- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Jag har testat filma med Canon EOS 5D Mark II och det är svårt att göra det bra.
Det är främst tre saker som strular:
Skärpedjupet (fokus)
Skakningar
Ljudet
Har ett exempel nedan så förstår ni vad jag menar. Jag försökte verkligen göra det bra men det blir rätt kass...
(filmen från Lufthansa First Class Terminal i Frankfurt).
Alla tips välkomna!
Nåja, det syns i alla fall vad du fokuserar på först när du kommer in i loungen:)
Jag har funderat på en 60D alt 600D bland annat för möjligheten att filma men misstänker att det är svårt att få det bra precis som du skriver. Det är nog bättre med en dedicerad videokamera trots allt.
Nåja, det syns i alla fall vad du fokuserar på först när du kommer in i loungen:)
Jag har funderat på en 60D alt 600D bland annat för möjligheten att filma men misstänker att det är svårt att få det bra precis som du skriver. Det är nog bättre med en dedicerad videokamera trots allt.
Absolut!
Uppgraderade från 40D till 60D för möjligheten att filma. Men inget är så enkelt och behändigt som min lilla och lätta Panasonic videokamera.
Blev en onödigt dyr historia som jag tyvärr ångrar
Jag skulle säga att det inte är helt lätt att filma med en DSLR, men man får inte heller ge upp för lätt.
Jag själv är intresserad av film och ser det som ett nästa steg i min egen utveckling som fotograf. Jag ska definitivt försöka mig på filmfunktionen i D4:an som kommer snart.
Det är inte som med en vanlig filmkamera som fixar autofokus och allting åt dig, där du i en DSLR har möjlighet att köra andra slags inställningar ifall du har fast optik m.m.
Det har blivit lite av en hysteri de senaste åren sen Canons 5D Mark2 kom och marknaden flödar över av olika produkter som du ska ha/behöver för att kunna filma som Vincent Laforet m.fl. Som med så mycket annat får man ta detta med en nypa salt, man kan inte förvänta sig att man kan göra filmer som Vincent t.ex. bara hur som helst.
Det krävs utrustning, så klart, men det krävs så mycket mer än så.
Tillverkarna har verkligen lyckats med marknadsföringen i det syftet. Jag vet väldigt många som var otroligt sugna på att börja filma när 5D Mark2 filmerna började dyka upp på nätet, jag var en av dem.
Men mycket beror så klart på vad man förväntar sig att få ut av det hela och vad man ska använda den till.
Sen får man inte glömma att även om man är besviken på filmfunktionen så har man en förhoppningsvis väldigt kompetent stillbildskamera i sina händer.
Jag har funderat på att skaffa en dslr för att filma lite och har tittat på det här lilla axelstödet: Swedish Chameleon HD-DSLR Rig Tiny V3 Video > Foto > DSLR-filmning > Axel-stativ > köp den hos Scandinavian Photo AB
Alternativt, du kan inte fästa kameran med ett gorillapodstativ eller liknande på nån bagagevagn för att få ett mer flyt?
Jag har funderat på att skaffa en dslr för att filma lite och har tittat på det här lilla axelstödet: Swedish Chameleon HD-DSLR Rig Tiny V3 Video > Foto > DSLR-filmning > Axel-stativ > köp den hos Scandinavian Photo AB
Jobbigt att bära med sig, men det kanske är lösningen. Vi ska börja filma mer sånt här till BusinessClass.se så vi behöver en bra lösning!
När jag filmat så där med min 5Dmk2 så drar jag ner bländaren till f16 och ställer skärpan på något som är ca 2-2,5 meter bort. Då känns det som man har skärpa över hela bilden om man inte klättrar upp i ansiktet på någon förstås. Sedan för att få bort skakningar hänger jag på ett enbensstativ, fullt indraget, då blir det lite mer flyt i det hela så att säga.
När jag filmat så där med min 5Dmk2 så drar jag ner bländaren till f16 och ställer skärpan på något som är ca 2-2,5 meter bort. Då känns det som man har skärpa över hela bilden om man inte klättrar upp i ansiktet på någon förstås. Sedan för att få bort skakningar hänger jag på ett enbensstativ, fullt indraget, då blir det lite mer flyt i det hela så att säga.
Det går ju inte om man filmar inomhus (f16 alltså). Det hade varit en bra väg att bota problemet såklart.
Testade precis med ett EF 24-70 1:2.8L Manuellt läge. f16 slutare 1:50 ISO 400. Det är mitt i natten här och jag filmade runt lite i huset. Endast ett fåtal lampor tända. Inga problem som helst. Det är ju detta som är den stora styrkan med den här kameran. Att filma i befintligt ljus utan en massa extra.
