Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdering av iPhone 4

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2012-03-12 11:51

Hej,

Har fått ett erbjudande på en Iphone 4 svart 32 GB.
Den är låst till Telia, har trasig display, köpt i augusti. Så den är 7 månader gammal.
Den har som sagt trasig display, men den kan jag byta själv.
Allt annat funkar, det är en nära vän som säljer den till mig om jag vill ha den. Men har lite svårt att bedöma om det är värt det.
Har fått ett pris på 1800.

Vad tycker ni?

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-12 11:59

Hmm jag e kanske dum men ingen som inte kan reparera en Iphone själv kan ju köpa den så målgruppen för hans försäljning är ju ganska liten.

Så det enda som bestämmer det priset är ju egentligen om han själv är kapabel till att laga den och vad en ny skärm kostar.

Kan han inte själv laga den så borde ju priset kunna vara 500 kr eller ännu mindre egentligen

• Medlem
  • Skövde
  • 2012-03-12 12:32

Nä men precis, men jag har ingen aning om vad priset ligger på defekta iphones. Hittar inget vettigt på tradera/blocket. Så är tacksam för alla svar.

Vad kostar reservdelarna som du behöver köpa? Och hur mycket arbetstid blir det för dig?

Och vad skulle en sådan reparation kosta, om man lämnar in den någonstans?

• Medlem
  • Skövde
  • 2012-03-12 13:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad kostar reservdelarna som du behöver köpa? Och hur mycket arbetstid blir det för dig?

Och vad skulle en sådan reparation kosta, om man lämnar in den någonstans?

Reservdelarna går på drygt 500. Arbetet tar inte särskilt lång tid. Högst 45 min.

Jag skulle resonera att du tar risken att din reparation misslyckas (det kan ju hända). Därför ska det vara en bra affär för dig. 1.800 låter alldeles för dyrt. Jag antar att det är en tappad telefon med krossad skärm. Jag skulle titta på en normal drulleförsäkring och se vad de tar för självrisk. Sedan så skulle jag resonera att om han inte har en försäkring (som han annars borde utnyttja) och lägga mig lite under självrisken. Men absolut inte högre än självrisken för en drulleförsäkring.

Det blidde visserligen inget svar i absoluta kronor men...

En felfri sådan telefon är värd runt 3000 kr, kanske något mer.

Jag sålde själv en Telenor-låst 32 GB för 3000 kr, för bara ett par veckor sedan. Hade nog kunnat få ut ett par hundralappar till, men valde att sälja snabbt.

Om du får den för (1800 + reservdelar 500 + arbete 45 minuter), så tycker jag att det är ett ganska bra pris.

Men visst, du kan nog pruta ett par hundringar till. Det beror ju lite på vilka alternativ säljaren har...

Pruta ner den till 1500, och köp sedan nytt glas på Ebay för 10$
det är en liten chansning då man inte har någon aning om hur telefonen mår efter fallet

• Medlem
  • Skövde
  • 2012-03-12 14:15
Ursprungligen av disktant:

Pruta ner den till 1500, och köp sedan nytt glas på Ebay för 10$
det är en liten chansning då man inte har någon aning om hur telefonen mår efter fallet

Allt är OK efter fallet, har kollat på den.
Sen finns ju alternativet att lämna in den hos något bolag som gör lagningen för 700 kr.

Ska försöka pruta ner den lite.

Ursprungligen av sp00ky:

Sen finns ju alternativet att lämna in den hos något bolag som gör lagningen för 700 kr.

Finns det verkligen firmor som gör detta för 700 kr? Det låter billigt. Jag trodde det kostade betydligt mer.

För i så fall har du ingen prutmån alls. Då framstår ju 1800 som ett klipp.

Om han lämnar in den för 700, så kan han ju sälja den sen för ca 2800-3200. Då tjänar han ju mer än om han säljer den till dig för 1800.

• Medlem
  • Skövde
  • 2012-03-12 14:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Finns det verkligen firmor som gör detta för 700 kr? Det låter billigt. Jag trodde det kostade betydligt mer.

För i så fall har du ingen prutmån alls. Då framstår ju 1800 som ett klipp.

Om han lämnar in den för 700, så kan han ju sälja den sen för ca 2800-3200. Då tjänar han ju mer än om han säljer den till dig för 1800.

iPhone 4 / iPhone 4S
LCD/Display/Digitizer byte - 700:- monterat o klart.
Byte av baksida - 250:- monterat o klart.
Byte av båda punkterna ovan - 850:- monterat o klart.

Totalt färgbyte svart/vit (då även knapp) - 1000:- monterat o klart.
Övrigt till iPhone 4/4S, skicka mail/sms för pris.

Blir mer och mer sugen att köpa den.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-12 15:31

Jag har två med trasigt glas, vilka byter för 700 kr?

Min vän google hittar denna annons om man söker på delar av sp00ky´s text
IPhone reparation, Snabbast och Billigast | Skaraborg | Blocket

Men varför betala så mycket när du kan göra det själv för 10% av kostnaden

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-12 15:39

Därför att jag jobbar hellre med det jag kan, och tar betalt för det
Tack för länken!

Ursprungligen av kenjon:

Därför att jag jobbar hellre med det jag kan, och tar betalt för det
Tack för länken!

Bra där