Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köp billiga iPhone 4 hos Kronofogden

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett tips för dig som vill köpa billiga iPhone 4:
Bild 130-144 | Kronofogden [NS4 version]

Om du ropar in något - skriv en rad nedan!

Fanns även iPad och en 4S Synd att man inte kan buda på nätet.

Surt som sagt att man inte kan buda över nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-20 23:29
Ursprungligen av pmarriott:

Surt som sagt att man inte kan buda över nätet.

Du kan buda över telefon.

Ursprungligen av zappee:

Du kan buda över telefon.

Hmm. Får man kanske ta och titta närmare på då.

Ursprungligen av zappee:

Du kan buda över telefon.

Hur budar jag över telefon? Hittar inget på deras hemsida om detta.

Ursprungligen av Köörmit:

Hur budar jag över telefon? Hittar inget på deras hemsida om detta.

Inte jag heller..

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-22 20:04
Ursprungligen av Köörmit:

Hur budar jag över telefon? Hittar inget på deras hemsida om detta.

Ursprungligen av westerlu77:

Inte jag heller..

Frågor och svar - Exekutiv försäljning | Kronofogden [NS4 version]

Det här påminner mig om en cirkus som pågår här uppe med Ekfors Kraft och deras ägare Mikael Styrman. Personligen så håller jag honom som rättshaverist men det är en annan diskusion. Hur som helst så har bolagen stora skulder (skatteskulder etc) bland annat pga sköntaxering. Styrman hävdar att det beror på att staten förföljer honom så att han inte har tid att sköta räkenskaperna.

Men till saken: Kronofogden mäter ut skogsmark och det går till executiv auktion. Styrman bjuder hejdlöst på sin egen egendom så att det blir överpriser. Alla lägger sig, Styrman betalar handpenning och alla vet vad som händer sedan. Han betalar inget mer, det blir ny utmätning, ny auktion och Styrman ropar in...

Jag tycker att det verkar vara ett dyrt sätt att låna pengar på men...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det här påminner mig om en cirkus som pågår här uppe med Ekfors Kraft och deras ägare Mikael Styrman. Personligen så håller jag honom som rättshaverist men det är en annan diskusion. Hur som helst så har bolagen stora skulder (skatteskulder etc) bland annat pga sköntaxering. Styrman hävdar att det beror på att staten förföljer honom så att han inte har tid att sköta räkenskaperna.

Men till saken: Kronofogden mäter ut skogsmark och det går till executiv auktion. Styrman bjuder hejdlöst på sin egen egendom så att det blir överpriser. Alla lägger sig, Styrman betalar handpenning och alla vet vad som händer sedan. Han betalar inget mer, det blir ny utmätning, ny auktion och Styrman ropar in...

Jag tycker att det verkar vara ett dyrt sätt att låna pengar på men...

Ekfors Kraft? Det låter som mina "hemtrakter" Övertorneå?

Ursprungligen av Björnström:

Ekfors Kraft? Det låter som mina "hemtrakter" Övertorneå?

Kommer du därifrån? Jag har bott i Övertorneå...

Ursprungligen av Capeman:

Kommer du därifrån? Jag har bott i Övertorneå...

Nu är det lite OT här men båda mina föräldrar är från Övertorneå och min farfar drev biograf Röda Kvarn i fyrtio år...
Är själv född i Stockholm men har varit där uppe massor, senast i somras

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-21 09:18

Vad ska man bjuda för en 4S då, lär ju inte gå för 2,5kkr eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-21 13:08
Ursprungligen av raubas:

Vad ska man bjuda för en 4S då, lär ju inte gå för 2,5kkr eller?

Max 4500 kr skulle jag bjuda för helt nya iPhone4S, då har man väl fyndat om den är olåst. Men helst under 4000 kr om man ska ha fyndat rejält så att säga

4050 kr så har du en i en ask med lite flax

Hamnade på Styrmans blogg, han hade precis upptäckt zeitgeist the movie..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-21 18:53

Då har vi varit nästan grannar då, Haparanda och Lappträsk..
Numer Övik sedan 30 år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-21 19:20
Ursprungligen av mattiL:

Då har vi varit nästan grannar då, Haparanda och Lappträsk..
Numer Övik sedan 30 år.

Hahahaha sköna snubbar i norrland, alla är ju alla grannar inom 100 mils avstånd hmmm lite överdrift men roligt...

Det är ju skoter avstånd i hela norrland. Nu blev jag rejält skotersugen, ingen snö kvar dock i Götet hehehehehe....

Hm, har inget för mig imorgon, så det kanske blir att man tar sig en liten tur dit. Tack för tipset!

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-22 19:31

Kunde inte låta bli att gå dit och ropa en för 3400 SEK. Problemet bara att jag inte vet till vilken operatör den är låst. Kan man ta reda på det utan att öppna den?

Ursprungligen av jaco:

Kunde inte låta bli att gå dit och ropa en för 3400 SEK. Problemet bara att jag inte vet till vilken operatör den är låst. Kan man ta reda på det utan att öppna den?

Enda sättet att ta reda på det är att prova med SIM-kort från olika operatörer vad jag vet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-22 21:58
Ursprungligen av keptang:

Enda sättet att ta reda på det är att prova med SIM-kort från olika operatörer vad jag vet.

Kan man inte se det på serienumret? Två av mina kompisar har samma fyra första bokstäver och båda är låsta till Telia.

