Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiskt radavstånd funkar ej i Illustrator CS5???

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla

Nya macar har börjat trilla in på jobbet och därmed uppgraderingar i CS-paketen. Mina kollegor märker till sin förtvivlan att automatiskt radavstånd i främst Illustrator inte funkar. Oberoende av typsnitt. Man kan ändra från default radavstånd (vad det nu är) till nåt annat, men inte till automatiskt. Inget händer, liksom.

Jag som kör CS4 märker inget av detta.

Verkar ju konstigt att man över huvud taget kan avaktivera automatiskt radavstånd.
Under fliken Stycke>Alternativ>Justera står "automatiskt radavstånd=120%" på både min och mina kollegors datorer, men det funkar bara på min.

What gives?

/Henrik

Kan nån med CS5 Illustrator skriva två rader text, ändra radavståndet till nåt drastiskt i fönstret Tecken, och sen försöka ändra tillbaka det genom att välja "auto" i drop-downmenyn?

  • Medlem
  • 2012-03-17 14:52

För mig funkar det som det skall.
Pröva att återställa Illustrator till standardinställningarna genom att hålla ner command+alt+skift när du startar programmet eller kasta inställningsfilen och låt den skapas på nytt.
Det brukar rätta till sådana mystiska småfel-

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-03-17 15:32

Jag har samma problem som HenkeH2 beskriver, kan alltså ej återvända till ”Automatiskt” radavstånd efter att ha valt ett fast.

Om jag däremot går via Styckeformat och definierar om texten så funkar det.

  • Medlem
  • 2012-03-17 15:45
Ursprungligen av filuren:

Jag har samma problem som HenkeH2 beskriver, kan alltså ej återvända till ”Automatiskt” radavstånd efter att ha valt ett fast.

+1...

Poul - Intressant att det funkar för dig, men inte vissa andra. Skumt. Provade att starta Illustrator som du beskrev och fann mig i ett väldigt sparsamt utformat Illustrator jag inte kände igen. Avslutade och startade om som vanligt, men felet bestod. Gjorde jag fel?

En hyfsad quick-fix för problemet är att CMD-klicka på själva radavståndssymbolen i fönstret Tecken. Då återställs radavståndet.

/Henrik

1
Bevaka tråden