Ja dåså. Då ska jag göra ett nytt test - återkommer!
Tycker personligen inte att det skakar så mycket.
Ett objektiv med stabilisator kan dels göra det bättre. Men även om du stabiliserar materialet senare
Det är nog delvis rolling shutter som spökar och gör att det känns skakigare. Detta kan ju också sabba när man ska stabilisera senare.
När det gäller skärpedjupet är det f-stop som gäller. Ju högre du kan köra, desto djupare DOF.
Sen beror det lite på brännvidden på gluggen. Runt 14-15mm ger ett djupare skärpedjup
Oh, lite länkar:
Axel-stativ:
Swedish Chameleon HD-DSLR rig Large V3 Video > Foto > DSLR-filmning > Axel-stativ > köp den hos Scandinavian Photo AB
Musik-video helt skjuten på 7D:
Alpha 60 - Armour - YouTube
Videon är till större delen filmad handhållet med axel-stativ med extern fokus-ring.
Av min erfarenhet efter flertalet filmer skjutna på DSLR (primärt 5D och 7D) finns viss, i min värld, minimikrav för att lösa de problem du märker Martin. Ett axel-stativ med extern fokus är mer eller mindre ett måste om man inte kör locked off kamera på stativ. Då förbättrar du skakningar och fokus-problemet markant. Vidare, som sagts här, kan man laborera med ISO, brännvidd och slutare. Högre än ISO 400 blir på 7D sådär, å andra sidan är f2.8 eller mindre ett problem vad gäller skärpan. Man får hitta en balansgång där helt enkelt.
Ljudet får ni nog mic:a separat. Eventuellt finns externa mic:ar man kan fästa i "häst-skon" fast där vill man eventuellt ha en extern TFT-skärm...
Stabilisering i redigeringen kan fungera men är ganska oregelbunden pga rolling shutter. Adobe After Effects CS5.5 har en grym plug för det.
Det du beskriver här är dock problemen med att filma med DSLR-kameror. Man kan komma runt / förbättra dem men då får man leva mer teknik.
Instämmer, skakningarna på ditt klipp är klart godkända med tanke på helt handhållet utan hjälpmedel.
Ska den inbyggda bildstabiliseringen användas får du köra med extern mic, den inbyggda spelar in servomotorernas ljud.
Ett exempel på fällbart axelstativ, antagligen ljusår kvalitetsmässigt ifrån Swedish Chameleon men "billigt" och på 1,2kg: KONOVA Spider.
För jag gissar att det i ditt fall även finns en begränsning på hur mycket plats och vikt utrustningen får ta?
Detta (och ljudet så klart) är huvudanledningen till att det blir en Sony NEX-VG20H istället för DSLR - då jag filmar mera än fotar även på fritiden :-).
Hur stort problem är rolling shutter på den? Intressant med full APS-sensor, fixar den skärpa bättre än 7D:n månntro?
ACDHD på 28Mbit låter okej. Lite låg bitrate kanske men ja.
Ett stående 7D / 5D trips är att alltid filma i 1080p25. Man får kraftigt reducerad upplösning i 720p50.
Jo, bara man ger fn i att panorera :-D.
Jag kör 1080p25 hemma privat (har en liten HDC.SD100 i väntan på denna nya Sony). Men på jobbet är det en hel del 720p50 - som för SVT och BBC t.ex. - ty det går knappt att röra kameran utan att det ser för uselt ut med 1080p25. Sport, dans, etc är uteslutet med 1080p25 - det går helt enkelt inte - materialet är oskönt att titta på. Om man har en pro-kamera för 200 000 kr spelar ingen roll. Se slutet på denna tråd:
PMW-350 1080/25p vs 1080/50i at DVinfo.net
I Hollywood håller man på att ändra sättet att filma på pga 24p digitalt - och det handlar inte bara om problematiska ljussättningar (riktig film är generös när det gäller ljus) - det handlar också om att man helt enkelt undviker panoreringar. I princip. :-D. En ny tid är här. Kanske av godo (det har varit en hel-etes massa panoreringar sedan videon slog igenom med VHS och Beta :-D. Kanske ska man börja låta bildens innehåll röra på sig och inte kameran - igen - som det var från början när det gäller rörlig bild och filmindustrins barndom. Även inom TV och dokus kommer vi att se mindre och mindre panoreringar. Redan nu håller dom på att försvinna - men man mäsker ofta att många filmare inte fattat detta och då och då ser man vidrigt jitter i en doku då man panorerat - det såg väl hyfsat ut i sökaren och vid post så uppdagades eländet men scenen behövdes.
Upplösning är inget problem med 720 om man inte har mycket stora skärmar och sitter nära.
