För mig är 98% av bilderna av typen "oj - detta måste jag föreviga och visa för någon annan inom en minut". Då är iPhone 4S fantastisk.

Nä egentligen inte. Vi pratar om exakt samma sak. Jag avskyr iPhonens kamera, för den är så jäkla kass. Och jag är pedant. Även mina ögonblicksbilder ska vara bra.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-04 23:23

Jag blir själv ofta missnöjd med resultatet från min 4S men jag är lat och den är alltid med så 90% av alla foton tas med den. Jag hoppas på en ännu vassare iphonekamera för det är med den jag fotar mina barn helt enkelt.

Ursprungligen av andas:

Jag blir själv ofta missnöjd med resultatet från min 4S men jag är lat och den är alltid med så 90% av alla foton tas med den. Jag hoppas på en ännu vassare iphonekamera för det är med den jag fotar mina barn helt enkelt.

Jag tycker jag får hyggliga resultat - men det är väl en fråga om förväntningar. Blir mycket barnfoton med iPhone...

Det handlar väl om man gillar att ta med iPhonen och har eller utvecklar talangen för det, skulle jag tro.
Min gamla kompaktkamera har blivit liggande sen iPhonen tog vid. Tycker det är en spännande utveckling

Lisa, fotograf, och en av utvecklarna bakom Camera+ till iPhone tycker jag tar rätt bra bilder med en iPhone: Around the World with an iPhone and Camera+ | Photographer, Lisa Bettany captures 5 continents, 15 countries, 50 days with an iPhone and Camera+

Man får väl skilja på ögonblicksbilder, kom-i-håg-bilder och de foton jag tar som foto-hobbyist.

iPhonen blir mycket ögonblicksbilder, också minst dussinet bilder dagligen för kom-i-håg (på saker, prylar, ventilationsutrustning osv).

Ögonblicksbilder är det du tar just då på det roliga, intressanta, som inträffar (barnbilder etc)
Kom-ihåg funkar som en anteckning, man slipper skriva ner saker.

Foto-Hobbyisten i mig använder en systemkamera, en Pentax K5.

Eller som en kompis uttryckte det; bilder tar jag med telefonen, foton med en (system)kamera.....

Det som iPhonen däremot är bra på är att videofilma. Det är rätt kul. Men fota, nä.... inte ens när man leker med Hipstamatic och andra program för att göra bilderna lite "sämre" så att det blir bättre.

Ursprungligen av CyberPet:

Det som iPhonen däremot är bra på är att videofilma. Det är rätt kul. Men fota, nä.... inte ens när man leker med Hipstamatic och andra program för att göra bilderna lite "sämre" så att det blir bättre.

Håller med. Jag har inte använt min videokamera sedan jag skaffade min iPhone 4. Vad som däremot inte blir bra när man filmar med iPhone är ljudet. Allt bör svagt utom när den som filmar (jag) kläcker ur sig någon dum kommentar. Men det kanske är lika illa med många kompaktkameror? 1080p är ju inte det enda som räknas, det ska ju helst låta skapligt också.

Hur bra kan en Iphonekamera bli? Som alltid är datorvärlden går det ju undan i utvecklingen när det handlar om elektriska impulser, de stora trösklarna brukar vara när man vill konvertera till/från den analoga världen. Är optikens storlek det största hindret? Sensorn?

Optiken. Det finns fysiska regler och naturlagar (ljusets beteende etc) som gör att en mobiltelefoner nog aldrig någonsin kommer att ersätta t.ex. en DSLR. Chippen /elektroniken däremot kan det nog hända nästan vad som helst med :-D. Kanske brusfria molekyl/nano/kristall-chip som är en millimeter och 20 gigapixel en vacker dag - där går egentligen gränsen vid en sensor som har en aktiv del för varje foton.

Ursprungligen av eskimo:

Hur bra kan en Iphonekamera bli? Som alltid är datorvärlden går det ju undan i utvecklingen när det handlar om elektriska impulser, de stora trösklarna brukar vara när man vill konvertera till/från den analoga världen. Är optikens storlek det största hindret? Sensorn?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-06 12:53

Haha, iPhonen är fullständigt värdelös på att filma enligt mig så allting handlar väl om vad man förväntar sig!

