Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa 4G operatör för iPad 3 i Sverige?

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när 4G LTE blir vägen framåt återstår frågan - vilken operatör har bäst hastighet och täckning i Sverige?

Tror Telia har bästa yttäckning på 4G idag. Telenor är dock dem enda som inte har CAP.

EDIT: Tele2 kan jag också nämna. De använder samma 4G-nät som Telenor och är väl kanske lite billigare, dock är 4G med CAP lite som en ferrari som man bara får köra upp till 80 km/h

Nej Tele2 har samma nät som Telia. Här i Ransta finns det dock 4 G-täckning med Tele 2, men inte för Telia, så det kan ändå skilja sig.

Telia är inte alltid bäst, även om de gärna vill få oss att tro det

Ursprungligen av Didaskalos:

Nej Tele2 har samma nät som Telia.

Till vem är detta svar riktat?

Om man svarar på en fråga som ligger lite längre bort i tråden, så är det lämpligt att ta med ett citat så att alla vet vad det är man svarar på.

Ursprungligen av Didaskalos:

Nej Tele2 har samma nät som Telia. Här i Ransta finns det dock 4 G-täckning med Tele 2, men inte för Telia, så det kan ändå skilja sig.

Telia är inte alltid bäst, även om de gärna vill få oss att tro det

Telia och Tele2 delar 3G nät. varken GSM eller 4G-nät delas.

Men i Sverige kvittar det då vi bara får in 3G nät som bäst med nya iPad då 4G inte stöds. Allt på grund av att vi använder olika frekvenser för LTE i Sverige och USA.

För nej det finns inte olika iPad där hårdvaran har stöd för olika länders 4G frekvenser.

Citat:

4G LTE stöds endast i AT&Ts och Verizons nätverk i USA samt Bells, Rogers och Telus nätverk i Kanada. Kontakta din operatör för mer information.

http://www.apple.com/se/ipad/specs/

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-03-07 21:05

Telia är de som har bäst teckning. De expanderar hela tiden nätet. Frågan är om de kommer göra något anpassat abonnemang för Ipad 3 ?

Ursprungligen av dawoo:

Telia är de som har bäst teckning. De expanderar hela tiden nätet. Frågan är om de kommer göra något anpassat abonnemang för Ipad 3 ?

Hur ska ett abonnemang anpassat för nya iPad se ut? Ett vanligt mobilt bredband för 4G tror jag kommer funka bra.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-03-08 07:53
Ursprungligen av Emil Rimsby:

Hur ska ett abonnemang anpassat för nya iPad se ut? Ett vanligt mobilt bredband för 4G tror jag kommer funka bra.

Vet inte, telia kanske kommer på något special :p. Nää men det vanliga 4G abonnemangen funkar ju...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-07 21:11

Som trogen telia-kund hoppas jag att de "fixar det".

blir Tele 2 4G LTE men först när iPhone 5 kommer .. öhh jag menar "the new iPhone"

Om man köper i UK så kommer det inte funka alls med 4g i Sverige ->>Wi-Fi + 4G model: LTE (700, 2100 MHz), utan man får gott nöja sig med 3g/2g täckning.
UMTS/HSPA/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-07 21:25
Ursprungligen av hokarangen:

Om man köper i UK så kommer det inte funka alls med 4g i Sverige ->>Wi-Fi + 4G model: LTE (700, 2100 MHz), utan man får gott nöja sig med 3g/2g täckning.
UMTS/HSPA/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

Menar du att iPaden är annorlunda i UK eller att det inte finns LTE-nät?

Ursprungligen av hokarangen:

Om man köper i UK så kommer det inte funka alls med 4g i Sverige ->>Wi-Fi + 4G model: LTE (700, 2100 MHz), utan man får gott nöja sig med 3g/2g täckning.
UMTS/HSPA/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

Så du tror det finns olika iPads för olika länder/regioner?
Källa?

Ursprungligen av keptang:

Så du tror det finns olika iPads för olika länder/regioner?
Källa?

Vet inte, kollade bara tech spec. på uk sidan, det kan ju vara fel tryckt ?
Men det skulle vara lite trist om dom släpper en Ipad med 700 & 2100 för 4g i dom EU länder som kör på andra frekvenser.

