Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När Apple öppnar butik i Stockholm är det game over för andra återförsäljare

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänder ljus? Ber? Rökelse?

Ursprungligen av acke:

Är det verkligen så att folk hänger där i affärerna, vad gör man då undrar jag?

Alltså vad är det för butiker som skulle behöva stänga?
Jag har ingen koll på Stockholm, men finns det många butiker som är "rena" Apple-butiker?

Typ...8-10 st. tror jag.

Ursprungligen av PeeMaN:

Alltså vad är det för butiker som skulle behöva stänga?
Jag har ingen koll på Stockholm, men finns det många butiker som är "rena" Apple-butiker?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-10 05:29

I innerstan finns det väl 6st rena "Applebutiker":
Macoteket: Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Götgatan
Inlife: Sveavägen
Dstore: Skrapan
Digital Inn: Västermalmsgallerian
Har jag missat någon?

Det finns/fanns en liten i PUB också - vet ej om den är kvar. Eller var det på NK? Nere under gatuplan. Hål i väggen - typ.

Ursprungligen av stile:

I innerstan finns det väl 6st rena "Applebutiker":
Macoteket: Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Götgatan
Inlife: Sveavägen
Dstore: Skrapan
Digital Inn: Västermalmsgallerian
Har jag missat någon?

Den i PUB finns inte kvar.
Digital Inn har ju tagit över Inlife och där glömde ni Sergels

Ursprungligen av Zimmerman:

Det finns/fanns en liten i PUB också - vet ej om den är kvar. Eller var det på NK? Nere under gatuplan. Hål i väggen - typ.

Kul. I fina Götet har vi egentligen bara två butiker som kan kallas rena Apple-butiker.
Båda är Macforum, båda ligger centralt. Vi har ju iofs Macsupport också. De ligger en bra bit utanför city, men har ingen riktig butik på det sättet. De sysslar bara med Apple, man kan komma dit och köpa, men de har inget uppställt eller sådär, haha

Om Stockholm skulle genomgå en behövlig sanering av Europas fulaste innerstad (Klara-kvarteren/Sergels Torg) hade en butiksplacering i det området varit intressant eftersom det är centralt och ligger nära huvudgågatorna.

Tyvärr är området, som det ser ut idag, rejält avtändande som jag ser det och något riktigt attraktivt centralt läge, i stil med Apple Store Fifth Avenue eller Broadway (eller varför inte Chelsea) har jag tyvärr svårt att komma på när det gäller Stockholm. Jag talar alltså om ett centralt läge med en kombination av eleganta miljöer, intressant arkitektur och stil och ett stort flöde av människor.

Rent lägesmässigt hade jag gärna sett en Apple-kub på Sergels torg men då ser jag helst att hela torget i praktiken jämnas med marken (inkl den förfärliga plattan) och att en elegant miljö tar dess plats. Det låter radikalt, jag vet, men tyvärr betraktar jag Stockholm som en stad som behöver "tas i hampan" på flera sätt och styras upp (inte minst när det gäller trafik och kollektivtrafik).

Då är det betydligt lättare för min del att tänka mig en attraktiv Apple Store i centrala Göteborg.

Oavsett vilket lär traditionella återförsäljare få problem, åtminstone när det gäller privatförsäljning. De lär inrikta sig mot företagen istället.

PS. För riktigt elegant miljö rekommenderar jag en tur till Dresden (Neumarkt) och en god middag i Coselpalais. En Apple Store kunde förövrigt passa in där, faktiskt. DS

Jo, hela city är ju en katastrof...men allmogen skiter fullständigt i det...dom tittar bara i skyltfönster och ränner i affärerna...ser inte Staden. Omsättningen är enorm och lemmeltåget med konsumenter extremt. Juletid (över en månad) bör alla psykiskt friska personer undvika denna zon.

Jo, hela city är ju en katastrof...men allmogen skiter fullständigt i det...dom tittar bara i skyltfönster och ränner i affärerna...ser inte Staden. Omsättningen är enorm och lemmeltåget med konsumenter extremt. Juletid (över en månad) bör alla psykiskt friska personer undvika denna zon.

Man måste bara ÄLSKA internetshopping. Var längesen jag var nere och slogs med pöbeln i stan när det var dags för julklappar, det sker endast i extremfall.

Öppnar bara Clas Ohlson också på Söder så försvinner sista 3-4 besöken per år i City-helvetet. Att tvingas plöja genom Gallerian för att besöka CO är ett vidrigt straff.

Ursprungligen av PeeMaN:

Man måste bara ÄLSKA internetshopping. Var längesen jag var nere och slogs med pöbeln i stan när det var dags för julklappar, det sker endast i extremfall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 18:18

Öppnar bara Clas Ohlson också på Söder så försvinner sista 3-4 besöken per år i City-helvetet. Att tvingas plöja genom Gallerian för att besöka CO är ett vidrigt straff.

Jag kan förstå ditt vurmande för söder, men med tanke på hur söder har förändrats sista 20 åren så är det inte mycket bättre än city. Inflyttade "äkta söderbor" som de kallar sig när de vaggar runt i SoFo förfasas över de få original och hårt belevade människor som fortfarande finns kvar där. Söder har blivit överskattat, från att ha varit lite ruffigt men skönt har det blivit en stadsdel för wannabes och folk som tror att de bryr sig för att de handlar ekologiskt och köper en Situation Stockholm.

