- StefanB
- Medlem ●
64GB WiFi svart. Ersatte en iPad 2 32GB vit. Första intryck; nu kan man läsa pytteliten text vilket underlättar typ allt. Håller med om en gulton som nämndes tidigare i tråden, märks främst när den ligger bredvid en iPhone som är kallare i färgen, men inget som stör mig. Återställer fortfarande från iCloud så jag har inte hunnit test runt så mycket än men jag tror helt klart på denna version av iPad. Köptes på iButiken i Karlstad. Nu återstår bara att hitta ett gött case. Inser att jag gärna använder den i porträttläge vilket påverkar utbudet av fodral till denna sevolutionära (hihi) pryl.
En liten fundering ang. den nya iPad.
Om man har högupplösta foton från digitalkamera på datorn. Hur får man in dessa i iPad3 så att man får full upplösning på dessa i paddan?
Har bilder tagna med min 18mp Canon 7D som jag gärna vill se i full upplösning på den nya paddan. Har bilderna på min MBP i Aperture nu.
Dr Tinnitus
Ni som har era nya ipads, lite retinabildsdräggel kanske?
An Example of Photography on the Retina Display - Duncan Davidson
Dr Tinnitus och andra. hemligheten ligger i progressive jpeg's. Och att inte överföra bilder via iTunes (de skalas ju ner)
Väljer du "spara Bild" när du ser dem med Safari skalas de inte om.
Ni som har era nya ipads, lite retinabildsdräggel kanske?
An Example of Photography on the Retina Display - Duncan Davidson
Dr Tinnitus och andra. hemligheten ligger i progressive jpeg's. Och att inte överföra bilder via iTunes (de skalas ju ner)
Väljer du "spara Bild" när du ser dem med Safari skalas de inte om.
Sparade ner några 5D MkII-bilder från min Flickr (genom Safari, inte Appen), i full upplösning. De blir helt makalöst vackra på retinaskärmen!
Testade även att synka bilder genom iTunes (vald mapp) också, för att se om bilderna blir nedsamplade och det blev de inte. Enkelt sätt att kontrollera upplösningen på bilderna (förutom att titta på dom) är att importera dom i Camera+ och se storlek där.
Nedan är en skärmdump i Camera+ på en 5D MkII-bild importerad via iTunes.
Hur illa är er gulton? Min ser ut som högupplöst kaffekanna (lite samma färg som missfärgningen).
Det och den extra tyngden gör nog att den går tillbaka.
Min nya är kritvit. Min iPad 2 är pissgul i jämförelse.
Hur illa är er gulton? Min ser ut som högupplöst kaffekanna (lite samma färg som missfärgningen).
Det och den extra tyngden gör nog att den går tillbaka.
Har ingen gammal iPad att jämföra mot. Men min iPad 4G är kallare (vitpunkten drar lite lätt mot magenta) än min iMac 27".
För mig är min iPhone 4 blåast och min iMac gulast. Min nya iPad och Air ligger nånstans mittemellan. Den enda jag försökt mig på någon sorts kalibrering på är iMacen. Tror mycket är en vanesak (pissgult känns ju självfallet tveksamt som vitfärg) men jag hade gärna sett någon sorts kalibreringsverktyg till iOS.
Är inte så insatt i detta, men om jag vill radera ett program som jag laddat ner inkl all historik, räcker det med att jag håller in och sedan klickar på krysset ovanför programmet?
Ja det gör det.
- Vilken modell & färg köpte du?
Svart 64gb "4G"
- Var köpte du din iPad?
Mediamarkt (Heron)
- Vad betalade du?
7199 + applecare
- Beskriv ditt första intryck!
Sjukt nöjd. Första jag testa var fjärrstyrning och 1:1 syns allt! Fantastiskt!
Allt går o läsa - kommer inte behöva zooma in längre!
Är ni många som köpte till AppleCare?
Tänker att det är lätt att min nya iPad åker i backen, skulle AppleCare täcka drulle skadan?
