Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som fått våra nya iPad

Tråden skapades och har fått 184 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Christer Holm:

Det beror i högsta grad på vilken policy Apple har på denna nya skärm och sedan på Elgiganten.

Jag har ingen kunskap om dom då jag inte handlar hos dessa drakar som i strävar att slå ut all konkurrens för att sedan
diktera villkoren för oss konsumenter när alla små handlare är ur vägen.

Ett tips köp alltid denna typ av varor på postorder och betala med kontokort för då har du som konsument rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Varan får ej vara använd.

Hoppas det löser sig för dig.

Fultips beroende på ditt samvete: Sälj den på Blocket eller Tradera.

Som sagt, ElGiganten har öppet köp

Citat:

Vi anser att det inte är förän man får prova produkten i sin egen hemmamiljö som man verkligen kan veta om det är vad man vill ha eller inte. Därför lämnar vi öppet köp i 30 dagar. Du får lov att packa upp och fritt använda varan från första dagen och ändå ha din returrätt kvar. Skulle du ångra köpet är du varmt välkommen att lämna tillbaka den i närmaste butik och få alla pengar tillbaka, oavsett om du har använt den eller inte. Har du använt produkten ska den återlämnas komplett och oskadd och enda undantaget från öppet köp är produkter köpta med abonnemang. För mobiltelefoner, film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning. Glöm inte att ta med dig kvittot!

Kundgarantier - Elgiganten

- Vilken modell & färg köpte du?

Svart 64GB WiFi+4G

- Var köpte du din iPad?

Media Markt Bäckebol (Göteborg)

- Vad betalade du?

7190

- Beskriv ditt första intryck!

Jäkligt bra skärm! Min första iPad. Har klämt på en 1:a och 2:a innan men inte känt att det varit värt pengarna tills nu. Nu väntar jag bara på abonnemang från 3. Har ett kontantkort från dem sen tidigare men slog till på ett abbonnemang för 89 kr/mån utan bindningstid och bara en månads uppsägning. Tänkte slippa dra med mig min MBP varje gång jag ska ut och resa.

Nya iPad är kinkig när det gäller sladdar. Ingen av mina third-party-sladdar - som lirar fint med iPhone 4 - funkar klockrent med paddan. Antingen laddar den inte eller så är kommunikationen med iTunes svajig. Det blir till att köpa nytt igen - har redan köpt en docka. Jag har sladdar överallt; en i fickan, en i datorväskan, en i iPad-väskan, en på jobbet, en i båten, etc. Att måsta ladda en i-burk när man är ute på luff - och inte ha en sladd med sig - är en sådan där sak som inte händer i mitt liv...sådant är ovärdigt och flamsigt...barnsligt...får icke ske. Så - det blir ju en slant...behöver ett gäng sladdar...men har man hivat ut 7200 spänn för en padda så...tja. skit samma...döden väntar ju runt hörnet hursomhelst...det är kört vilketsom...liksom...höhöhö...medicin-tajm känner jag...knackar det i pannan?...på insidan?...rummet uppåner...tjoho...gädda i vassen...farmor hade en katt...

iPad 3 "Death Grip" causes wifi to drop to unusable levels! - YouTube

Jaha, då kan jag sätta min högra kula på att det nu kommer att bli en liknande häxjakt och storm på nätet och i media mot Apple (ja från vissa då..) för att någon har (stoppa pressarna...) upptäckt att man kan påverka mottagningen på iPad3 genom att mer eller mindre blåhålla den på ett visst sätt, som det blev när iP4 kom. Som om det inte skulle ha varit känt inom teknikvärlden i väldigt många år nu....

Jaja, folk vill väl ha sin stund i rampljuset....

Jag kan reproducera samma fenomen som killen i filmen på min iPad3 4G. Vilket på sin höjd fick till ett litet ryck i ena ögonbrynet, inte mer.

För det första så håller jag sällan min iPad som i filmen med ett så ”hårt” grepp, och det går utmärkt att hålla den på flera olika sätt så att detta fenomen kan undvikas.

