Jaha. Nu har man alltså registrerat sig på ett forum för att få hjälp utan att själv kunna bidra mycket. Trist av mig, jag vet. Sorry. Men jag är lite desperat. Av följande anledning:
I julas fick jag överta en begagnad MBP (late 2008, 5.1). Funkade bra. Kul med mac! Men nu har h-vetet brakat lös. Färgsnurran/badbollen eller vad den kallas har övertagit livsanden ur min nygamla mac och gör livet surt. Själv är jag som sagt totalt nybörjare på mac men jag har försökt felsöka efter bästa förmåga och kommit fram till deta:
- I Disc Utility kan jag inte verifiera disken. "Invalid sibling links"
- Laddade ner nåt SMART-program som meddelade en rad bad sectors och gav diagnosen "fail" för min hdd
Ok, då gissar jag att hdd:n inte mår så bra. Kanske går den att reparera med mjukvara, men i mina nybörjarögon verkar det som en tidsfråga innan totalt havreri. En vän har hittat en ersättningsdisk åt mig till bra pris, så det blir nog ett diskbyte inom kort. Min första fråga är således: Är jag på rätt spår?
Mitt andra aber är att jag fick datorn uan installationsdisc (Leopard). Den går nog helt enkelt inte att spåra upp. Min andra fråga är därför - finns det någon chans att backa upp befintligt OS X till typ en extern hdd och sedan flytta avbilden till den nya disken? Och i så fall - vilket verktyg ska jag använda?
Jag har försökt söka, men blir inte klar över om OS X backas upp av Time Machine, Disc Utility eller om det går med den där carbon-kopieraren? Och att köpa et nytt OS verkar ju kräva att man har den gamla? (Och det har jag ju - fast på en trasig hdd). Alla dokument etc. är redan sparade, så det är bara OS;et som jag är i behov av at flytta över, samt gärna några av programmen.
Alla tips och råd emottages med stor tacksamhet! (Ligger tråden i fel forum ber jag så klart om ursäkt!)
/EJT