Som svar på din fråga: Applecare förlänger garantin som du har med 2 år, och detta är då alltså garanti och inte försäkring. Garantin täcker endaste de mjukvaro felen som kan uppstå, eller sådana fel som inte kan styrkas att yttre påverkan har varit inblandat.
Jag har en ny fråga: Jag tecknade inte denna försäkring, men är inte detta en bluff, eftersom reklamationsrätten är ju 3 år, eller skulle det bli svårare att lämna in tex ipad efter 1 år? Kan man köpa Applecare efter ipad köpet, men så länge det är inom ett år, stämmer detta?
Här är ett exempel på vad jag menar. En bra iPad 3 till vänster och en "gul" iPad 3 till höger. Fick den "gula" bytt så jag är nöjd, men det kan vara bra att vara uppmärksam om man köper nytt. Och, skönt att se att man inte blivit alldeles digitalt hypokondrisk
[ATTACH="CONFIG"]32669[/ATTACH]
Här är ett exempel på vad jag menar. En bra iPad 3 till vänster och en "gul" iPad 3 till höger. Fick den "gula" bytt så jag är nöjd, men det kan vara bra att vara uppmärksam om man köper nytt. Och, skönt att se att man inte blivit alldeles digitalt hypokondrisk
Har du tips för mig som inte kan jämföra med annan ipad, ska jag dra på högsta ljusstyrka och kolla mot vitbakrund? Märkte inte någon större skillnad på den bilden du bifogade förutom att den första var lite vitare.
- Vilken modell & färg köpte du?
Svart 64 GB wifi, skydd fram och bak samt Camera Connector Kit.
- Var köpte du din iPad?
Kullander, Malmö
- Vad betalade du?
Vet inte, fakturan är på väg men jag antar att de har ungefär samma pris som AppleStore?
- Beskriv ditt första intryck!
Hade inte så höga förväntningar efter jag sålt min iPad 1 efter en vecka när den släpptes. Men nu har det kommit en hel del vettiga program som gör att den ersätter många funktioner från min MBP. iPad är min nya resekompis skulle jag tro! Älskar att läsa PDF:er på den!
Köpte min 64 GB Wifi igår på Elgiganten. Idag, när jag haft lite mer tid att använda den istället för att pilla så upptäckte jag en död pixel. Inte jättestörande, men efter att ha upptäckt den dras mina ögon dit hela tiden som någon jävla tvångstanke.
Täcker garantin det? Borde väl bara kunna kliva in på Elgiganten och kräva en ny?
Gå tillbaka och byt. Apple gör en stor grej av skärmen, det minsta man kan begära är att pixlarna är hela. Det spelar ingen roll hur Apples och Elgigantens policy ser ut, säg bara att du vill byta. Tror t o m Elgiganten har 30-dagars öppet köp, även om du öppnat, så i värsta fall lämnar du bara tillbaka varan.
Köpte min 64 GB Wifi igår på Elgiganten. Idag, när jag haft lite mer tid att använda den istället för att pilla så upptäckte jag en död pixel. Inte jättestörande, men efter att ha upptäckt den dras mina ögon dit hela tiden som någon jävla tvångstanke.
Täcker garantin det? Borde väl bara kunna kliva in på Elgiganten och kräva en ny?
Är ni många som köpte till AppleCare?
Tänker att det är lätt att min nya iPad åker i backen, skulle AppleCare täcka drulle skadan?
Som svar på din fråga: Applecare förlänger garantin som du har med 2 år, och detta är då alltså garanti och inte försäkring. Garantin täcker endaste de mjukvaro felen som kan uppstå, eller sådana fel som inte kan styrkas att yttre påverkan har varit inblandat.
Jag har en ny fråga: Jag tecknade inte denna försäkring, men är inte detta en bluff, eftersom reklamationsrätten är ju 3 år, eller skulle det bli svårare att lämna in tex ipad efter 1 år? Kan man köpa Applecare efter ipad köpet, men så länge det är inom ett år, stämmer detta?
