På SVT Play finns Plus, där de bl a har ett avsnitt med en kvinna som bytte sin lins, av Memira tror jag. Det gick inte så bra...
Del 9 av 10 - Plus | SVT Play
Jag skulle nog rekommendera alla som funderar på att bli glasögonfria att se det där (inslaget är mellan 2:00-10:30, 27:30-33:30 och 50:30 till slutet).
Problemen hon fick är väldigt typiska för vad som kan hända vid den typen av ingrepp (både IOL och laser); om man exempelvis behandlar en för liten del av hornhinnan får man extrema besvär i mörker när pupillen är som störst. En del kliniker, åtminstone utomlands, räknar ändå det som en lyckad behandling eftersom själva synskärpan blir bra! Anmärkningsvärt också att kliniken i inslaget faktiskt säger att de gör ingrepp som är medicinskt tveksamma för att patienten själv vill; så får en läkare med svensk legitimation helt enkelt inte göra.
Med IOL kan det bli betydligt värre. Jag förstår inte riktigt varifrån myten om att linsbyten är så ofarliga kommer, men ögonläkarna brukar vara av en lite annan åsikt Har man grå starr måste ju linsen bytas eftersom man annars blir av med synen, men om ögat är friskt förstår jag ärligt talat inte varför man skulle riskera att förpesta livet på det sättet.