Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kollektivt bredband till bostadsrättsförening - så här fick jag 1 gigabit i väggen

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

Tänk på att Plex kräver en monitor (i alla fall ett monterat grafikkort) på Xservern.

Tack för tipset! Det är en Nehalem med GeForce GT120 grafikkort:
Xserve Xeon Nehalem 2.26 "Quad Core" Specs (Early 2009, MB449LL/A, Xserve3,1, A1279, 2279) @ EveryMac.com

Den ska bara köra mediaservern.

Allt är klart i lägenheten och det känns jättebra. Installatörerna gjorde infällda jack och dolde alla kablar så det är "osynligt" vilket min fru älskar. Dom borrade hål i taket i mitt lilla server-krypin ovanför frysen också så att kylningen är bättre.

Nu väntar jag bara på en leverans från Dustin med kablar + ny switch. Och att elektrikern drar in en 16A Blå Euro-handske till mitt rack i källaren. Sen är det najs

Kommer reportage!

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-04 18:45

Väntar med spänning!

• Medlem
  • Jämtland
  • 2012-02-15 14:32

Dreglar lite och ser med glädje fram emot bilder..

Elektrikern drog in 16A igår och nu tänkte jag åka hem och dra lite kablar

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-15 16:18

Jag tycker du har en elektriker som drar 16A var och varannan dag...du har iaf skrivit det flera gånger tidigare

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-15 17:16

Vilket sammanträffande att jag såg den här tråden precis nu! Jag har nämligen fått en offert från Bahnhof på ett kollektivavtal för vår förening här i Karlstad men det var helt andra priser. Offerten jag fick var på 225,- + moms per lägenhet och månad för 100/100! Då blir man ju lite ledsen när jag ser att ni får betala 95,-.

Hur många lägenheter är det som blivit anslutna i din förening? Kan tänka mig att det har nå't med volym att göra.

Ursprungligen av Baeckis:

Vilket sammanträffande att jag såg den här tråden precis nu! Jag har nämligen fått en offert från Bahnhof på ett kollektivavtal för vår förening här i Karlstad men det var helt andra priser. Offerten jag fick var på 225,- + moms per lägenhet och månad för 100/100! Då blir man ju lite ledsen när jag ser att ni får betala 95,-.

Hur många lägenheter är det som blivit anslutna i din förening? Kan tänka mig att det har nå't med volym att göra.

109 lägenheter och fibern fanns redan klar och vi byggde vårt eget Cat6 nät i huset. Har du talat med Jonas Andersson på Bahnhof, han är jättebra.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-15 20:51

Jo, det är Jonas Andersson som jag har fått offerten av. Nu hade han med installation av nä't i huset och det har vi redan plus att vi redan sitter på Karlstad stadsnät så allt är ju klart. Inte helt hundra just nu men jag är ganska säker på att vi har cat6 i huset också. Tyckte att det var lite magstarkt att få betala 225+moms för 100/100 när det kostar 347,- för ett eget abonnemang. Lite bättre rabatt borde man väl få om man skriver kollektivavtal på hela huset. Nu är vi iofs bara 16 lägenheter men... Just nu är jag ensam Bahnhofkund så dom får ju ändå 15 kunder till och steget från 95 till 225 är ju ganska stort. )

stokab/infratek=samma sak

Tacksamt att jag hittade den här tråden!
Vi får "snart" en svartfibernod installerad gratis i huset. Jag ska lusläsa alla inlägg när jag har lite större skärm än iPhone. Just själva nätverket i fastigheten finns det ju många varianter av. Det billigaste är visst att koppla på den befintliga kabel-tv-kabeln. Men jag vet inte vilka hastigheter vi kan få då, eller hur
stabilt det blir. Installationsmässigt så slipper man ingrepp med nya stigare och uttag.
Känns enklast, men men...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-26 01:13

Grattis. Här fick vi Stokab indraget för ett par år sedan, men då jag är den enda lägengetsägaren under 40 år i huset har intresset på stämmorna varit tämligen iskallt.

"Varför bekosta något nytt när Comhem fungerar 23 timmar av dygnets 24?"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 12:39

Så nu har vi fått 1gigabit indraget. Nu till frågan, vilken leverantör ska man välja?
Har ni någon erfarenhet? Vilka levererar erat 1gigabit? etc

Ursprungligen av bERNA.:

Så nu har vi fått 1gigabit indraget. Nu till frågan, vilken leverantör ska man välja?
Har ni någon erfarenhet? Vilka levererar erat 1gigabit? etc

Börja kolla med de lokala leverantörerna då de oftast är billigast. Sedan kan du kika på Telia, Tele2, ComHem etc. Då fiber är så pass stabilt så går jag endast på pris då det inte brukar finnas ngn annan tjänst som är relevant hos leverantörerna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 12:44

Okej, då lutar det ju åt telia, då jag redan har dom som leverantör av mitt nuvarande internet. Men ska kolla vilka som är billigast.

Ursprungligen av bERNA.:

Okej, då lutar det ju åt telia, då jag redan har dom som leverantör av mitt nuvarande internet. Men ska kolla vilka som är billigast.

Borde finnas ngn prisjakt.se för bredband kan man tycka.

Bevaka tråden