Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa 4G operatör för iPad 3 i Sverige?

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Inte det om att 4G kommer fungera på följande operatörer...

Vilka mer LTE-frekvenser stödjer iPad?

Apple - The new iPad - View all the technical specifications.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-08 22:49

Ja, 700 och 2100 ... så vad var det som var fel?

Ursprungligen av zappee:

Ja, 700 och 2100 ... så vad var det som var fel?

Orkar inte klippa och klistra (bökigt med iPad 2 och 512mb minne), men du kan säkert läsa själv från länken, kanske.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-08 23:26
Ursprungligen av keptang:

Orkar inte klippa och klistra (bökigt med iPad 2 och 512mb minne), men du kan säkert läsa själv från länken, kanske.

Läste precis, 700 och 2100 är för 4G, de andra är för 3G o.s.v

Ursprungligen av keptang:

Säger Telia..

Var bara en av konstigheterna i den artikeln, den andra att iPad bara stöder 700/2100 vilket är fel.

Ser inte heller felet. Ipad3 stödjer 700/2100 vilket är exakt det som står i artikeln.
LTE ligger inte på dessa frekvenser i Europa vilket också står i artikeln.
Mystiken tätnar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-08 19:28
Ursprungligen av mcrj:

Ja, och samma uppgifter i båda ariklarna, vilket fortfarande är fel och personerna som skrivit artiklarna har inte en aning om vad som kommer till SE.

Ursprungligen av keptang:

Ja, och samma uppgifter i båda ariklarna, vilket fortfarande är fel och personerna som skrivit artiklarna har inte en aning om vad som kommer till SE.

De verkar ha plockat bort 4G hänvisningen på apple.se. Står bara om Turbo 3G.

Ursprungligen av Taccarino:

De verkar ha plockat bort 4G hänvisningen på apple.se. Står bara om Turbo 3G.

Finns kvar här
Apple

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-08 20:14
Senast redigerat 2012-03-08 20:32

Visst har Apple fortfarande inte gjort något officiellt uttalande i frågan om 4G i Sverige/Europa?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-08 21:55
Ursprungligen av Adrian B:

Visst har Apple fortfarande inte gjort något officiellt uttalande i frågan om 4G i Sverige/Europa?

Nej alla väntar på deras svar.

Ursprungligen av Adrian B:

Visst har Apple fortfarande inte gjort något officiellt uttalande i frågan om 4G i Sverige/Europa?

Inget uttalande direkt från Apple, men det verkar ju inte lovande om man skall tro på detta

Citat:

Den nya iPaden släpps den 23 mars, skriver Apple i ett e-postmeddelande till TT, och hänvisar till en artikel på alltommac.se. Artikeln handlar om att den nya Ipaden inte kommer att fungera med svenskt 4G och Apple uppger i artikeln att man inte har någon annan information än den som gavs i presentationen av den nya iPaden på onsdagen. Det verkar alltså inte som att det finns någon annan version av den nya Ipaden som kan komma att fungera i de europeiska 4G-näten

I mitt googlande så ramlade jag över detta:

Citat:

It has not been possible for all LTE band allocations to be the same across the globe because of the different regulatory positions in different countries. It has not been possible to gain global allocations.In some cases bands appear to overlap. This is because of the different levels of availability around the globe.This means that roaming with LTE may have some limitations as not all handsets or UEs will be able to access the same frequencies.
...
Although 3GPP can defined bands for use in LTE or any other mobile service, the actual allocations are made on an international basis by the ITU are World radio Conferences, and then the individual country administrations can allocate spectrum use in their own countries. 3GPP has no legal basis, and can only work with the various country administrations.

Ursprungligen av disktant:

Inget uttalande direkt från Apple, men det verkar ju inte lovande om man skall tro på detta

Näe, jag tror tyvärr det är kört. Jag skulle bara vilja se ett pressmeddelande eller annat officiellt uttalande från Apple som klargör det en gång för alla.

Jag väntar på äkta 4G (konstigt att dom får kalla dagens LTE-nät för 4G?) - det börjar nog rullas ut nästa år - då är denna iPad - oavsett om den har även Europeiska LTE-frekvenser eller inte - helt obsolet :-). Ska man bara ha paddan i max 2 år så är det ju skit samma, men 2014 är det defintivt andra bullar som gällert - 1 gigabit äkta 4G.
Man kan dock vara lugn för att OM denna nya padda fixar våra LTE-frekvenser så funkar det i hela Europa...med några obskyra undantag. Hela EU-Europa garanterat. Vi europeer är smarta - vi gör inte som i USA - vi kommer överens om standarder - trots att vi inte ens är ett land. T.o.m. fransmän och britter är med :-D. (britternas försöker ju t.o.m. införa decimalsystemet!...det går segt, men dom försöker! kämpar! - det säger ju allt)

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag väntar på äkta 4G (konstigt att dom får kalla dagens LTE-nät för 4G?) - det börjar nog rullas ut nästa år - då är denna iPad - oavsett om den har även Europeiska LTE-frekvenser eller inte - helt obsolet :-). Ska man bara ha paddan i max 2 år så är det ju skit samma, men 2014 är det defintivt andra bullar som gällert - 1 gigabit äkta 4G.
Man kan dock vara lugn för att OM denna nya padda fixar våra LTE-frekvenser så funkar det i hela Europa...med några obskyra undantag. Hela EU-Europa garanterat. Vi europeer är smarta - vi gör inte som i USA - vi kommer överens om standarder - trots att vi inte ens är ett land. T.o.m. fransmän och britter är med :-D. (britternas försöker ju t.o.m. införa decimalsystemet!...det går segt, men dom försöker! kämpar! - det säger ju allt)

Britterna går "metric inch by inch...."