Och det lustiga är att jag använt min nya iPad3 intensivt sedan igår förmiddags, hållit den på alla möjliga sätt ink som i filmen men inte lika ”hårt”. Och har inte märkt några som helst problem. Men när jag ser hur han håller på filmen och härmar det så får jag liknande resultat. Men vad spelar det för roll egentligen? håller jag som jag gjorde innan jag såg filmen så har jag ju inga problem och hade ingen visat på fenomenet så hade jag kanske inte ens upptäckt nåt alls innan det var dags att sälja den för nästa modell eller nåt.

Faktum är att hur man än bygger en mottagare så kommer det i princip alltid att finnas en plats där sändare/mottagare/antenner sitter, och skymmer man dessa på något sätt så kan signalen och prestandan påverkas. Detta är välkänt sedan Hedenhös.

Kikar man sen på iPad så är den ju helt knökfull med grejor och det finns sannolikt ingen annan bättre plats att sätta de komponenter som påverkas, utan att det då drar på sig andra nackdelar.

EDIT: Det lustiga är att nu när jag testade med mina båda iPad2, som jag haft i snart ett år utan att märkt ett skit, så kunde jag provocera fram samma fenoment, möjligen att iPad3 är en gnutta känsligare men alla tre ipad (två tvåor och en trea) uppvisar samma fenomen.

Väldigt märkligt att inte världen gråtit ut över sina plågor om detta ”death grip” tidigare när det finns även på iPad2?????

Kanske ett tecken på att det inte är värre än att folk inte ens upptäckt det om ingen pekar ut det för dem, sen får alla ”problem”....

Kunde inte repetera detta - körde samma app. testade 6 ggr - ingen skillnad på speed med detta grepp - full speed.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

iPad 3 "Death Grip" causes wifi to drop to unusable levels! - YouTube

Jaha, då kan jag sätta min högra kula på att det nu kommer att bli en liknande häxjakt och storm på nätet och i media mot Apple (ja från vissa då..) för att någon har (stoppa pressarna...) upptäckt att man kan påverka mottagningen på iPad3 genom att mer eller mindre blåhålla den på ett visst sätt, som det blev när iP4 kom. Som om det inte skulle ha varit känt inom teknikvärlden i väldigt många år nu....

Jaja, folk vill väl ha sin stund i rampljuset....

Jag kan reproducera samma fenomen som killen i filmen på min iPad3 4G. Vilket på sin höjd fick till ett litet ryck i ena ögonbrynet, inte mer.

För det första så håller jag sällan min iPad som i filmen med ett så ”hårt” grepp, och det går utmärkt att hålla den på flera olika sätt så att detta fenomen kan undvikas.

Och det lustiga är att jag använt min nya iPad3 intensivt sedan igår förmiddags, hållit den på alla möjliga sätt ink som i filmen men inte lika ”hårt”. Och har inte märkt några som helst problem. Men när jag ser hur han håller på filmen och härmar det så får jag liknande resultat. Men vad spelar det för roll egentligen? håller jag som jag gjorde innan jag såg filmen så har jag ju inga problem och hade ingen visat på fenomenet så hade jag kanske inte ens upptäckt nåt alls innan det var dags att sälja den för nästa modell eller nåt.

Faktum är att hur man än bygger en mottagare så kommer det i princip alltid att finnas en plats där sändare/mottagare/antenner sitter, och skymmer man dessa på något sätt så kan signalen och prestandan påverkas. Detta är välkänt sedan Hedenhös.

Kikar man sen på iPad så är den ju helt knökfull med grejor och det finns sannolikt ingen annan bättre plats att sätta de komponenter som påverkas, utan att det då drar på sig andra nackdelar.

EDIT: Det lustiga är att nu när jag testade med mina båda iPad2, som jag haft i snart ett år utan att märkt ett skit, så kunde jag provocera fram samma fenoment, möjligen att iPad3 är en gnutta känsligare men alla tre ipad (två tvåor och en trea) uppvisar samma fenomen.

Väldigt märkligt att inte världen gråtit ut över sina plågor om detta ”death grip” tidigare när det finns även på iPad2?????

