- GustafMA
- Medlem ●
- Stockholm
Min gummas Nokia N8 mäter sig med de flesta kompaktkameror i knappnålshuvudsensorklassen. Faktum är att den är helt ok även jämfört med min S95:a i bra ljus. Som snabbdokumentation utan några kompositionstekniska ambitioner går den bra.
Jag tror personligen att mobiltelefonerna redan käkat upp kompaktkamerornas lunch. Men det är ju inte skrivet i sten att just nallen måste vara det dominerande inslaget i det mobila bihanget. På Androidsidan har vi redan sett ett par försök (ex: Polaroid SC1630 – en kamera som kör Android [CES 2012="2012"] | Swedroid) att integrera en mobil i en kompaktkamera (istället för tvärtom, alltså), något jag tror kommer bli allt vanligare i takt dels med att tillverkare av övrig elektronik inser hur viktig kommunikationen egentligen blivit. Så fotografer kommer ha en kompakt med "riktig" sensor och optik, och integrerat nalleOS på pekskärmen. Spelare kommer ha en spelkonsoll med dito nalleOS i. Folk som vill ha absolut minsta möjliga enhet kommer ha en "klassisk" nalle som idag, med ett minimum av externa kontroller. Finns antagligen tillämpningar video- och ebokhållet där samma resonemang skulle kunna tillämpas. Själv skulle jag uppskatta en kamera liknande en Olympus PEN som dessutom tjänstgjorde som telefon i min ficka.
Min gummas Nokia N8 mäter sig med de flesta kompaktkameror i knappnålshuvudsensorklassen. Faktum är att den är helt ok även jämfört med min S95:a i bra ljus. Som snabbdokumentation utan några kompositionstekniska ambitioner går den bra.
Jag tror personligen att mobiltelefonerna redan käkat upp kompaktkamerornas lunch. Men det är ju inte skrivet i sten att just nallen måste vara det dominerande inslaget i det mobila bihanget. På Androidsidan har vi redan sett ett par försök (ex: Polaroid SC1630 – en kamera som kör Android [CES 2012="2012"] | Swedroid) att integrera en mobil i en kompaktkamera (istället för tvärtom, alltså), något jag tror kommer bli allt vanligare i takt dels med att tillverkare av övrig elektronik inser hur viktig kommunikationen egentligen blivit. Så fotografer kommer ha en kompakt med "riktig" sensor och optik, och integrerat nalleOS på pekskärmen. Spelare kommer ha en spelkonsoll med dito nalleOS i. Folk som vill ha absolut minsta möjliga enhet kommer ha en "klassisk" nalle som idag, med ett minimum av externa kontroller. Finns antagligen tillämpningar video- och ebokhållet där samma resonemang skulle kunna tillämpas. Själv skulle jag uppskatta en kamera liknande en Olympus PEN som dessutom tjänstgjorde som telefon i min ficka.
Hade en N8 som tog fantastiska bilder, men så har den ju också en fet utbuktning för optiken bakpå.
(Skulle varit ett citat med, men det sket sig av någon anledning) Även min flickvän hade en N8, men eftersom den inte gick att ringa, surfa eller sms:a med så bytte hon till en 4S nu. Och hon sörjer kameran enormt! Nokia bevisade verkligen att det går att bygga en mobil med bra kamera. Min iPhone 4 tar inte skarpa bilder, ens i fullt dagsljus.
Min flickvän har dock skapat andra rutiner också, så när vi gör något kul så har hon med sin lilla digitalkamera, som det var förr. Det handlar ju därmed lika mycket om vilket tänk du har kring att ta bilder. Jag har alltid varit dålig på att ta privata bilder, eftersom kameran är ett jobb, så för mig har ju mobilen varit räddningen i många år.
Nu har jag dessutom lyckats döda min My, så jag funderar skarpt på en Nikon 1 och ett nytt tänk.
Minns också första gången jag hamnade i den här diskussionen, tror det var för tio år sedan. Kompaktkameran lever än, men måste nog återuppfinna sig själv för att bli riktigt attraktiv igen. Kompaktkameror med utbytbara objektiv är ju en väg.
+1 på den kommentaren.
tycker även jag att alla mobilkameror är ruskigt dåliga. så kör hellre med kompaktkamera (men nu kör jag iofs inte det heller då jag använder systemkamera)
Jag gav nyligen bort en cool kameraväska till en kvinnlig vän - hon har den som handväska :-D. Den har massor av smarta och lättåtkomliga fack och hon menar att det utan tvekan är världens bästa handväska. Hon fattar inte varför hon inte tänkt på det förr.