Ursprungligen av hokarangen:

Vet inte, kollade bara tech spec. på uk sidan, det kan ju vara fel tryckt ?
Men det skulle vara lite trist om dom släpper en Ipad med 700 & 2100 för 4g i dom EU länder som kör på andra frekvenser.

Aha, det är nog bristfällig info får man hoppas.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-07 21:41
Ursprungligen av hokarangen:

Vet inte, kollade bara tech spec. på uk sidan, det kan ju vara fel tryckt ?
Men det skulle vara lite trist om dom släpper en Ipad med 700 & 2100 för 4g i dom EU länder som kör på andra frekvenser.

Det som står på Apple (United Kingdom) - The new iPad - View all the technical specifications. är ju US/Canada-specarna

4G LTE supported on AT&T and Verizon networks in the US; Bell, Rogers and Telus networks in Canada.

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-03-09 21:03
Ursprungligen av hokarangen:

Om man köper i UK så kommer det inte funka alls med 4g i Sverige ->>Wi-Fi + 4G model: LTE (700, 2100 MHz), utan man får gott nöja sig med 3g/2g täckning.
UMTS/HSPA/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

Ursprungligen av keptang:

Så du tror det finns olika iPads för olika länder/regioner?
Källa?

Orkade inte läsa igenom 11 sidor så jag vet inte om det besvarats men sa dom inte på eventet att ipaden kommer vara 3G ready i hela världen? det lär vara ett fint sätt att säga att 4G bara funkar där du köpt den och kanske lite andra platser.

Ursprungligen av iMikee:

Orkade inte läsa igenom 11 sidor så jag vet inte om det besvarats men sa dom inte på eventet att ipaden kommer vara 3G ready i hela världen? det lär vara ett fint sätt att säga att 4G bara funkar där du köpt den och kanske lite andra platser.

Korrekt.

Frekvenserna, i Sverige kör operatörerna 900 & 2600 Mhz just nu, 800 Mhz är väl på G

Vad jag förstod av presentationen var LTE begränsad till de nordamerikanska frekvenserna, och vi plebejer i Europa får nöja oss med 3g.

EDIT: Jag tar tillbaka vad jag sa. http://www.apple.com/se/ipad/ listar vilka operatörer som har 4g.

Det skulle väl släppas olika ipads beroende på vilken operatör man väljer i USA eller hur? Beroende på att dom kör på olika frekvenser.

( Kommer detta innebära att roaming och 4g är en dålig combo? Tänker mest när det kommer i nästa iphone)

En för AT&T och en för Verizon.
Info finns på Apple - The new iPad - View all the technical specifications.

Jag trodde att Apple lärt sig något iom 4S (worldphone etc..), kommer väl i nästa "New iPad", world-iPad!

Alltså.. Om jag köper en AT&T iPad i NY nästa vecka, kommer jag INTE kunna surfa på Telenors 4G nät här hemma i Sverige då?

Ursprungligen av jonas.larsson:

Alltså.. Om jag köper en AT&T iPad i NY nästa vecka, kommer jag INTE kunna surfa på Telenors 4G nät här hemma i Sverige då?

Det kommer du INTE kunna. Fel radiosändare i hårdvaran.

Vi får se vad det står på SE sidan när spec kommer, men dom har listat operatörerna med 4g "plan" (visserligen har ju 3 inte lanserat sitt än).
Hoppas att det är ett nytt chipset i dom som kommer till Sverige & EU.

Då får det helt enkelt bli en WiFi,

Ursprungligen av jonas.larsson:

Då får det helt enkelt bli en WiFi,

Ja, alltså... är du inte intresserad av 3G och GPS, då?

Det har jag i min telefon, som jag alltid har med mig.. Man vill ju alltid vara lite overkill, men fungerar det inte i Sverige, då kan det kvitta.

fan me. Jag som ville ha en LTE padda å flasha runt med. Nej, får behålla "the old iPad" ett tag till då

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-08 08:06

Ni får väl helt enkelt hålla er till den svenska versionen kommer.

Bevaka tråden