Kanske ett tecken på att det inte är värre än att folk inte ens upptäckt det om ingen pekar ut det för dem, sen får alla ”problem”....

bredbandskollen visar 26mb/s upp och 17 ner
Med ett normalgrepp i hörnet vid liggande läge på paddan så visar den 15/8
så visst är det skillnad

Efter en del huvudvärk över 1 död pyttepixel så hittadebjag också ett pyttelitet hårstrå/dammstrå under skärmen så nu ligger den återställd i kartongen och reda att lämnas tillbaka/byta på Elgiganten imorgon. Min variant är slut så ska bli spännande att se hur detta slutar.

Men visst fan hade ni gjort samma sak? 6000:- där skärmen är säljargumentet och det är fel, visserligen små fel med dom finns där. Jag förväntar mig inget annat än perfektion av Apple. Och går dom inte med på pixeln så kan dom inte säga något åt det röda hårstrået (?). Antingen det eller 30 dagars returrätten. Orkar inte vänta på service hit och dit.

Ursprungligen av kafferast:

Efter en del huvudvärk över 1 död pyttepixel så hittadebjag också ett pyttelitet hårstrå/dammstrå under skärmen så nu ligger den återställd i kartongen och reda att lämnas tillbaka/byta på Elgiganten imorgon. Min variant är slut så ska bli spännande att se hur detta slutar.

Men visst fan hade ni gjort samma sak? 6000:- där skärmen är säljargumentet och det är fel, visserligen små fel med dom finns där. Jag förväntar mig inget annat än perfektion av Apple. Och går dom inte med på pixeln så kan dom inte säga något åt det röda hårstrået (?). Antingen det eller 30 dagars returrätten. Orkar inte vänta på service hit och dit.

Det ska inte spela någon roll på ElGiganten, de erbjuder 30 dagars öppet köp även om du har provat produkten

Ursprungligen av kafferast:

Efter en del huvudvärk över 1 död pyttepixel så hittadebjag också ett pyttelitet hårstrå/dammstrå under skärmen så nu ligger den återställd i kartongen och reda att lämnas tillbaka/byta på Elgiganten imorgon. Min variant är slut så ska bli spännande att se hur detta slutar.

Men visst fan hade ni gjort samma sak? 6000:- där skärmen är säljargumentet och det är fel, visserligen små fel med dom finns där. Jag förväntar mig inget annat än perfektion av Apple. Och går dom inte med på pixeln så kan dom inte säga något åt det röda hårstrået (?). Antingen det eller 30 dagars returrätten. Orkar inte vänta på service hit och dit.

Jag hade gjort detsamma. Tycker mig aldrig ha hört om döda pixlar på nån ios device så du lär ha haft extrem otur. Återkom gärna med hur det går. På tal om skärmen så är jag nyfiken på hur vanligt "yellow tint" fenomenet/problemet är på de enheter som sålts i Sverige.

  • Medlem
  • 2012-03-24 23:24

Jag slog till på en vit 32GB med 3G. Och eftersom jag bytte från första generationens iPad kändes steget enormt. Även min mor blev glad då hon övertog den gamla paddan.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-03-25 03:02

Jag köpte en vit iPad 64GB Wifi+4G på Elgiganten för 7190kr.

Mitt största användningsområde är att läsa böcker i iBook, den nya modellen är en ren fröjd att läsa med, det måste upplevas.

Bara för att följa upp mitt ärende. Åkte tillbaka till Elgiganten idag och visade den lilla döda pixeln.

Inga problem att byta, tyvärr fanns inte min modell kvar (64GB wifi) så jag fick byta till en 32 gb 3G istället. Fick inspektera den på plats och hittade en död pixel även på den och ett dammkorn under glaset.

Han gick då och hämtade en tredje padda och har nu inspekterat den och har ännu inte hittat något (vågar inte titta för mycket, det man inte vet mår man inte dåligt av).

All heder till killen på Elgiganten. Och en lättnads suck för mig. Får helt enkelt klara mig på 32GB nu istället:) 32 GB och 400:- fattigare...