Ett stående 7D / 5D trips är att alltid filma i 1080p25. Man får kraftigt reducerad upplösning i 720p50.
Jo, bara man ger fn i att panorera :-D.
Jag kör 1080p25 hemma privat (har en liten HDC.SD100 i väntan på denna nya Sony). Men på jobbet är det en hel del 720p50 - som för SVT och BBC t.ex. - ty det går knappt att röra kameran utan att det ser för uselt ut med 1080p25. Sport, dans, etc är uteslutet med 1080p25 - det går helt enkelt inte - materialet är oskönt att titta på. Om man har en pro-kamera för 200 000 kr spelar ingen roll. Se slutet på denna tråd:
PMW-350 1080/25p vs 1080/50i at DVinfo.net
I Hollywood håller man på att ändra sättet att filma på pga 24p digitalt - och det handlar inte bara om problematiska ljussättningar (riktig film är generös när det gäller ljus) - det handlar också om att man helt enkelt undviker panoreringar. I princip. :-D. En ny tid är här. Kanske av godo (det har varit en hel-etes massa panoreringar sedan videon slog igenom med VHS och Beta :-D. Kanske ska man börja låta bildens innehåll röra på sig och inte kameran - igen - som det var från början när det gäller rörlig bild och filmindustrins barndom. Även inom TV och dokus kommer vi att se mindre och mindre panoreringar. Redan nu håller dom på att försvinna - men man mäsker ofta att många filmare inte fattat detta och då och då ser man vidrigt jitter i en doku då man panorerat - det såg väl hyfsat ut i sökaren och vid post så uppdagades eländet men scenen behövdes.
Upplösning är inget problem med 720 om man inte har mycket stora skärmar och sitter nära.
Fast panoreringar har alltid varit ett problem, det är inget nytt. Med film eller video, analogt eller digitalt. Vissa format kanske hanterar det bättre eller sämre men ett problem har det alltid varit vid höga hastigheter. 720p50 eller 48p som man nu börjar köra med i Hollywood är ju en lösning men jag vet inte om det är "lösningen". Upplevelsen av 50p är tycker jag mycket sämre än 25p men det beror förstås också på vad man filmar. Är man ute efter TV-spelsåkningar i filmar så fungerar 50p bättre, jobbar man filmiskt känns tycker jag generellt sätt 25p bättre.
720p är okej upplösning - men med en 7D blir kvalitén ordentligt påverkad vid filmning i 720. Det är alltså ett problem specifikt för kameran jag menade.
Aha. Det är intressant att du säger det - det har kanske med att DSLR'er har så stora sensorer och att skalningen ner till 720 inte blir bra/stämmer matematiskt? På en provideokamera ser jag ingen skillnad alls på en 24" referensmonitor.
men med en 7D blir kvalitén ordentligt påverkad vid filmning i 720. Det är alltså ett problem specifikt för kameran jag menade.
Aha. Det är intressant att du säger det - det har kanske med att DSLR'er har så stora sensorer och att skalningen ner till 720 inte blir bra/stämmer matematiskt? På en provideokamera ser jag ingen skillnad alls på en 24" referensmonitor.
Nej, precis. Tar du 7D material i 1080p och skalar till 720 ser det bra ut. Filmar du i 720 ser det inte så kul ut alltid. Det kanske har att göra med 720p50 och man gör någon lösning internt i hårdvaran. Kolla du på denna film kring 1:56 ser du hur fult det kan bli i 720p50.
Detsamma gäller för ISO och filmning vs stillbildsplåtning. Det senare blir mycket bättre vid höga ISO-tal, filmningen är väldigt känslig för det.
Ovan är förvisso aningen off-topic men ändå ett problem med DSLR filmning (i varjefall med Canon 7D).
Ni får gärna hjälpa mig med mitt ljudproblem också:
http://www.99.se/videoproduktion/292730-rode-mikrofon-till-canon-eos-5d-mk2.html
Har vi hittat vår Digitalvideo / FinalCutPro Guru?
Håller med Potah fullständigt... Och självklart kommer man ingen vart genom att ge upp. Bra resultat kommer inte av en slump, dom får man jobba sig fram till. Vill bara påpeka att man tänker till ordentligt och samlar på sig så mycket info man bara kan innan man går och köper en DSLR med filmfunktion. Och inte har för bråttom som jag hade :/
Har inte varit så aktiv på 99.se den senaste tiden, så jag ser denna diskussion först nu. Jag har filmat rätt mycket med min 5D mkII. Upplevt både dess starka och svaga sidor. Kanske redan vatten under bron, men:
Det är väldigt viktigt vilken bildprofil du använder. Av Canons är Neutral den som står högst i kurs med skärpa (återkommer till detta) och kontrast nerdragna i botten och färgmättnad reducerad ett eller två steg. Det lönar sig dock att installera Technicolors Cinestyle profil som de utvecklade tillsammans med Canon. Då får du en 'flat' profil med låg kontrast som håller highlights mycket bättre. Med Cinestyle måste du dock återställa kontrast och färgmättnad i post.