  • Medlem
  • 2012-02-28 18:17

iPhone 4S 16GB svarta gick för 3300-3500:-/st, hyfsat pris om man ville ha exakt en sådan. Problemet var att Kfm inte kollat upp dem ordentligt innan, de sa på auktionen att de var "låsta men ej spärrade", exakt vad som menades med detta var oklart...de kunde heller inte säga om de var låsta till en speciell operatör...

I fredags sålde Kfm Uppsala flera hundra iPhones (nya och olåsta, kollat av Kfm i förväg), iPads och andra märken. Där kunde man ge bud via mail, inga besked ännu om slutpriser...men troligen billigare än i Sundbyberg...

Ursprungligen av wolf:

I fredags sålde Kfm Uppsala flera hundra iPhones (nya och olåsta, kollat av Kfm i förväg), iPads och andra märken

Väntar med spänning på resultatet, ev. måste jag ta UPP-tåget för att hämta en padda

  • Medlem
  • 2012-02-28 18:29
Ursprungligen av jaco:

Kan man inte se det på serienumret? Två av mina kompisar har samma fyra första bokstäver och båda är låsta till Telia.

Det är enbart Apple som har denna info och de lämnar ej ut den till någon annan. iPhones kan ju låsas upp (i Sverige t ex Tre-sålda kontanttelefoner och Telia-sålda efter en viss tid) och de behåller då givetvis samma serienummer. Däremot ändras statusen i Apples egen databas.

Man kan också notera att alla låsta iPhones kan låsas upp av Apple (och enbart Apple) via iTunes (och direkt i iOS 5). Denna upplåsningsmekanism har fortfarande aldrig blivit hackad trots flera års försök. Man kan bara konstatera att Apple har järnkoll på detta...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-28 23:45

Väntar även jag spänt på resultatet från anbuden i Uppsala i fredags. Har lagt in tämligen många bud på flera objekt så det ska bli spännande att se!

Var det någon som la bud per email som fick bekräftelse på sitt email?

@ Wolf: Vad är det som får dig att tro att de i Uppsala är billigare än de i Sundbyberg? För att det va ett så pass stort parti?

Senast redigerat 2012-02-28 23:57
  • Medlem
  • 2012-03-03 09:02
Ursprungligen av iPilot:

@ Wolf: Vad är det som får dig att tro att de i Uppsala är billigare än de i Sundbyberg? För att det va ett så pass stort parti?

Jag trodde det skulle bli billigare av flera skäl:
- Kfm själva sa att de inte trodde företag skulle köpa in (verkar som detta var fel...)
- Konstig uppdelning av varorna i olika lotter som gör det svårt för "vanliga" köpare (dvs någon som bara vill ha 1 st telefon och inte vill sälja vidare)
- De flesta vill nog inte bjuda utan att åka till Uppsala på visningen vilket är krångligt
- Ett mycket stort antal telefoner

Själv la jag ett antal bud men jag har ännu inte hört något alls.

Om en större återförsäljare la bud t ex 10% under deras eget normala inköpspris så lär det vara ytterst få privatpersoner som budat högre. Marginalerna är små på dessa produkter.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-03 12:25
Ursprungligen av wolf:

- Konstig uppdelning av varorna i olika lotter som gör det svårt för "vanliga" köpare (dvs någon som bara vill ha 1 st telefon och inte vill sälja vidare)

Detta berodde tydligen på att de olika partierna kom från olika företag som hade gått i konkurs. Kfm måste separera på dessa objekt för att kunna urskilja hur mycket (resultatet) som ska gå tillbaka till respektive företag. På sätt och vis är det rimligt men som du säger resulterar det i problematik för budgivaren.

Ursprungligen av wolf:

- De flesta vill nog inte bjuda utan att åka till Uppsala på visningen vilket är krångligt

Det håller jag med om men framförallt även för att du eller en bekant måste hämta ut telefonen på plats. Kfm har alltså ej möjlighet att frakta den åt dig trots att du står får fraktkostnaden.

Ursprungligen av wolf:

Själv la jag ett antal bud men jag har ännu inte hört något alls.

Då tror jag dessvärre att du blivit utan denna gång. Får jag fråga vad du la bud på och hur mycket? Kan vara intressant att försöka läsa av lite statistik kring detta.

Ursprungligen av wolf:

Om en större återförsäljare la bud t ex 10% under deras eget normala inköpspris så lär det vara ytterst få privatpersoner som budat högre. Marginalerna är små på dessa produkter.

Det var nog precis så det var! Iom att det var ett företag som la de flesta buden och även vann de flesta objekten så lär det ha lagt sig rellativt högt. Låt oss säga ca. 10% under marknadsvärdet vilket i rena pengar innebär ca 600 kr sparade per objekt (10% av 5600 kr). Lyckades de köpa loss 100 objekt (troligtvis fler) har de gjort en besparing på 60´000 kr.

  • Medlem
  • 2012-03-05 10:48
Ursprungligen av iPilot:

Då tror jag dessvärre att du blivit utan denna gång. Får jag fråga vad du la bud på och hur mycket? Kan vara intressant att försöka läsa av lite statistik kring detta.

Mitt högsta bud på en iPad 16 3G låg på 3 055:-. Så småningom kommer Kfm med en slutprislista...

Hur fick du reda på ditt resultat, via mail eller vanligt brev?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-05 11:28
Ursprungligen av wolf:

Mitt högsta bud på en iPad 16 3G låg på 3 055:-. Så småningom kommer Kfm med en slutprislista...

Hur fick du reda på ditt resultat, via mail eller vanligt brev?

Fick samtal av Kfm i torsdags och hämtade ut produkten på plats i fredags.

Bevaka tråden