Bra:)
Och just det där var anledningen till att jag lämnade tillbaka min oöppnade Ipad inköpt på Media Markt och istället köpte samma modell på ElGiganten eftersom jag inte litar på Media Markts returpolicy. Det står nämligen olika på kvittot och på webben.

Och även om jag kan bråka (om jag skulle vilja returnera den) så kändes det som enklare att välja Elgiganten istället:)

Du har rätt, vid distansköp så finns ångerrätt. Bara man kommer ihåg att den inte gäller vid butiksköp så.

En sak som jag stör mig lite på beträffande skärmen är att när jag har min i stående läge och vinklar den lite från mig blir skärmen grön. Åt andra hållet blir den magenta. Fenomenet är mycket mindre påtagligt i liggande läge. Är det någon annan som har samma? Tittar jag bara på den perpendikulärt så är det vita kritvitt.

Är det någon som gjort en reflektionen över batteritiden än? Jag tycker att det suger lite mer batterier än på min gamla iPad 1. Batteritiden är på intet sätt dålig men... Lite sämre uppfattar jag det.

Någon annan?

Ursprungligen av ihrelius:

Är det någon som gjort en reflektionen över batteritiden än? Jag tycker att det suger lite mer batterier än på min gamla iPad 1. Batteritiden är på intet sätt dålig men... Lite sämre uppfattar jag det.

Någon annan?

Jag har inte märkt av det, bara som nämnts tidigare, att det tar längre tid att ladda. Däremot har jag ibland på andra produkter upplevt att batteritiden blir bättre över tid, d v s att efter några laddningar eller en kalibrering börjar den ge full kapacitet, eller visa rätt kapacitet.

Ursprungligen av Capeman:

Jag har inte märkt av det, bara som nämnts tidigare, att det tar längre tid att ladda. Däremot har jag ibland på andra produkter upplevt att batteritiden blir bättre över tid, d v s att efter några laddningar eller en kalibrering börjar den ge full kapacitet, eller visa rätt kapacitet.

Sant, känner till det också lite halvsvagt. Och kalibrera sin ipad gör man genom att ladda hur den helt och sedan ladda fullt?

Ursprungligen av ihrelius:

Sant, känner till det också lite halvsvagt. Och kalibrera sin ipad gör man genom att ladda hur den helt och sedan ladda fullt?

Japp, det stämmer bra.

Ursprungligen av Mattias_N:

Jag hade gjort detsamma. Tycker mig aldrig ha hört om döda pixlar på nån ios device så du lär ha haft extrem otur. Återkom gärna med hur det går. På tal om skärmen så är jag nyfiken på hur vanligt "yellow tint" fenomenet/problemet är på de enheter som sålts i Sverige.

Tror inte det är vanligt, man har ju läst om en del skräckhistorier i USA där någon fick defekt skärm med döda pixlar dom 5-6 första försöken.

Men visst, sålde Apple 3 miljoner ipads första helgen så är det klart en viss felmarginal uppstår.

Sen är ju skärmen underbar och tack vare den klara upplösningen kanske det är lättare att se död pixel?

Köpte snålvarianten 16gb precis. Sjukt trevlig pryl! Nåt jag dock verkligen undrar; Var under "kategorier" i AppStore hittar man spel?? Det FINNS garanterat inte där. Flummig som attans.

Ursprungligen av Anders Båth:

Köpte snålvarianten 16gb precis. Sjukt trevlig pryl! Nåt jag dock verkligen undrar; Var under "kategorier" i AppStore hittar man spel?? Det FINNS garanterat inte där. Flummig som attans.

Det måste vara något tillfälligt fel. Den kategorin är borta för mig också och den brukar finnas där.

Dubbelpost men...

Hur man kan leka med sina två Ipads...iPad on iPad - YouTube

Upptäckte det av en slump när jag lade min nya ovanpå min gamla Ipad...

Nöjde mig också med snålvarianten på 16GB. Jag tror att det räcker tillräckligt långt.

