Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiska Nätproblem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-28 18:50

Kom igår hem ifrån en veckas semestertur. Surfade på som vanligt, inga
problem alls. Satte på nerladdning via Software Update av de
uppdateringar som kommit på sistone.

Stängde av datorn när alla uppdateringar var installerade. Idag på
morgonen när jag startade datorn och sedan Safari, krashar Safari när
jag ska gå in på en sida, jag provar igen, samma problem. Försöker
kolla mailen, men misslyckas ansluta till servern. Nätet ligger nere.
Provar med en annan dator på samma ADLS-router, inga problem där inte.

Öppnar Network Utility, får IP-adressen 255.149.194.0, vilket är mycket
märkligt. Mina vanliga adresser ligger på 192.168.0.x via routern, och
min externa IP ligger på helt andra siffror.

Öppnar System Preferences och Network, då står den och laddar, inget
händer. Jag klickar på Show all, och sen Network igen, då kommer
"Network-inställningarna" upp. Den är dock inställd på Manually och inte
DHCP, som jag brukar köra. Inte heller syns fälten för att fylla i
manuellt IP, klickar jag på pop-up-menyn och väljer Manually igen dyker
fälten för IP Adress, Subnet Mask och Router upp. Samtliga dessa fält
har värdena 255.255.255.255 ifyllda. DNS och Search Domain är tomma, och
syndes direkt när jag fick upp Network.

Ställer jag in att jag vill ha DHCP och avslutar
Network-inställningarna, är resultatet likadant när jag öppnar System
Preferences och sedan lyckas få fram Network-inställningarna, dvs på Manually.

Jag har provat med annan kabel som fungerar på annan dator, samma
problem

Någon som har ideér kring detta?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-28 18:57

Förmodligen något som gått snett vid uppdateringen. Prova att installera om uppdateringen (helst en cobo) och se vad som händer. Annars är det nog läge att installera om hela operativet (det går att lägga ovanpå befintligt system).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-28 19:14

Enligt loggen är det följande uppdateringar som installerades:

"AirPort Software" (3.1)
"iPod Software" (2.0.1)
"Bluetooth Software" (1.2.1)
"Safari" (1.0)
"Security Update 2003-06-09" (2.0)

Om det inte finns några fler ideér provar jag med den senaste combon, tack för tipset Kalle!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-28 20:42

Mac OS X Update Combo 10.2.6 hjälpte inte. Samma problem kvarstår, blir att installera om systemet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-29 00:26

Efter ominstallation av systemet med sparande av användarinfo verkar det mesta rulla på bra, med några få undantag. Nu blir det nattarbete att installera alla uppdateringar och fixa småsaker.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-29 00:32

Hmmm, frågan e om jag har ett liknande problem? Jag kör windows2000 Professional på PCn (som e kopplad till nätet). PCn agerar router för macen (OS 10.2.6) och det har funkat perfekt tills jag idag upptäckte att jag inte kan surfa på macen. Filöverföringen som jag haft sedan tidigare (via KDX) funkar och jag kan pinga macen från PCn å vice versa. Varför funkar då inte internet?
Ngn som har en aning??:confused:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-29 09:24

Det är Airport Update som dödar nätverksinställningarna. enda sättet att lösa problemet är att antingen lägga om operativet eller ta bort några filer via terminalen.

Kolla här

Det drabbade mig oxå men efter att ha följt anvisningarna gick allt väl igen. Sur uppdatering dock...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-29 12:34

Safir, tack! Otur att jag inte läste inlägget innan jag installerade.

Dessvärre upptäckte jag nu att Disk Copy som ballade ur efter jag installerat 10.2.6 Combo-uppdateringen, inte heller fungerar efter 'ominstallationen' av systemet. Disk Copy står bara och tuggar "Mounting "****.dmg - Waiting for Disk Copy helper...". Inget händer. Har dock en Disk Image som monteras vid inloggning, och denna monteras utan problem, men sen är det stopp.

Inte heller gjorde det någon skillnad att i detta läge plocka bort filerna.

Blir nog att installera helt nytt och sen manuellt plocka över alla gamla saker.

Mårre: Angående ditt problem tror jag inte det är liknande detta, då jag inte lyckades få nätet att fungera över huvud taget.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-29 13:00

Misstänkte att det var lite sent, men ändå. Det skumma med det här felet är att det inte drabbar alla. Jag gjorde samma uppdatering på en iMac DV 400 och en Cube 500 och där gick det bra. Däremot inte på min QS. Undrar om det är speciellt QS som drabbas eller om det har att göra med om man kör med flera diskar/partitioner?

Men som sagt en STOR VARNING för den där rackarns Airport-uppdateringen är befogad. Jag redde ut det hela men det tog mig nog en 4-5 timmar med bla. intensiva studier på Apples diskussionssida....hade man inte haft tillgång till en annan maskin (med internetanslutning) än den som drabbades hade det blivit marigt att reda ut det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-29 13:10

Problemet för mig uppkom på en Power Mac G4 450 MHz (Sawtooth). Jag har en disk med en partition.

Vid tillfället för installationen hade jag EJ AirPort-kort sittande i burken.

Instämmer med föregående inlägg om stor aktsamhet med uppdateringen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-29 13:14

Aha, där kanske vi har det. Jag hade nämligen inget Airport-kort i QS:en heller när jag gjorde uppdateringen (flyttat det till iMacen då min QS hänger på nätverket medelst en tråd).

De övriga maskinerna jag installerade på (och där det gick bra) hade Airportkort installerade.

Har haft samma problem.. Installerade INTE AP uppdateringen utan gjorde den inaktiv.

Lösningen var omstart och släpp av nytt IP. (det skall vara ett specifikt IP, men av någon anledning så var det ett nummer som var käpprakt åt...)

G4/400 AGP

1
Bevaka tråden