- Filma på iPhone: en kul grej, sällan användbart (detta skulle jag dock inte förvänta mig en kompakt kamera göra så mycket bättre).
- Fota på iPhone: riktigt användbart, jag känner inget behov av en "kompakt kamera"

Men jag tror likt någon sa i tråden handlar det lite om förväntningar och användsningsområde. I mitt fall att jag tycker iPhone är dålig på att filma har med att göra att jag jobbar med film och ser stora problem att film med en 7D / 5D kamera som är mångfalldigt bättre än iPhone på att göra detsamma.

Senast redigerat 2012-02-06 13:15
Ursprungligen av Erik.dv:

Men jag tror likt någon sa i tråden handlar det lite om förväntningar och användsningsområde. I mitt fall att jag tycker iPhone är dålig på att filma har med att göra att jag jobbar med film och ser stora problem att film med en 7D / 5D kamera som är mångfalldigt bättre än iPhone på att göra detsamma.

Om man filmar med iphone och förväntar sig ett resultat som är jämförbart med vad man åstadkommer yrkesmässigt med professionell utrustning tycker jag är ganska naiv, och jämförelsen är därför inte relevant. Det är som om en formel-1 förare kritiserar en Toyota Avensis för att den inte har samma prestanda som den bil han kör på jobbet.
Iphone är en en telefon och elektronikmanick avsedd för konsumenter, inte för professionell användning, och med det i åtanke vidhåller jag att den levererar bra vid filmning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-06 21:15
Ursprungligen av Niklas99:

Om man filmar med iphone och förväntar sig ett resultat som är jämförbart med vad man åstadkommer yrkesmässigt med professionell utrustning tycker jag är ganska naiv, och jämförelsen är därför inte relevant. Det är som om en formel-1 förare kritiserar en Toyota Avensis för att den inte har samma prestanda som den bil han kör på jobbet.
Iphone är en en telefon och elektronikmanick avsedd för konsumenter, inte för professionell användning, och med det i åtanke vidhåller jag att den levererar bra vid filmning.

Det är lika naivt som att jämföra en iPhone 4S med en Canon G1X för stillbildsfoto.

Så länge mobiltelefonkameror bara har vidrig vidvinkel så är det ju ingen kompaktkameradödare :-D. iPhones kamera tar dessutom bara bra bilder i absolut superperfekta ljussituationer. Hur det är med andra mobiler vet jag inte.
Men...det är ju iPhonen man har med sig. Jag har den och en fetkamera - någon kompakt har jag aldrig haft. Många iPhone-bilder - som ju ser för jävliga ut rent generellt - räddas med fördel om man trixar till dom i Photoshop och gör svartvitt. Det är som när man räddar gammal usel video - man gör det svartvitt och drar på kontrasten - kanske lägger man in lite brus/korn - och man har plötsligt en bit konst framför sig :-D.

För allmogen så är nog mobiler snart den enda kameran man har. För dom är ju bildens innehåll det enda som räknas...och hyfsad skärpa. Detta är ju sunt, men för oss som en gång börjat "se" på bilder så kan man inte backa tillbaka. Man kan inte välja bort sådant.

Eftersom mobilkameror - åtminstone iPhone och säker alla andra också - bara tar 4:3 bilder och inte 3:2 - så kan man nog säga att inte ens tillverkarna av dessa mobiler egentligen tar fotograferande med mobil på allvar :-D.

Om du vill att omgivningen hörs bättre än dig själv när du filmar, blir du nog ledsen när du ska ringa sen.

kameran som sitter i min SE Elm är, trots att upplösningen är 1Mpix lägre än digitalkameran, bättre än min kompakta digitalkamera. Ljusmätningen är exceptionell. I situationer där kompaktkameran skriker blixt, röda ögon, för dåligt ljus etc o sedan dessutom ger gryniga bilder i dåligt ljus, klickar nallen bara till.

Jag skaffade en kompakt digitalkamera som komplement till min analoga kamera (Nikon F601) för att alltid ha med mig i fickan. Numer är det troligare att jag tar de där ögonblicksbilderna m min mobiltelefon än med kompaktdigitalen.

