Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skaffa NAS eller köra med min Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-02-07 10:46

Jag har nog testat de flesta kombinationer: först en MacMini med 2 speglade 500Gb FW-diskar, sen en ReadyNAS och nu en Drobo (ej NAS) kopplad till en MacMini. Jag har haft åtminstone 5 diskar som rasat men ännu inte förlorat en enda fil (ta i trä). 3 av diskarna var visserligen externa, men det var LaCie BiggerDisk, ökända för dåliga strömadaptrar.

Den främsta anledningen till att jag bytte till en NAS var inte att de speglade externa diskarna var otillförlitliga, utan att det blev för bökigt när de blev fulla - skaffa två nya större diskar, spegla dem och sen kopiera över alla filer. Mycket bättre med ReadyNASens expanderbara RAID, där det bara var att trycka större diskar (i alla fall i teorin).

Främsta anledningen till att jag bytte tillbaka till en MacMini är att en mac-server kunde användas till fler saker än NASen. DHCP, DNS, TimeMachine som inte slutar att fungera vid uppdateringar av OS X, Spotlight-sökning på servern, etc. Sen fick det bli en Drobo, eftersom det verkar vara den enda expanderbara RAID-lösningen som finns just nu (i ett vanligt RAID-kabinett måste man byta alla diskar på en gång).

Min slutsats?
- Speglade externa diskar är nog lika säkra som en NAS med RAID
- En NAS låter mycket, och du vill nog ha en garderob att gömma den i
- Ospeglade externa diskar är nog tillräckligt bra om för filer som du inte är så rädd om (dvs. det gör ingenting när den havererar)
- Jag skulle aldrig köra TimeMachine mot en ospeglad extern disk
- TimeMachine mot en NAS fungerar nog för det mesta, man får bara ha lite tålamod när Mac OSX uppdateras och vänta tills (om) NASen uppdaterats, alternativt leva utan backup ett tag.

• Medlem
  • 2012-02-07 11:14
Ursprungligen av wlao:

Den främsta anledningen till att jag bytte till en NAS var inte att de speglade externa diskarna var otillförlitliga, utan att det blev för bökigt när de blev fulla - skaffa två nya större diskar, spegla dem och sen kopiera över alla filer.

Exakt samma här.

Ursprungligen av Dalle:

Exakt samma här.

Lite nyfiken varför folk behöver så enormt mycket lagrings utrymme. Vad är det ni sparar?
Har en tokig kompis som är som en ekorre, raderar aldrig en film eller tv serie för det "kan vara bra att ha". Nä, det kan det inte.

Ursprungligen av andlin76:

Lite nyfiken varför folk behöver så enormt mycket lagrings utrymme. Vad är det ni sparar?
Har en tokig kompis som är som en ekorre, raderar aldrig en film eller tv serie för det "kan vara bra att ha". Nä, det kan det inte.

Precis som det finns de som lånar böcker på biblioteket och lämnar tillbaka dem när de läst dem så finns det andra som bara måste ha allt de läst kvar i bokhyllan. Det finns de som hyr en film och lämnar tillbaka dem, och de finns de som vill kunna se saker om och om igen och då vill man spara DVD'n i bokhyllan eller filmen på hårddisken. Jag är en sådan som helst aldrig slänger något. Filmer är ett litet undantag. Jag har ungefär 100 GB dokument i min hemmamapp, och det är allt ifrån gamla prislistor från 2003 till brev som jag skrev 1994 när jag fick den första datorn på kontoret. Man vet aldrig när det dyker upp ett tillfälle då man behöver plocka fram en gammal ritning eller korrespondens. Hade nyss ett patentärende där en prislista från 2001 som jag av en händelse hade sparat gjorde att en konkurrent fick lite svagare ställning i att försvara ett patent.
Rätt vad det är faller lusten på att se en shysst ubåtsfilm och då är det ju trevligt att ha Das Boot liggande på disken.

• Medlem
  • 2012-02-07 15:24

Jag sparar inget speciellt, det tar bara för lång tid att bestämma sig för vad som går att slänga...