[QU
OTE=Erik.dv;2049745][ATTACH="CONFIG"]31897[/ATTACH]
Klassas det här som en handväska? Då är jag rökt redan, det blev en Nova 180 AW för ett par veckor sedan… [/QUOTE]
Kompaktkamerorna måste vara på utdöende eller har jag fel?
Försäljningssiffrorna talar ju för det, ja. Likaså att folk man ser "på gatan" hivar upp sina iPhones i stället för kompaktkameror när de ska fota något.
Det handlar väl helt enkelt om att iPhone-kameran är tillräckligt bra för att duga för den absoluta majoriteten. Men den här tråden visar väl ganska tydligt att de inte är på utdöende i egentlig mening; det kommer säkert alltid att finnas någon procent som har behov av den sortens specialpryl som kompaktkameran börjar bli. På stadig väg mot irrelevans, med andra ord.
Det kanske också handlar om att kompaktkameran ändrar karaktär. Från att ha varit en AIO till att vara en väldigt liten o ganska enkel systemkamera med utbytbara linser, som den här Samsung NS200
Den är som en kompakt digitalkamera med endast skärm på baksidan men dess lins är utbytbar...
http://www.engadget.com/2011/12/13/samsung-nx200-interchangeable-lens-camera-review/
Det kanske också handlar om att kompaktkameran ändrar karaktär. Från att ha varit en AIO till att vara en väldigt liten o ganska enkel systemkamera med utbytbara linser, som den här Samsung NS200
Det är ju faktiskt en bra poäng. Systemkameran är den nya kompaktkameran alltså
Jag kör med en Canon S95 samt min lite äldre Fuji F31fd som reserv, och ingen mobil har skuggan av en chans mot dem. Och ingen systemkamera är i närheten av deras fickvänlighet. Nischen finns definitivt kvar. Vissa mobiler har ju riktiga kameror (dvs kamera med mobil i stället för mobil med kamera, i stil med vad GustavMA sade ovan), men de verkar vara ovanliga, så vitt jag ser har mobilerna oftast eländiga knappnålskameror.
Det är helt sant att det är elegant att mobilkameror kan langa iväg bilder direkt till E-postlådor och till och med webbsidor (även om det sista har enorm potential för missbruk) men det är mest en fråga om att bygga in WiFi i kompaktkamerorna.
Med en kompaktkamera i fickan som är liten som en mobil men tar bilder som en systemkamera så är det inte kompaktkameran som är död, jag tycker både mobilkameran och systemkameran är hopplösa fall som jag inte har något skäl att bry mig om.
Finns verkligen kompaktkameror som är formatet av en iPhone men tar bilder som en 5D / 7D / D4 / D800?
I think not. Men, möjligen att kompakt-segmentet blivit så bra för vissa att man ser systemkameran som överflödig.
Det vore naivt att tro att en liten kompaktkamera kan slå en systemkamera på fingrarna, men det finns ett tydligt segment med "semiproffs-kompakter" som S95, LX5 mfl, och det är fickvänligt, ljusstarkt och ger bra bilder. En S95 är inte långt från en iPhone i storlek och det objektivet är betydligt närmare systemkameran än en iPhone. Ricohs GR-serie är inte att räkna bort i sammanhanget. Och så finns ju Fujis X100, testbilderna jag sett är otroligt bra för en kompakt. Den kostar som två billiga systemkameror, kan det finnas en anledning?
Min slutsats är i alla fall att kompaktkamerorna är klart intressanta, de har en nisch, nu som förr.
Kan inte låta bli att fundera på om inte de nyligen presenterade Sigmorna (DP1M och DP2M) kan vara intressanta: tydligen samma i vissa avseenden fenomenala sensor som SD1:an, i ett faktiskt kompakt fickformat. Fast fokallängd, men det kan man ju leva med om man är intresserad av den sortens kamera.
Sigma DP series reinvented as DP1M and DP2M with 15MPx3 sensor from SD1: Digital Photography Review
Finns en potential för absolut osannolik bildkvalité i ett förhållandevis kompakt format här.
Jösses, Nokia visar framfötterna igen.
Oerhört intressant teknologi. Och bilderna som visas förpassar direkt den överväldigande majoriteten P&S till skamvrån. Fler bilder som folk på dpreview samplat från Nokias officiella släpp:
Resized to 16MP,pretty good indeed (samples): News Discussion Forum: Digital Photography Review
Huga. Ser denna i min framtid. Kanske den här som telefon + alltid med-kamera, en Samsung Note som alltid med-arbetsstation, och en DSLR-klass-kamera för när jag går ut på riktiga fotopromenader är den ultimata kombinationen för mig.
Jösses, Nokia visar framfötterna igen.