Ska jag filma något så tar jag hellre mobilen e-som den bibehåller ljudet vid zoomning o bilden blir mycket bättre

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-06 11:55

Har länge väntat på att mobilkamerorna ska bli så bra att man helt kan skippa en kompakt.

Problemet är fortfarande som många skriver att man behöver mycket ljus. iPhone 4s var ett steg i rätt riktning med större bländare och sensor, men det är fullkomligt vansinnigt med 8 MP. De bilder man tar med mobilen hamnar ändå bara på webben eller används som bakgrundsbild och måste då skalas ned för att bli användbar.

Ursprungligen av dala:

Har länge väntat på att mobilkamerorna ska bli så bra att man helt kan skippa en kompakt.

Problemet är fortfarande som många skriver att man behöver mycket ljus. iPhone 4s var ett steg i rätt riktning med större bländare och sensor, men det är fullkomligt vansinnigt med 8 MP. De bilder man tar med mobilen hamnar ändå bara på webben eller används som bakgrundsbild och måste då skalas ned för att bli användbar.

Nej, jag har aldrig fattat denna fixering vid megapixlar. Många tycks tro att ju fler megapixlar desto bättre kamera. Jag har en antik digitalkamera, en Epson, på jobbet som klarar 1,2 megapixlar. Jag har aldrig haft någon annan digitalkompaktkamera som tar bättre bilder i halvtaskigt ljus än den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-06 12:43

Fast att jämföra Canon G1X och en iPhone är jäkligt svårt för foto. Det är som att jämföra en skåpbil och en cykel vid flytt av lägenhet… Pröva att springa runt med en G1X i framfickan på dina byxor ett par veckor och se hur skönt det är…

Canon G1X har man troligen inte med sig över allt, i fickan hela tiden. iPhone (eller dyl smartphone) har man säkert det.

Jag tror dock för foto-människor att så kallade "kompakt kameror" börjar se en ny genre likt G1X - en "kompakt kamera" som mer påminner om en systemkamera.

Men så kallade "ögonblicksbilder" så vete tusan om G1X-typen av kamera faller in i den katergoin. Likt CyberPet är jag lite av en bild-nasist men jag har också kommit att älska enkelheten och smidigheten att ha en kamera med sig överallt likt Björnström med en iPhone. Vill jag ta bra bilder gräver jag fram 7D:n men den har man sällan med sig överallt. En stor skillnad är att man måste planera att ta med sig sin kamera - mobilen har man alltid med sig (mer eller mindre) så jag tror den kommer ta över mer och mer av ett visst segment kameror.

Ersätter den en G1X eller 7D? Definitivt inte helt men i vissa fall gör den det men jag vet ofta jag fått bättre bilder med min iPhone 4S än morsans ett par år gamla Canon IXUS. Och just att kunna ta bilden och skicka är oslagbart när man reser, sitter på flyger, är på middagen osv.

Senast redigerat 2012-02-06 12:57

Erik, jag har inte min iPhone i byxfickan lika lite som jag har en kamera i en ficka. Jag är tjej, så jag använder handväska.

De kan klämma in hur många megapixlar som helst i en mobilkamera, men det gör inte att bilderna blir bättre. Bara att de sämre bilderna blir större. Optik och sensor är vad som måste förbättras, och en mobilkameras fysiska storlek säger att optiken kommer alltid att vara begränsad, även om sensorn säkert kan bli bättre.

Och vi får väl vara eniga om att vara oeniga. Jag anser att det är omöjligt att fota med en iPhone om det inte är superbra ljus, däremot går det att filma hyfsat mycket bättre, då bruset inte är lika uppenbart och storleken är oftast inte större på webben ändå än att det duger. Och det är ju ofta där man lägger upp sina filmer. Är man mer seriös så använder man en riktig videokamera, eller sin videobestyckade dSLR-kamera med tillhörande extern mikrofon och annat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-06 21:16

Erik, jag har inte min iPhone i byxfickan lika lite som jag har en kamera i en ficka. Jag är tjej, så jag använder handväska.

Oh, my bad!

Bevaka tråden