SoFo!? Vem fn är i Sofo? Inte jag i alla fall. Söder är 80% ickeSoFo :-D. Jag vurmar förresten inte för Söder - jag BOR där och därför vill jag ha Clas Ohlson där. Och att över huvud taget dra minsta likhet mellan Söder - t.o.m. inklusive SoFo - med City visar bara att man har en besynnerlig - kanske patologisk - verklighetsuppfattning

Och alla dessa wannabes etc som tydligen ska dryga sig i SoFo...som alla slentrianmässigt hatar...vem ÄR dom egentligen? Är dom en speciell typ av människor? Tillhör dom en klubb? Identifierar dom sig med varandra? Vet dom själva att dom är wannabes? Jag har aldrig fattat vem dom är...och om dom verkligen finns som grupp så måste det vara en liten procwent av befolkningen på drygt 80 000 personer.
Det lustiga är att många som raljerar över dessa wannabes som "förstört" Söder själva bor i SoFo och säkert betraktas som just dessa wannabes av andra raljerare :-D. Ingen vet egentligen vem dom är. Det är ett mysterium.

Än idag bor mycket proletariat på Söder - mer än i annan innerstadsdel - men det är klart att dom trängs ut när borgarna säljer ut hyresrätterna. Det är enkel matematik. Sedan har jag personligen aldrig tyckt att slitenheten och ruffiga människoöden är romanstiskt - jag kommer själv fråm trasproletariatet och delar inte medelklassens romantiska syn på underklassen. Jag tycker det är bättre med välmående människor som har pengar dom behöver och jobb/sysselsättning dom trivs med och som inte dricker/drogar mera än deras lever/njurar pallar.

Ursprungligen av stile:

Jag kan förstå ditt vurmande för söder, men med tanke på hur söder har förändrats sista 20 åren så är det inte mycket bättre än city. Inflyttade "äkta söderbor" som de kallar sig när de vaggar runt i SoFo förfasas över de få original och hårt belevade människor som fortfarande finns kvar där. Söder har blivit överskattat, från att ha varit lite ruffigt men skönt har det blivit en stadsdel för wannabes och folk som tror att de bryr sig för att de handlar ekologiskt och köper en Situation Stockholm.

Senast redigerat 2012-02-19 12:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-19 14:04

…många ord av oraklet Zimmerman…

Du är söderbon personifierad med hela söderromantiken som du nu fick med Jag lämnade söder för några år sen och flyttade till Vasastan, känns rätt bra det med.

Clas Ohlson klämmer kanske in sig i Skrapan, finns en större ledig lokal (tidigare On Off), och apoteket bredvid ska som jag förstår det avvecklas, så snart kanske Skrapan är fulländad, det är lilla Gallerian fast på söder och du behöver inte åka in till City igen.

Måste försöka få med något on topic också: En AS i City skulle bli ett dragplåster och konkurrera med befintliga Applebutiker. Rubriken i tråden är game over för andra återförsäljare och det kan nog stämma för några återförsäljare. Jag har skrivit det tidigare, att direkt kunna få produkten i handen även om det är en konfiguration som inte är standard kommer att locka folk. Sen kommer Apple se till att AS först har sitt lager fyllt när det är nya produktsläp och återförsäljare får när de kan leverera tillräckligt mycket för att stilla efterfrågan.

Du läser inte inlägg va? Ögnar bara igenom? Skummar?

Ursprungligen av stile:

Du är söderbon personifierad med hela söderromantiken som du nu fick med

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-18 16:04

Internet kommer fortfarande vara störst. För verkligen alla jag känner använder sig av 10% studentrabatt när dem handlar mac. Det lär dem väl inte ha i sina butiker?

Ursprungligen av Esa:

Internet kommer fortfarande vara störst. För verkligen alla jag känner använder sig av 10% studentrabatt när dem handlar mac. Det lär dem väl inte ha i sina butiker?

Macforum här i stan ger 5% tror jag, och de resterande fem sparar man in på att slippa skicka iväg datorn själv om det blir fel på den.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-18 16:26
Ursprungligen av PeeMaN:

Macforum här i stan ger 5% tror jag, och de resterande fem sparar man in på att slippa skicka iväg datorn själv om det blir fel på den.

Ja, men det funkar inte så idag tänker folk, billigt billigt billigt. Sedan vad jag har förstått det som så skickar Apple alltid en till MacForum ändå om man har något problem då dem är Apple Service Professionells.

Elgiganten har dock 10% studentrabatt på alla Apples produkter, det tycker jag är väldigt bra!

• Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-19 11:07
Ursprungligen av Esa:

Ja, men det funkar inte så idag tänker folk, billigt billigt billigt. Sedan vad jag har förstått det som så skickar Apple alltid en till MacForum ändå om man har något problem då dem är Apple Service Professionells.

Elgiganten har dock 10% studentrabatt på alla Apples produkter, det tycker jag är väldigt bra!

Kullander i Malmö har 8% för studenter och lärare. Det skadade inte när jag köpte min Mac, frugan fick dock visa sitt anställningsbevis.

• Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-19 11:11
Ursprungligen av PeeMaN:

Hur tänker du nu? Du kan alltid lämna in datorn direkt till närmaste APR oavsett var du köpt datorn (Apple Store, MediaMarkt, Dustin Home postorder osv....), oavsett vart du köpt den i världen eller var du är i världen (med vissa specifika undantag)

Ursprungligen av Esa:

Varför skulle de inte ha studentrabatt i butik? I USA har de det.

Bevaka tråden