Oerhört intressant teknologi. Och bilderna som visas förpassar direkt den överväldigande majoriteten P&S till skamvrån. Fler bilder som folk på dpreview samplat från Nokias officiella släpp:
Fast det där är ju just en kamera med mobil snarare än mobil med kamera. Hyfsad ljusstyrka och stor sensor. Men jag kan inte se någonting om objektivet, inte ens bilder som någorlunda väl avbildar det. Ingen zoom? Hur stor?
41 MP är ju helt knasigt. Kommer alla konsumenter som köper kameror på megapixlar att äntligen lära sig att det inte är allt, eller kasta sig över den?
Ser ut som ballong? Tja, eller som en tio år gammal kompaktkamera?
41 MP är ju helt knasigt. Kommer alla konsumenter som köper kameror på megapixlar att äntligen lära sig att det inte är allt, eller kasta sig över den?
Fast det är ju inte 41 MP i någon traditionell bemärkelse utan en smart vidareutveckling av den teknologi Fuji använt ett bra tag i sina exr-sensorer. Fast bra mycket flexiblare, om jag förstår saken rätt. Och bildresultaten verkar ju tala för sig själva.
Fast det är ju inte 41 MP i någon traditionell bemärkelse utan en smart vidareutveckling av den teknologi Fuji använt ett bra tag i sina exr-sensorer. Fast bra mycket flexiblare, om jag förstår saken rätt. Och bildresultaten verkar ju tala för sig själva.
Borde ju bli tämligen moaréfritt, om inte annat. Hela grejen är väl just att själva bilden alltid blir nedskalad, de där 41 megapixlarna är snarare någon sorts mellanled i bildframställningen.
Vilken sorts skallskada man behöver för att dels ta fram en så ful mobiltelefon, och dels låta den köra Symbian, kan man sedan bara spekulera om. Jag får en känsla av att det involverar ett hårt kakelgolv på någon finsk förlossningsavdelning.
Borde ju bli tämligen moaréfritt, om inte annat. Hela grejen är väl just att själva bilden alltid blir nedskalad, de där 41 megapixlarna är snarare någon sorts mellanled i bildframställningen.
Vilken sorts skallskada man behöver för att dels ta fram en så ful mobiltelefon, och dels låta den köra Symbian, kan man sedan bara spekulera om. Jag får en känsla av att det involverar ett hårt kakelgolv på någon finsk förlossningsavdelning.
Du menar bastubänken...
Väldigt många finska barn förr föddes hemma, typiskt finskt lite kargt "rågbröd"-stil över det hela....
Vart var det renast? Lättast hålla rent? och erbjöd bra plats för såväl moder som barnmorskan som barnet?
Det fanns ju t o m plats för någon som kunde sitta på sidan och stötta....
Solklara svaret, bastun.
[Våldsamt OT, men säkert poäng för Interestingness]
Men om lurarna ser ut som uppblåsta ballonger - och därmed åtminstone ser ut att vara större än valfri kompaktkamera - då vete sjutton...
Nokias nya lurar imponerar inte - IT & Telekom - E24[e24]-[3331007]-[box]-[aftonbladet]-[]-[]
Kompaktkameran har blivit mycket bättre, även konsumentvarianter. Jag antar att det är en tidsfråga, när man kan ha en internetansluten kompaktkamera, för publicering av bilderna på interaktiva kontaktytor. Mobiltelefonkameran är svår att konkurrera med i nuläget pga att det är etablerat bland människor att ha enheten med sig och på så vis alltid vara tillhands. Ser mer och mer allmänheten ha med sig kompaktkameran. Så det börjar bli en allmän vana.
Med 41MPixel kommer det en del problem
"vaffö funkar de sällan maila dem?"
- jo för bilden blir så stor att din mobil behöver hålla på att skicka bilden i 8 minuter, med risk för fel under hela den tiden...
"Vaffö tar det evigheter att MMS:a bilden"
- Skala om 41MPixel till en futtig MMS-bild kostar på...
"Vaffö saknar min lur minne hela tiden"
- Tja, lagra 41MPixelbilder tar ju sin plats, lätt. Tar lätt ALL plats faktiskt....
"Vaffö går det åt så mycket batteri hela tiden"
- Rotera, skala, visa och på annat sätt hantera 41Mpixel kostar på"
Så, nätack...
Jag tar för tillfället fler bilder med farsans Rolleiflex TLR än med min iPhone. Men det beror på att jag tar med mig den överallt. Det kanske inte är den bästa ögonblicks-kameran och har endast 12 bilder per rulle. Fast jag gillar ändå inte att ha massa kassa foton som äter upp min HDD.