- FrHulda
- Medlem ●
- Västervik
Det ska inte kunna hända. Antar att du inte har jailbreakat telefonen eller nåt (vet du inte vad jailbreak är så har du inte gjort det, om inte någon annan gjort det åt dig).
Prova först en omstart genom att hålla hemknappen på framsidan och power-knappen på ovansidan intryckta samtidigt tills apple-loggan dyker upp på skärmen.
Om inte det hjälper så koppla telefonen till datorn och återställ i iTunes. Du kan prova först med att återställa med en backup (datorn tar först en backup på din telefon, sen kan du lägga tillbaka allt från backupen). Om problemet kvarstår så får du återställa utan att använda backupen. Musik, bilder (spara bilder du vill behålla i iPhoto först), appar etc kan du synka tillbaka på din telefon sen, men sånt som samtlasloggar, sms, data i appar etc försvinner.
Lite snabb googling ger en fingervisning om att de som haft detta problemet har jailbreakade telefoner. Söker jag däremot på Apples forum kommer inte en enda träff på missing settings app/icon.
PS! Vad betyder jailbreakta? INGEN annan har haft tillgång till min telefon
Jailbreak är att "låsa upp" vissa spärrar i telefonen så man kan installera mjukvara och göra inställningar som Apple inte vill att man ska kunna göra. Om du inte har någon finnig tonåring hemma som tyckt att han ska "fixa till din lur, morsan" så är detta nog inte aktuellt i ditt fall.
Prova omstart och om det inte hjälper, återställning. Vet du vad du har för mjukvaruversion? Du ser detta under inställningar, men jo...ja... just det....:)
Mjukvaruversion... Kan man se det på kartongen? Har den faktiskt kvar
Nej, det kan du inte. Mjukvaran uppdateras regelbundet. Om jag vore du skulle jag koppla den till datorn och synka/ta backup, sedan kolla om det finns nyare mjukvara till den. Då kanske det rättar till sig.
Antar att jag först måste ladda ner Itunes till min dator och sen plugga in sladdar... och sen bara vänta... eller? Jag skrev att jag är urkass men mer ändå om ursäkt för eventuellt dumma frågor. Förstår inte riktigt dataspråket när det kommer till mjukvara, programvara osv osv osv
Jo, iTunes behöver du. Sen kopplar du telefonen till datorn med USB-sladden. Det är under alla omständigheter bra att koppla telefonen till datorn med jämna mellanrum så du får en säkerhetskopia då och då.
Vet inte hur gammal din telefon är men, om det är en 4:a och inte en 4S och du aldrig uppdaterat den så har du nog inte den nya operativet iOS 5 på den. Installera det, för då får du de senaste funktionerna och möjligheten att göra backup online varje gång du ansluter till datorn eller laddaren.
Bara installera iTunes och sen är det bara att följa instruktionerna. Se bara till att den kör en backup innan du uppdaterar till (mjukvaran/programvaran/operativsystemet - samma sak) iOS 5. Dvs, om du har något på din telefon som du inte vill bli av med.
Jag tror att du förmodligen har råkat flytta på Inställningar in i en mapp av misstag.
Det som jag skulle göra är att:
Ställa mig på hemskärmen
Swipa åt höger tills du kommer till sökskärmen
Skriva Inställningar i sökrutan
Klicka på Inställningar som borde dyka upp
Om inte detta fungerar, då har du ett intressant problem:)
Jag tror att du förmodligen har råkat flytta på Inställningar in i en mapp av misstag.
Det som jag skulle göra är att:
Ställa mig på hemskärmen
Swipa åt höger tills du kommer till sökskärmen
Skriva Inställningar i sökrutan
Klicka på Inställningar som borde dyka upp
Om inte detta fungerar, då har du ett intressant problem:)
Det var som fan, trodde inte man kunde lägga in den i någon mapp, men det kunde man ju!
Hursomhelst, om detta skulle visa sig vara källan till problemet kan jag ändå varmt rekommendera synk, backup och uppdatering.
Man flyttar appar genom att trycka på en och hålla kvar fingret stilla tills de börjar skaka, sen kan du flytta runt dem. För att dra dem till en annan skärm för du ikonen åt sidan tills skärmen växlar till nästa och släpper ikonen där. När du är klar trycker du på hemknappen.
Är nog rädd att jag gör nåt fel om jag kör hela grejen med Itunes. Finns det nåt enklare sätt att få ordning på "skrivbordet"?
Det är inte så mycket som kan gå galet. När du kopplar in telefonen görs en backup. Det är guld värt om din telefon försvinner eller går sönder. Allt är mycket lättförståeligt och enkelt. Bara att tuta och köra.
Hej!
Enklaste sättet att få ordning på skrivbordet är
starta inställningar
välj allmänt
Återställ (längst ner under allmänt)
Återställ hemskärmens layout
Det borde fungera men jag vill inte återställa min mödosamt ordnade hemskärm för att bekräfta det:)
Jag känner mig nästan som en Guru idag!