Ringde Telia idag för att gasa upp mitt mobila bredband. De har ju varit på mig länge för att jag ska uppgradera till snabbare bredband och binda abonnemanget och så vidare men eftersom min iPad 2 bara klarar kring 6 Mbit/s så har jag gett dem kalla handen.
Hursomhelst, uppgraderade precis till 10 Mbit/s (det var det snabbaste de påstod sig kunna erbjuda), och provade just bredbandskollen - 12 Mbit/s ner och 0,9 mBit/s upp. Vårt fasta bredband på jobbet visar 15 respektive 0,9 Mbit/s när jag kör min iPad på WiFi.
Är inte 10 Mbit/s som maximal teoretisk hastighet lite snålt? Jag trodde att man kunde komma upp i nånstans mot 16 iaf. De sa att 30 var max, men då med 4G-modem.

10 Mbit/s ner med 3G är en bra siffra i verkligheten. Jag kommer aldrig över 8 - det är trångt i Sthlm innerstad - vissa tider dyker det till 3. Detta är det verkliga 3G-turbo. Jag tror att teorin är max 12 hos Telia - minns inte. 8 Mbit/s med nya iPad är dock riktigt fint - det är klart användbart. Att surfa på min iPhone 4 - det är väl otrimmad 3G antar jag - är en pina - 1-3 Mbit/s och låååånga svarstider - ofta orkar den inte alls ta in en sajt - man ger upp och gör något annat istället. FB är oanvändbart - alldeles för tungt.
3G-turbo är den nedre nivå jag kan acceptera ute på luff. Men är man som jag van vid minst 100 Mbit/s på alla andra ställen (jobbet, hemma, studion, alltid sladd för Macarna - WiFi för iOS-burkar) så är det ju en segare och liksom "gammal" värld.

Ursprungligen av Zimmerman:

10 Mbit/s ner med 3G är en bra siffra i verkligheten. Jag kommer aldrig över 8 - det är trångt i Sthlm innerstad - vissa tider dyker det till 3. Detta är det verkliga 3G-turbo. Jag tror att teorin är max 12 hos Telia - minns inte. 8 Mbit/s med nya iPad är dock riktigt fint - det är klart användbart. Att surfa på min iPhone 4 - det är väl otrimmad 3G antar jag - är en pina - 1-3 Mbit/s och låååånga svarstider - ofta orkar den inte alls ta in en sajt - man ger upp och gör något annat istället. FB är oanvändbart - alldeles för tungt.
3G-turbo är den nedre nivå jag kan acceptera ute på luff. Men är man som jag van vid minst 100 Mbit/s på alla andra ställen (jobbet, hemma, studion, alltid sladd för Macarna - WiFi för iOS-burkar) så är det ju en segare och liksom "gammal" värld.

Vafan Zimmerman. Jag trodde du inte kunde klara dig på under 1 TBit/s, och så kommer det små vackra blommor ur munnen på dig när du nämner 8 Mbit/s.

Tja...jag proddar ju inte video på paddan direkt :-D. Du kanske tänker på disköverföring. RAID etc som jag spånat om mycket? Detta handlar om internet via modulerad radiosignal. En annan grej liksom :-).

(jag tycker en mobiltelefon som väger 2 kilo är för tung - trots att jag tycker att en cykel som väger 5 kilo är alldeles utmärkt)

Ursprungligen av pmarriott:

Vafan Zimmerman. Jag trodde du inte kunde klara dig på under 1 TBit/s, och så kommer det små vackra blommor ur munnen på dig när du nämner 8 Mbit/s.

Senast redigerat 2012-03-27 14:50
  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-03-27 12:44

Ni som köpt 16gb, känner ni att den räcker till eller tar de nya högupplösta apparna upp allt utrymme?

  • Medlem
  • 2012-03-27 13:35

Första iPaden för mig. 32 4G. Funderar nu på vilket abb som passar, blir troligen 3:s för 89:-/ månad. Skärmen är allt man vill att den ska vara. Hela prylen känns fräsch och fin. Enda nackdelen är att iPhonen känns väldigt liten nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-27 16:41

Rätt fin hastighet i 3G i nya iPad, Ligger på mellan 10-25 MB/s ner och 1-1,8 MB/s upp.

Jag kör Telenor iPad Extra Large (max 32 MB/s ner och 2 MB/s upp). Testet gjort i Söderort.

Bevaka tråden