Men varför ska du ha 1 gigabit i en Ipad? Jag förstår inte poängen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Britterna går "metric inch by inch...."

Men varför ska du ha 1 gigabit i en Ipad? Jag förstår inte poängen.

Kanske för att streama HD-filmer?
Varför ska man över huvudtaget ha mer än 14.400 Baud - funkar ju skitbra till e-post utan bilagor - eller mer än 32kb RAM. Tog ju människan till månen. Och sen dess har igen varit där. fast vi fått mer och mer RAM.

Gigabit innebär i verkligheten 200-400 megabit skulle jag tro - en vanlig dag i Sthlm t.ex. Snart är detta standard och jag hoppar alltid på nya standarder direkt. Riktiga 4G har också andra fördelar - det behandlar trafik på ett annat sätt som ger bättre prestanda i periferier och svarttider är korta. Är det bara jag som tycker att nätet fortfarande är för segt?
Varför skulle man inte behöva 1 gigabit i just en iPad - men gärna hemma i iMacen?

Ursprungligen av BlackSmp:

Men varför ska du ha 1 gigabit i en Ipad? Jag förstår inte poängen.

Med tanke på vad operatörerna tar för sina LTE nät så är jag förvånad över det stora intresset. Trots allt så talar vi om ca 300:- kronor månaden för datatrafik.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-09 06:45

Jag tycker att det är bra att det händer nu
så att man kan komma närmare en standard
innan näten är i full drift.

Sen tycker jag personligen att turbo 3G räcker mer än väl.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-09 08:20
Ursprungligen av BlackSmp:

Med tanke på vad operatörerna tar för sina LTE nät så är jag förvånad över det stora intresset. Trots allt så talar vi om ca 300:- kronor månaden för datatrafik.

Det lär nog bli priskrig på det snart nu när Tre kommer med 4G också. Dessutom ska ju en iPad hålla ett tag...

Ursprungligen av mcrj:

Jag tycker att det är bra att det händer nu
så att man kan komma närmare en standard
innan näten är i full drift.

Sen tycker jag personligen att turbo 3G räcker mer än väl.

Va? Tror du att operatörerna kommer byta frekvenser?
Nej, de kommer ligga kvar som det är. Den största skillnaden är att det är olika i USA och Europa.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-09 08:30
Ursprungligen av mcrj:

Jag tycker att det är bra att det händer nu
så att man kan komma närmare en standard
innan näten är i full drift.

Sen tycker jag personligen att turbo 3G räcker mer än väl.

Visst är det så att nya iPad fungerar med turbo 3G med de flesta svenska operatörer. Vad är det 40Mb?

Ursprungligen av -David-:

Visst är det så att nya iPad fungerar med turbo 3G med de flesta svenska operatörer. Vad är det 40Mb?

Så har jag förstått det hela. Nu kan jag ringa till Telia och tacka ja till deras erbjudande om att gasa upp mitt mobila bredband till 16 MBps eller vad det nu var.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-09 08:30

Nej jag menar att det kanske gör att det blir en europamodell
Apple vill väl inte missa europa som marknad.

Ursprungligen av mcrj:

Nej jag menar att det kanske gör att det blir en europamodell
Apple vill väl inte missa europa som marknad.

De har redan släppt specarna för de länder i Europa där iPad kommer ut nästa fredag. Det är samma iPad 4G som i USA. Det blir ingen EU-special, det är jag 99,999% säker på. Gå in och kolla på Apple Store i UK, DE, FR etc. Samma 700/2100 MHz på 4G som i USA.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-09 11:16

Blir väl ett guldläge för andra mobiler/surfplattor

då dom kan rida på "4G snabbaste surfningen"

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-09 14:07

Så, nu har Apple Sverige uttalat sig. Det blir ingen 4G här eller någon annan stans än i Nordamerika.

Denna tråden kan stängas.
Fram till förmiddagen i går stod det på Apples svenska sajt att 4g kommer stödjas av Telenor, Tre, Telia och Tele 2.

– Det var ett misstag, säger Petter Arnstedt, pressansvarig på Apple i Sverige, till Telekom Online.

Ursprungligen av zappee:

Så, nu har Apple Sverige uttalat sig. Det blir ingen 4G här eller någon annan stans än i Nordamerika.

Denna tråden kan stängas.
Fram till förmiddagen i går stod det på Apples svenska sajt att 4g kommer stödjas av Telenor, Tre, Telia och Tele 2.

– Det var ett misstag, säger Petter Arnstedt, pressansvarig på Apple i Sverige, till Telekom Online.

Yep.
Apple: Ingen 4g i Sverige - IDG.se

Bevaka tråden