Nu kom nästa problem. Hur byta från telia.com till me.com på mitt ituneskonto ?
När jag försöker göra det får jag till svar att xxx@me.com redan används. Jag kan dock logga in på ituneskontot med båda men vill ju ha meddelanden från itunes till me-kontot.
Hmmm, blev detta begripligt ?
Du kan inte ha ett Me-konto som primär e-postadress på iTunes. Anledningen till detta, det är att Apple skickar servicemeddelanden till den primära e-postadressen. Om du inte kommer in på iCloud för du har glömt lösenordet, och du begär att få ett nytt lösenord, vart skickas då det nya lösenordet? Jo, till det konto du har angivet som primär e-postadress...
Så om du har ett Me-konto där, så skickas det nya lösenordet för Me-kontot till ditt Me-konto som du inte kan gå in på och läsa.
Det är bara de som har gamla Me-konton som får dem som Apple ID (alltså som migrerar från Mobile Me och som hade Me-konto som Apple ID där). Nya får inte ha Me-konton som primär e-postadress.
Däremot kan du ha Me-konton upplagda på ditt Apple ID även om Apple ID indikerar en annan e-postadress än Me.
Så du kan ha Telia-konto som primär e-postadress och ändå ha upp till tre Me-konton på iCloud.
Primär e-postadress innebär i Apple termer bara den adress som de skickar servicemeddelanden till. Du kan ändå ha vilka andra adresser som helst och skicka / läsa e-post.
Det är bar att ha ett Apple ID som är annat än Me-kontot alltså, och man kan ha vilken adress som helst som Apple ID bara det inte är ett Me-konto.