Kom över en gammal Quicksilver dator som jag tänkte använda till Mac OS 9 huvudsakligen. Den kom med Mac OS 10.4. Iom att jag snabbt slängde in Mac OS 9 skivan och startade om ifrån menyn så vet jag inte om problemet fanns tidigare eller kom nu. Men, när jag i Mac OS 9 väljer "Shutdown" ifrån menyn så tenderar datorn att starta om istället för att stänga av sig. Jag har testat med Mac OS 9.2.1 svenska versionen och min 9.2.1 (+ 9.2.2 updateringen) och problemet verkar inte gå bort oavsett version.
Jag har även testat att resetta PRAM igenom Open Firmware och har nollstält PMU igenom att öppna datorn och trycka på den lilla pluppen. Jag har även testat att koppla bort alla (hrm, högtalarna och tangentbord) USB grejer och stänga ner datorn med enbart musen som. Både mus och tangentbord är f.ö Apples egna som ingår när man köper en en Quicksilver. Skärmen är gamla storta platta med ADC kontakt och denna går tyvärr inte att koppla ifrån för då ser jag ju inte vad jag gör. ^_^ Problemet kvarstår dock fortfarande - när jag väljer stäng av så startar den om istället. Detta är f.ö enda problemet jag märkt. Någon som vet vad som kan vara snett?
Tillägg: Testade även att gå in i Open Firmware och skriva "shut-down" men även då startar den om istället för att stängas av.