- gotfredsen
- Medlem ●
- Borås
- 2012-03-21 08:57
Så igår blev vår familj med Drobo (Drobo FS) .. den kom inte med storken utan med posten
Tänkte att det kanske kunde vara intressant de som överväger att skaffa en eller är på väg med lite tips och intryck ..
1. Likt Apple paketeringen mycket trevlig . Inte lika trevlig som Apple men klart långt bättre än många andra leverantörer .. Det handlar om ett bra första intryck och det får man så fort man öppnar boxen ..
2. Installation - Drobo FS + 3 TB Disk = inte helt självklart ..
Enligt instruktionerna skall man sätta in disken före man kopplar in Drobon till nätverket .. Jag kände på mig att det kanske inte skulle fungera eftersom jag läst att Drobo FS från fabrik inte har stöd för 2.5TB, 3TB & 4TB diskar ... utan att detta kräver en nyare firmwire / uppdatering ... men jag följde ändå instruktionerna . och mycket riktigt det fungerade inte ..
Så jag tog ner den nyaste Drobo Dashbord (den har en inbyggd Firmwire updpatering) ..men då stöte jag på ett problem som tog mig timmar (pinsamt nog) att lösa ..
3. FireWall, FireWall, FireWall
Min Drobo FS ville inte under några omständigheter dyka upp i min Drobo Dashbord. Jag prövade alla möjliga olika kombinationer. Koppla bort Airport Extremen, Koppla Drobon direkt till Macen .. allt allt allt .. Började tänka i bannorna att det kanske krävdes att en disk skulle fungera först i Drobon innan man kunde se den å att jag stod i moment 22 för att 3 TB disken inte skulle fungera innan jag uppdaterat Drobon och Drobon inte kunde ses innan disken fungera ..
men flera timmar senare upptäckte jag vad problemet var. OS X Lion inbyggda brandväg blockerade Drobo Dashbord. Så det var bara att rätta till det i systeminställningar i OS X och vips fungerade allt som det skulle. Drobo Dashbord upptäknte automatiskt att en ny firmwire fans och uppdaterade Drobon till 1.2.0 och sedan till 1.2.2 med 3 TB stöd .
sedan var det bara att sätta in 3 TB disken och allt fungerade perfekt .. Drobon kände igen disken och fixade allt .
4. Formatering ...inte att tänka på ..
Mitt nästa steg var då att sätta min virtuella storlek på Drobon (Volume Size) .. trodde jag .... Letade förbrilt efter det och efter formatering så jag kunde ställa in OS X Journalförd formatering .... men tji där fick jag .. för det behövdes inte ..
Drobo FS sköter det själv och den bestämmer själv vad den virtuella storleken skall vara .. och vilken fromatering det skall vara ... Drobo FS formaterar sig automatiskt till EXT3 ... i mitt fall så bestämde Drobon att min Drobo skall vara 18 TB stor ... även fast det bara sitter just nu 1 x 3 TB disk så tycker Drobon att 18 TB är det jag kommer växa max till i denna Drobon ..
5. Så automatiserat att det är skrämande ..
Resten var en barnlek att ställa in . Det mesta var automatiserat så jag behövde bara bestämma vad mina Shares Fodrar skall heta på Drobon och om jag ösnakr en Time Machine share och vilken max storlek det skall vara på Time Machine Sharen ... de andra sharen vissade att de hade 18 TB ledigt utrymme ... men det r ju bara virtuelt i själva verket ser man i Drobo Dashbord att jag har 1.3 TB att tillgå ...
6. 2 diskar är bättre än en
Jag tänkte att jag börjar med 1 disk eftersom 1 disk kostar ändå 1500 spänn så det plockar på sig fort .. men nu i efterhand så skulle jag nog tagit och börjat med minst 2 st ... Drobo rekommenderar starkt att man minst börjar med 2 för att över huvudtaget kunna skydda en från att 1 disk går sönder ... å det är ju självklart när man tänker på det .. men tankevurpor är lätt att de sker vid inköp ...
7. Något negativt ?
Endast 1 sak anser jag vara lite lite negativt med Drobo FS och det är fläkten ... nu skall jag verkligen säga att min toleransnivå för fläktljud ligger på den nivå som man hör från en iPad ... så för många kommer det inte vara ett problem men jag är väll känslig och kommer på sikt se till att Drobon står på ett ställe där vi inte hör den ...
Summering ..
Jag rekommenderar Drobon precis som jag blivit rekommenderat att skaffa den och om du/ni bara ser till att inte göra tabben med FireWall i OS X så är du upp and running in no time ...