Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Luftfuktare ger kalkdamm som förstör iMac skärm?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hägersten
  • 2012-02-05 11:57

Jag har inför vintern införskaffat en luftfuktare. I mitt fall en Wilfa HUE-6B.

"Med en luftfuktare i rummet får du rätt luftfuktighet för en bra rumsluft. Luftfuktaren lindrar de negativa effekterna av torr luft och du blir mindre trött. Statisk elektricitet minskar och så även dammråttorna. Du och alla andra i hemmet kommer att må mycket bättre!"

Det låter ju bra eller hur?

Vad som inte framgår i den säljande beskrivningen är att den samtidigt producerar ett fint kalkdam. Dammet har lagt sig på den ständigt på slagna scannern och, som jag fruktar, insidan av LCD skärmen på iMacen (även den ständigt i standby). Det som gör att jag misstänker att dammet finns där är att ojämna diffusa skuggor nu uppstått i skärmbilden.

Frågan är: kan någon bekräfta detta fenomen?

Hur fungerar den? Sprayar den ut vatten i en dimma? En sådan där piezoelektrisk liten högtalare som osar på?

Köp HUE-6B - Luftfuktare från Wilfa - tretti.se

Hmm. läser på nätet, 6lit vattenbehållare...

- men du, kör den på destillerat vatten, då får du inte med något skit alls ju....
Då kan du utesluta att det är själva vattnet det beror på.

Kvarstår problemet tror jag att det är befintligt damm i luften som binds av ångan från maskinen och faller ner.
Då borde ju problemet avta tycker man.

Återstår var man skaffar destvatten billigt och bra....

En grej för att HÖJA fuktigheten är att SÄNKA temperaturen inomhus.
Med hög innetemp klarar luften binda mer fukt, om luften innehåller hälften av vad den klarar hålla kvar - då har du en relativ fuktighet på 50%. Vid 20° innebär 50% ca 10g luft per kilo luft...
Sänker du tempen till 18° har du samma mängd vatten i luften som vid 20° - men luften klarar bara hålla kanske 13g vatten. Det innebär att den relativa luftfuktigheten klättrar uppåt; säg 56% istället för 50% 8vid 20°).

Detta kan man givetvis utnyttja vintertid, då luften inne tenderar att bli torr. Elda inte på upp mot 23-24 grader, då sjunker RF ner mot 20% - med torra slemhinnor som följd.

Senast redigerat 2012-02-05 12:42
  • Medlem
  • Hägersten
  • 2012-02-05 13:36

Mer än 40% är vad min gura kräver sedan finns risk att trät spricker...Dessutom står luftfuktare, iMac (och guran) i en snålvärmd villa. Att sänka temperaturen ytterligare är mao ingen option.
Destillerat vatten kostar multum i långa loppet. Regnvatten, eller kondensvatten från torktumlaren kan varar en möjlighet.

Men min fråga är egentligen dammet på insidan av LCD panelen. Dammet ligger synbarligen "bakom" bilden på skärmen.
Går det att damma av?
Suger skärmen åt sig kalkdammet när den är på slagen men inte när den är avstängd?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-05 13:47

Insidan av skärmen? Alltså bakom glaset?

Om du har mycket kalk i vattnet så är det ju troligt att det kommer hamna i luften och det borde samlas vid typ skärmen.

Kör du på varm eller kall ånga? Prova byt till kall så borde du få mindre kalk i luften mot om du kör med varm..

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-05 13:56

Dammet ligger isåfall bakom glaset eller på displayen. Däremellan är det ett par mm. När jag öppnade min iMac (27" 2010) upptäckte jag att glaset var smutsigt på insidan, koncentrerat till ett hörne. Liknande sot... Torkade av med hushållspapper. Själva displayen var dock fläckfri.
Iaf, är du säker på att det inte är glaset som är dammigt på baksidan? Syns något om du lyser på skärmen när den är avstängd?

1
Bevaka tråden