Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

aktivera password vid sleep

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-28 14:39

Borde man inte kunna få os x att aktivera screensaver med password då datorn sätts i sleep!?

Hittade nån SecureSLEEP på versiontracker men denna app kändes lite svajjig...

Finns det inga sätt att trigga applescript likn "startup items" fast för sleep då..

tips?

Tja, det är ju ingen lösning för dig just nu, men funktionen kommer i panther.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoken
Borde man inte kunna få os x att aktivera screensaver med password då datorn sätts i sleep!?

Jo om du sätter skärmsläckaren att starta innan datorn går i vila så ligger den kvar när du väcker datorn.

• Oregistrerad
  • 2003-06-30 16:22

men hur sätter man på skärmsläckaren och sen sleep!?

trycker jag på "ON/OFF" knappen efter screensavern drar igång så frågar den ju efter passwordet..!?!

Funktionen kommer iom Panther.

• Oregistrerad
  • 2003-06-30 17:05

panther, yes.

men sven verkar ju ha ett knep? hur!?

Strömknappen på min plattskärm fungerar som vilaknapp. Jag drar igång skärmsläckaren och trycker på den så sätts han i vila med lösen.

Strömknappen på datorn funkar väl oxo som vilaknapp på nyare burkar?

• Oregistrerad
  • 2003-06-30 18:27

kör en pb g4 12"

powerknappen kör ju upp den restart/shutdown/sleep menyn

men om jag först aktiverar screensaver så får man ju inte stänga av resp. sätta datorn i sleep utan att skriva i password.

Citat:

Öppna Nyckelhanterare, och kryssa för "Lås vid vila" under "Inställningar för..." i Redigera-menyn, kanske?

• Oregistrerad
  • 2003-06-30 21:18

Nja, det låser ju bara nyckelringen..

Jag vill ju kunna aktivera skärmsläckaren (som då kräver password för att använda datorn) innan sleep!

Sätt på aktiva hörn på skärmsläckaren och kräv lösenord. Dra sedan musen till ett hörn så låses maskinen direkt.

Fast jag tror att du saknar samma sak som jag gör på min 12":are. Jag vill kunna slå igen locket = sleep och få den låst samtidigt. Jag vill inte gå omvägen via skärmsläckaren.

Så uppfattade jag också att det skulle fungera i Panther, hoppas det är så...

Citat:

Nja, det låser ju bara nyckelringen..

Jag vill ju kunna aktivera skärmsläckaren (som då kräver password för att använda datorn) innan sleep!

Ah. Sorry, trodde förstås det låste skärmen som om man väljer alternativet Lås skärm under hänglås-symbolen i meny-raden, och inte bara nyckelringen...

• Oregistrerad
  • 2003-06-30 22:59

men än om man låser med hjälp av skärmsläckarens "hot corners" så kan man ju inte sätta datorn i vanlig sleep utan att stänga locket. Känns ju onödigt att behöva stänga locket alltså..

Citat:

sven verkar ju ha ett knep? hur!?

Jag använder inte någon anstägningknapp utan har ställt skrämsläckaren på lägre minuttal än vila. Har man datorn i ett sammanhang där andra kan komma åt den vill man kanske inte låta den stå i fem, tio minuter innan lösenordet slår till, då kan man ställa in skärmsläckaren att starta när man ställer musen i ett hörn på skärmen. Att den inte går i vila direkt gör inte mig något.

Nu finns en lösning som fungerar väldigt snyggt!

SleepTight

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-07-15 13:27

sweet!

tackar

1
Bevaka tråden