- Capeman
- Medlem ●
- Malmö
- 2012-03-14 13:57
När jag skaffade min iPad var ett av syftena att använda den till skolarbete. Jag studerar till sjuksköterska på Malmö högskola och precis som med alla andra utbildningar på den här nivån blir det en himla massa antecknande hela tiden. Att använda ett vanligt anteckningsblock fungerar väl bra, men det blir snabbt lite oöverskådligt, kladdigt och meckigt att alltid behöva kopiera om man ska dela med sig av anteckningarna till någon annan. Att anteckna på en laptop går, men jag tycker det är lite osmidigt att alltid ha med sig en dator som man ska sitta och knappa på under föreläsningarna. Lyckligtvis finns det ett, i mitt tycke, mycket smartare sätt att anteckna på.
UPAD är en app som i skrivande stund kostar 38,- och som gör att du kan börja anteckna direkt på din iPad - som ett anteckningsblock, fast smartare.
Appen är uppdelad i tre sektioner - en för anteckningar, en för PDFer och en för foton. Tittar vi först på anteckningsdelen så har vi först och främst ett gäng bakgrunder man kan välja mellan. Klassisk så kallad "legal pad", blanka sidor i olika färger, rutmönstrade sidor och ett gäng fler, till och med tomma notationsblad för musik! Har man väl valt ut ett ark som passar är det bara att börja anteckna - då förstås med en stylus. En smart funktion är att man kan få upp som en skyddande yta i nedre delen av arket så man kan vila handen mot iPaden utan att den gör något "avtryck" på sidan. Enda nackdelen här är att man bör stänga av "multitouch gestures" först, annars kan man råka byta app med handloven. I samband med att man använder funktionen för anteckning får man upp ett slags förstoringsglas som gör det mycket enkelt att anteckna i stora, svepande, ganska naturliga rörelser utan att man måste zooma in hela bladet. Svårt att förklara i ord, men se screenshots nedan. Vidare kan du byta tjocklek på pennan, färg, infoga bilder och skriva text med tangentbordet.