Ursprungligen av wlao:

Jag har nog testat de flesta kombinationer: först en MacMini med 2 speglade 500Gb FW-diskar, sen en ReadyNAS och nu en Drobo (ej NAS) kopplad till en MacMini. Jag har haft åtminstone 5 diskar som rasat men ännu inte förlorat en enda fil (ta i trä). 3 av diskarna var visserligen externa, men det var LaCie BiggerDisk, ökända för dåliga strömadaptrar.

Den främsta anledningen till att jag bytte till en NAS var inte att de speglade externa diskarna var otillförlitliga, utan att det blev för bökigt när de blev fulla - skaffa två nya större diskar, spegla dem och sen kopiera över alla filer. Mycket bättre med ReadyNASens expanderbara RAID, där det bara var att trycka större diskar (i alla fall i teorin).

Främsta anledningen till att jag bytte tillbaka till en MacMini är att en mac-server kunde användas till fler saker än NASen. DHCP, DNS, TimeMachine som inte slutar att fungera vid uppdateringar av OS X, Spotlight-sökning på servern, etc. Sen fick det bli en Drobo, eftersom det verkar vara den enda expanderbara RAID-lösningen som finns just nu (i ett vanligt RAID-kabinett måste man byta alla diskar på en gång).

Min slutsats?
- Speglade externa diskar är nog lika säkra som en NAS med RAID
- En NAS låter mycket, och du vill nog ha en garderob att gömma den i
- Ospeglade externa diskar är nog tillräckligt bra om för filer som du inte är så rädd om (dvs. det gör ingenting när den havererar)
- Jag skulle aldrig köra TimeMachine mot en ospeglad extern disk
- TimeMachine mot en NAS fungerar nog för det mesta, man får bara ha lite tålamod när Mac OSX uppdateras och vänta tills (om) NASen uppdaterats, alternativt leva utan backup ett tag.

Kloka ord!

Enda jag inte delar din uppfattning om är att köra TimeMachine mot en ospeglad disk. Tänker att disken är en kopia av datorn, att den skulle rasa samtidigt som Mac Mini disken är liten. Rasar den ospegalde TimeMachine disken så byter jag ut den mot en ny, och vise versa.

Ända skulle vara om man vill kunna få tillbaka gamla filer som är raderade, då kan en högre säkerhet av TimeMachine vara vettig.

Vad anser du om att köra TimeCapsule? Tänkte lägga mina slantar på en sån då jag är i behov av en ny router och en ny TimeMachine disk

Blev lite nyfiken på Drobo, var kör du där, nöjd?

• Medlem
  • 2012-02-07 15:22

Enda jag inte delar din uppfattning om är att köra TimeMachine mot en ospeglad disk. Tänker att disken är en kopia av datorn, att den skulle rasa samtidigt som Mac Mini disken är liten. Rasar den ospegalde TimeMachine disken så byter jag ut den mot en ny, och vise versa.

Ända skulle vara om man vill kunna få tillbaka gamla filer som är raderade, då kan en högre säkerhet av TimeMachine vara vettig.

Exakt. Jag använder också TimeMachine för att kunna få tag på gamla versioner av filer som jag jobbar med. Säkert inte världens bästa system men det har räddat mej tillräckligt många gånger... Men behöver man inget sånt så borde det väl vara OK att göra som du, och köpa ny backupdisk när den gamla rasat.

Vad anser du om att köra TimeCapsule? Tänkte lägga mina slantar på en sån då jag är i behov av en ny router och en ny TimeMachine disk

Har ingen TimeCapsule själv, just för att den bara har en disk. Men funkar det för dej är den nog den enklaste lösningen man kan hitta.

Blev lite nyfiken på Drobo, var kör du där, nöjd?

Har en Drobo S med fem diskar, som är kopplad med FW till en MacMini. Det var en del strul med den i början av Lion, men nu efter en firmwareuppdatering tuffar den på finfint. Om man håller sig borta från Drobos eget konfigurationsprogram...
Drobo anses inte vara något hastighetsmonster, men jag tycker det fungerar att strömma film från den. Jag gör det dock inte så ofta, utan den används mest för backupp och filarkivering.