Se AppleCare som en gräddfil om du behöver service efter 1år. Det blir inget "tjöt". Fast vi har ett starkt konsument skydd och orkar du att vara en Sverker så klarar du dig säkert utan AppleCare.
Yepp, du kan köpa det i efterhand inom ett år.
Alltså, den är ju inte större än ett dammkorn och det har man ju en del av som man inte direkt störs av utan bara med jämna mellanrum drar bort. Den är lilla pixeln sitter där den sitter och skulle jag inte berätta för någon så skulle man antagligen inte upptäcka det.
MEN när man väl sett den jag kan inte sluta tänka på fanskapet, även om jag ignorerar den med ögonen så sitter det hela tiden i huvudet att den finns där.
Hellre en tjock repa på baksidan än en pyttepixel på framsidan:(
Läser man om dom som köpt i USA som har haft enbart en död pixel har personalen där bara gått och hämtat en ny, många har öppnat direkt i butik och inte varit nöjda tills en felfri skärm dök upp. I vissa fall på 6:e försöket. Kan msn räkna med samma service här hemma?
Det beror i högsta grad på vilken policy Apple har på denna nya skärm och sedan på Elgiganten.
Jag har ingen kunskap om dom då jag inte handlar hos dessa drakar som i strävar att slå ut all konkurrens för att sedan
diktera villkoren för oss konsumenter när alla små handlare är ur vägen.
Ett tips köp alltid denna typ av varor på postorder och betala med kontokort för då har du som konsument rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Varan får ej vara använd.
Hoppas det löser sig för dig.
Man är dock i sin fulla rätt att packa upp varan och testa den för att sedan om missnöje uppstår returnera densamma.
Man är dock i sin fulla rätt att packa upp varan och testa den för att sedan om missnöje uppstår returnera densamma.
Öppet köp är ingen generell rätt. Det är varje butik (eller kedja) som själv bestämmer om de vill erbjuda något sådant här och du kan inte kräva det om det inte står på ditt kvitto eller om du inte har förhandlat fram detta på något annat sätt innan köpet.
Så allmänt sett så har du inte den rätt att returnera en vara på det sätt som du beskriver.
Öppet köp är ingen generell rätt. Det är varje butik (eller kedja) som själv bestämmer om de vill erbjuda något sådant här och du kan inte kräva det om det inte står på ditt kvitto eller om du inte har förhandlat fram detta på något annat sätt innan köpet.
Så allmänt sett så har du inte den rätt att returnera en vara på det sätt som du beskriver.
Det inlägg pmarriot svarade på handlade om kundens rättigheter vid distansköp. Och där säger distansköplagen att man har rätt till 14 dagars ångerrätt, då man får funktionstesta produkten och returnera om man inte är nöjd förutsatt att den återlämnas i "väsentligen oförändrat skick". Det gäller även om det inte är något fel på produkten, det räcker med att man inte är nöjd.
Det inlägg pmarriot svarade på handlade om kundens rättigheter vid distansköp. Och där säger distansköplagen att man har rätt till 14 dagars ångerrätt, då man får funktionstesta produkten och returnera om man inte är nöjd förutsatt att den återlämnas i "väsentligen oförändrat skick". Det gäller även om det inte är något fel på produkten, det räcker med att man inte är nöjd.
Det stämmer, nu när jag läser om det så ser jag det.
Jo, om du använder ångerrätt. Dvs köpt online eller på postorder. Dessutom var det ett pilotfall där någon hade köpt en dator på Elgiganten (tror jag) där man hade återlämnat datorn. Elgiganten ville ha ersättning för att återställa operativsystemet till det tillstånd det haft inför första starten. ARN menade att om man har 30 dagars öppet köp måste man även erbjuda kunden möjligheten att starta datorn och undersöka den utan extra kostnad.