Jag har en Sony DAV-DZ660 och den har en (men bara en) optisk ljudingång. Köpte den nya Apple TV:n nu när den kom.
Jag vill koppla ihop så att jag kan göra följande:
1) använda TV:n med ljudet via Sony:n
2) använda Apple TV som vanligt i TV:n
3) använda Apple TV för att streama musik från iTunes i min dator (som en Airport-station)
4) titta på DVD från Sony:n
Jag kopplar ihop Apple TV och TV:n med HDMI och det funkar bra. Jag har just nu TV:n och Sony:n kopplade via scart (har även testat med HDMI). Jag kopplar den optiska ljudutgången från Apple TV till den optiska ingången på Sony:n. Det funkar också bra, när jag använder Apple TV:n.
Problemet är att Sony:n verkar välja att prioritera den optiska ljudingången. Det betyder att ljudet från TV:n är borta. Om jag drar ur den optiska ljudkabeln funkar ljudet från tv:n igen.
Jag har även testat att koppla den optiska ljudutgången från Apple TV till TV:n och då funkar det - men i så fall måste tv:n vara igång när jag streamar musik, vilket känns väldigt onödigt.
Jag misstänker att jag inte är ensam med mina fyra önskemål ovan - och jag tror inte att Sony:n är unik med att prioritera den optiska ingången. Fler borde således ha stött på samma problem. Är det någon som hittat en smart lösning på detta?