Det är stor skillnad på vilken ISO du ställer in när du filmar. Rekommendationen, för att hålla bruset lågt, är att hålla sig till 160, 320, 640 och 1250. I andra hand 100, 200, 400, 800 och 1600. Undvik serien på 125, 250... osv. ISO 640 är lika clean som alla lägre ISO och 1250 nästan lika ren. 1250 är renare än t ex 400.
Ljudet på kameran används för att synka i t ex FCP X sen, men det är en stark rekommendation att spela in separat ljud. Zoom H4N är populär. Finns säkert 1000 alternativ.
Du kommer att få moiré och aliasing. Det suger fett och är jättesynd att det är så illa som det är.
Det är line skippingen som spökar och vi är många, många som hoppas på att 5D mk3/X den 3:e mars en gång för alla befriar oss från detta.
Dagens mobila CPU:s är mycket bättre och om sensorn är tillräckligt snabb så bör det gå bra att skanna hela sensorn och sen skapa 1080p signalen. Gärna med möjlighet till 60 fps. Detta kommer även att ge kamerans upplösning i filmläge en välbehövlig knuff i rätt riktning.
Jag har investerat i ett filter som heter VAF 5D2. Det eliminerar moiré och aliasing, men fungerar bara från ca 30-35mm och uppåt. Under detta så får man oskärpa i kanterna och allmän suddighet. Men där det fungerar är det kanon.
En extern monitor kan göra underverk. Jag har SmallHDs DP6. Med den senaste firmwaren har man en väldigt fin focus assist+ som gör det till en barnlek att fokusera även de mest krävande scener. Man får även 'false colors' som gör att man vet exakt vad som klipps och inte. 100% koll på var man placerar kamerans dynamiska omfång.
Tyvärr så faller ju 5D tillbaka på 480p när man filmar (annars är det 1080i via HDMI), men med DP6 går det alltså bra ändå. DP6 har annars 1280x720 upplösning, så jag ser fram emot att använda den på mk3, som jag utgår från skickar 1080 via HDMI.
Det är synd att all kringutrustning till video/film är så förbenat dyrt. Jag har tittat på billiga alternativ, men skall det blir riktigt bra och funktionellt, så skall man nästan gå på de mer etablerade märkena: Redrock, Zacuto, Cinevate osv..
Mycket att tänka och tyvärr egentligen för dyrt som privatperson att göra allt "rätt". Men det är svårt att gå tillbaka till video när man kommit in i tänket och lyckats skjuta några riktigt bra bilder.
Ge inte upp. Återkom så fort du har någon fråga.
PS. Ang. skärpa:
I princip alla säger att du skall stänga av all skärpa. Att det är djävulen i förklädnad osv. Att man skall lägga på det i post sen. Jag har filmat, och testfilmat, mycket med min kamera. Om du kör med skärpa på 0 så blir bilden mycket mjuk. Smaken är väl som baken, men jag tycker att mina slutresultat blir bättre med skärpa på 1 eller 2, även om jag lägger på skärpa i AE sen. Det är som om line skippingen eller något annat i sensoravläsningen gör att om man lägger på lite skärpa i kameran (innan allt är ristat i sten i h.264-codecen), så är det även lättare att få bra resultat i t ex AE med unsharp mask.
För mycket skärpa och du får 'halos' som inte går att ta bort sen. Men jag har aldrig sett några störade halos, vilket också är anledningen till att jag personligen kör Cinestyle med skärpa 2. Detta är mot strömmen.
Kände nu i efterhand att jag kanske skulle nämna Magic Lantern också. Eller har det redan varit på tapeten?
Det är en communitydriven firmware som erbjuder en massa extra funktioner för många Canon DSLRs.
ML är gratis, men om man vill ha den senaste/bästa som heter ML Unified, så måste man donera. Den är i beta och inte släppt. Den skall dock vara stabil och erbjuda mycket. Bl a kan man få liknande funktioner som jag har på min monitor: false colors och fokushjälp.
Det senste är även att de jobbar på HDR video a la REDs HDRx. Varannan ruta exponeras ljust respektive mörkt och sen lägger man exponeringarna över varandra i post. Man får dock bara ut hälften av sin frame rate, men det är ändå ett intressant projekt.