Det är välkänt att det är stora problem med dålig kvalité på kontrollerchippen i USB/FW-chassin.
Även AC-adaptrar går sönder rätt så ofta, resultatet = korrupt disk.

Men kör på med USB du andlin76.

Ursprungligen av tester212:

Det är välkänt att det är stora problem med dålig kvalité på kontrollerchippen i USB/FW-chassin.
Även AC-adaptrar går sönder rätt så ofta, resultatet = korrupt disk.

Men kör på med USB du andlin76.

Herre min skapare, ni får det att låta om alla USB diskar är helt värdelösa, så är det såklart inte. För de aldra flesta fungerar dessa diskar helt utmärkt. Tror inte att de skulle sälja så bra om de var helt kass. Sen är det klart att en NAS med speglade diskar ger betydligt högre säkerhet. Fast då kostar den 4 gånger mer, är datan på diskarna värda det? Ja... eller nej.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-07 13:33

Jag kan väl sälla mig till samma skara som din kompis då

Det känns kul...att ha

Ni NAS frälsta, finns det någon bra NAS med inbyggd online backup. Tänker att om huset brinner ner eller någon snor ens prylar hjälper det inte med hur bra säkerhet jag har hemma, allt försvinner.

Ni NAS frälsta, finns det någon bra NAS med inbyggd online backup. Tänker att om huset brinner ner eller någon snor ens prylar hjälper det inte med hur bra säkerhet jag har hemma, allt försvinner.

Drobo Sync for Offsite Protection

Fast kanske inte vad du hade tänkt dig ...

• Medlem
  • 2012-02-07 14:41

Så är det alltid. Vid brand eller stöld är det väldigt lite som skyddar. Förvara en hårddisk hos en polare och och ha din TM-backup på + livsnödvändiga filer.

• Medlem
  • Gothenburg, Sweden
  • 2013-01-19 20:19

Mycket intressant diskussion som appellerar till vad jag sysslar med nu...

Allt går ju mer och mer mot integrering och då blir det lite jobbigt för oss som vill känna oss säkra på att inte tappa data, eller i alla fall inte så mycket data. Medger att jag är lite nördig men jag vill verkligen inte tappa t.ex. bilder eller filmer av värde.

Jag började med PC som jag backade upp mot externa USB HDD:er. Inte bra men det bästa då.

Sedan köpte jag en NAS QNAP-409 Pro med RAID5 där jag speglade allt av värde med SyncBack SE till NAS:en. NAS:en backades upp en gång per månad till USB HDD som förvarades på jobbet samt bilder på DVD:er i bankfack.

Sedan köpte jag en MacBook Pro som jag inte vill skiljas från vad som än händer! Time Machine funkade bra mot NAS:en i Snow Leopard. Men jag började även göra backupper på mina föräldrars sommarställe med Time Machine mot en USB HDD eftersom det inte skulle bli så mycket backuppat annars under sommaren, denna HDD får stå var eftersom det är uppvärmt under vintern. Annars samma sak som med PC:n.

Så bytte jag till Lion och då fungerade inte Time Machine mot NAS:en längre! Efter uppdatering av NAS:en blev det bättre men långt ifrån bra och jag backuppar även hemma med en USB HDD tills jag hittat en bättre lösning.

Nu kommer en sak till in i bilden och det är att man ju vill kunna köra SONOS mot iTunes/serverns mediabibliotek samtidigt som Spotify.

Nu till frågeställningarna...
1. Är det som många påstår när man läser forum, att TimeMachine har problem med NAS:ar? Finns det i så fall några som är TimeMachine godkända?
2. Finns det något synkprogram till MAC som fungerar om nu inte TM fungerar mot en NAS, så att man i alla fall kan synka datan till en NAS?
3. Finns det någon som funderat i samma banor som jag och hittat en bra helhetslösning?

