Ett par kommentarer som sticker ut...
Trevligt att tog dig mödan att lyfta ur lite highlights!
Själv så började jag med Aperture, men tyckte också att det var för slött på min dåvarande MBP och gick över till LR3. Det var framförallt när jag skulle borsta in mina juseteringar som jag tyckte det laggade. Adjustment Brushes i LR3 var på den datorn "butter smooth".
Jag flyttade alla mina bilder till LR3, även om jag gillade gränssnittet i Aperture bättre och uppskattade integreringen i OS X.
Precis som för killen du citerar så störde det mig att videostödet var svagt i LR3. Jag filmar rätt mycket med min 5D mkII. En lustig parentes är dock att LR3 stödjer viss metadata vid import, så att man kan se ISO, bländare och slutare. Det gör inte Aperture av någon anledning...
Sen en dag började jag reagera på att blider som jag hade både i Aperture och LR3 faktiskt såg bättre ut i Aperture. Svårt att sätta fingret på det. Mikrokontrast... små detaljer. Det var inget jag sökte, utan jag reagerade spontant. Nu hade jag även bytt till Mac Pro, så prestandan var inget problem längre. Jag bytte tillbaka till Aperture (körde dubbelt). Där är jag nu. Jag har laddat ner LR4 och tycker att det är det bättre av de två programmen idag—med viss marginal. LR4 är dock väsentligt mycket segare på min dator än LR3 var. Jag tror dock att det är småbuggar som ger sig med senare uppdateringar.
Parentes: förvånad att någon påstår att LR4 skulle vara efter Aperture vad gäller videofiler. Man kan ju för tusan både trimma, spela upp och göra färgkorrigeringar!!
Men, men... LR4 kommer nog bli ett riktigt bra program. Men med det sagt hoppas jag att Aperture X blir ännu bättre: aggressiv omkodning av motorn, moderniserat gränssnitt, brusreducering a la LR4 och objektivkorrigeringar. Och fullvärdigt videostöd/integration.
Ett "First Light"-tänkade hade varit otroligt coolt och välkommet. We'll see.