Tanke om möjliga lösningar som ni kan fundera över:
1. En NAS hemma och en på landet som synkar (över Internet á lá QNAP) mediadata och TM-data som sparas på NAS:arna och därmed finns tillgänglig för TM samt SONOS på båda ställena
2. Om nu inte TM fungerar på NAS... En NAS hemma och en på landet som synkar mediadata som sparas separat på NAS:arna och därmed finns tillgänglig för SONOS på båda ställena samt en TC på varje ställe som man kör TM mot.
3. Om nu inte TM fungerar på NAS... En NAS på varje ställe som manuell synkas via externt synkprogram. En USB HDD på varje ställe som sedan synkas mot NAS:arna för att få en bättre säkerhet (om det nu går att kopiera TM-informationen från ett media till ett annat.

Ja, sådant funderar jag över...
Jonas

Litar inte på TM. synkar till NAS med rsync och till molnet (samt NAS) med CrashPlan.
Windows-maskiner synkas till NAS med SyncBackPro samt till CrashPlan.

• Medlem
  • Gothenburg, Sweden
  • 2013-01-20 22:58

Tack ketang,

Har aldrig kört varken rsync eller CrashPlan.

Menar du att du använder båda eller antingen rsync eller CrashPlan? Om båda i så fall varför?

CrashPlan hittar jag och kan läsa om, verkar bra.
Vad gäller rsync hittar jag inget ställe man kan ladda ned det. Däremot läser jag att man skall aktivera rsync på den server man planerar att använda.

Ursprungligen av Vulture:

Tack ketang,

Menar du att du använder båda eller antingen rsync eller CrashPlan? Om båda i så fall varför?

Vad gäller rsync hittar jag inget ställe man kan ladda ned det. Däremot läser jag att man skall aktivera rsync på den server man planerar att använda.

Här kan du läsa lite mer om rsync:

rsync features

Det låter som du har en god tanke med extern hdd som du lyfter till extern plats, men jag instämmer med keptang.

Du kan köra rsync från din Mac till din QNAP via script och/eller crontab (rsync och crontab hittar du enklast via terminalen så kanske lite överkurs). Sedan så är molnet ett bra hem för alla dina filer för att inte riskera att förlora något mellan dina uppdateringar av externa hdd.

Tack ketang,

Jag använder rsync för att synkronisera till lokal backup (NAS).
Sedan CrashPlan till molnet som komplement.

Det finns ett antal olika GUI's för rsync så man måste inte tvunget hacka sig runt i terminalen.
T.ex. detta Backuplist Help

Ursprungligen av Dalle:

USB är till för skrivare, kameror och minneskort. Hårddiskar kör man på Firewire eller eSATA (absolut undantagsfall!!!) eller Thonderbolt.
Varför? För att USB är långsamt, käkar CPU samt att de har en större benägenhet att gå sönder eftersom en USB-disk spinner så länge datorn är i drift. Står datorn på längre perioder riskerar disken att krascha.

Jag kör en QNAP TS-439 Pro II och är grymt nöjd, den enda nackdelen är ljudnivån på fläkten. Men det löses genom att placera den i garderoben.

Nu drygt ett år senare tuffar fortfarande min usb disk på, används dagligen till att kika på tv serier från piratbukten. Sitter inkopplad till AirPort Extreme så den används både hemma och utanför via Air Video. Så vi kan allt konstatera att snacket om att USB diskar är skit, är just skitsnack.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-21 00:12

YMMV

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-21 20:33

Ni som använder och förespråkar NAS, vad använder för t.ex. uppspelning av video på TVn?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-21 21:38
Ursprungligen av Kajan:

Ni som använder och förespråkar NAS, vad använder för t.ex. uppspelning av video på TVn?

MacMini + XBMC

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-21 22:08

Nu drygt ett år senare tuffar fortfarande min usb disk på, används dagligen till att kika på tv serier från piratbukten. Sitter inkopplad till AirPort Extreme så den används både hemma och utanför via Air Video. Så vi kan allt konstatera att snacket om att USB diskar är skit, är just skitsnack.

Nej, just det ja

Det måste ju vara skitsnack för att just du inte, ännu, har råkar ut för problem. Säger du samma sak om brandlarm, du behöver inget sådant eftersom det aldrig har brunnit hos dig?

Kul resonemang

Ursprungligen av Kajan:

Apple TV.

Ursprungligen av Kajan:

Mac mini + Plex.

• Medlem
  • 2013-04-22 07:28

Jag resonerar på precis samma sätt när det gäller bälte i bilen. Eftersom jag aldrig har krockat så måste ju bälte vara en helt onödig uppfinning, eller?

Om vi ska försöka gå tillbaka vad tråden handlar om...

Jag hävdar fortfarande att det fungerar utmärkt med en AirPort Extreme + usb disk till den allra flesta om vill ha en billig och smidig lagring till sin media center, finns ingen anledning till att lägga flera tusen extra på en Nas. Lägg till en extern backup som te.x Crash Plan så har du din backup på din usb disk, som kommer att fungera även efter att blixten har slagit ner eller tjuven varit framme, då spelar det ingen roll hur många speglade diskar du hade om alla stod på samma ställe.

Vill du därimot dela ut ut dina tv serier/filmer till nära och kära eller får mer funktioner är Nas helt rätt.

När fiber kommer till mig och man får en bra upplina tänker jag byta ut min usb disk mot en 1 disk Nas, kikar på Synology DS 112+, även här tycker jag att det inte är värt att lägga ca 3000kr på speglade diskar då de ändå står på samma ställe. Synology har stöd för CrashPlan direkt på Nasen så backupen är fixad, även om hela huset brinner ner.

Viktiga filer som foton m.m lägger jag på Dropbox, billigt och kommer åt från alla prylar. Ska gå och synka med Synologys nas.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-22 22:20

Om vi ska försöka gå tillbaka vad tråden handlar om...

Jag hävdar fortfarande att det fungerar utmärkt med en AirPort Extreme + usb disk till den allra flesta om vill ha en billig och smidig lagring till sin media center, finns ingen anledning till att lägga flera tusen extra på en Nas. Lägg till en extern backup som te.x Crash Plan så har du din backup på din usb disk, som kommer att fungera även efter att blixten har slagit ner eller tjuven varit framme, då spelar det ingen roll hur många speglade diskar du hade om alla stod på samma ställe.

Vill du därimot dela ut ut dina tv serier/filmer till nära och kära eller får mer funktioner är Nas helt rätt.

När fiber kommer till mig och man får en bra upplina tänker jag byta ut min usb disk mot en 1 disk Nas, kikar på Synology DS 112+, även här tycker jag att det inte är värt att lägga ca 3000kr på speglade diskar då de ändå står på samma ställe.Synology har stöd för CrashPlan direkt på Nasen så backupen är fixad, även om hela huset brinner ner.

Viktiga filer som foton m.m lägger jag på Dropbox, billigt och kommer åt från alla prylar. Ska gå och synka med Synologys nas.

Det är ingen funktion som Synology har per default i paketcenter utan det är en händig person som skapat ett installationspack.
Som man hittar genom att lägga till en tredjeparts källa.

Tack för bra läsning.

Tycker en lösning där en Mac Mini kör Plex verkar smidigt, men lite mer än 500GB behövs. 3TB vore bra. Nåt säkerhetstänk med kryptering eller backup behövs inte, det här är bara nedladdad media det rör sig om.

Kan man installera fler diskar i själva Mac Minin eller är det externa diskar som gäller?

Vid köp av extern disk, finns det något särskilt tänka på? Jag kommer att ligga på billigaste femtedelen av marknaden. Hastigheten ska duga till att kunna ladda ner i 2 MB/s och streama ut till min iPad.

Ursprungligen av hammarman:

Kan man installera fler diskar i själva Mac Minin eller är det externa diskar som gäller?

Verkar gå:
http://www.youtube.com/watch?v=63WL3Q7UujI

Ursprungligen av hammarman:

Vid köp av extern disk, finns det något särskilt tänka på? Jag kommer att ligga på billigaste femtedelen av marknaden. Hastigheten ska duga till att kunna ladda ner i 2 MB/s och streama ut till min iPad.

Misstänker att du kommer att ha din Mac Mini igång 24/7, skaffa då helst tysta diskar.

Bevaka tråden