Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips kring iMac

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag å andra sidan slänger in SSD i allt förutom en Mac.
Är van vid att öppna datorer men personligen tänker jag inte få för mig att öppna en iMac utan väntar snällt själv på att Apple sänker priset.

Under tiden får min Windows-bygge vara den snabba datorn i huset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-08 14:09

Det är väl ok att öppna en iMac för att installera en SSD men jag vill inte göra det själv. Om en auktoriserad verkstad gör det i samband men ett köp, som om Kullander skulle göra det, är det ju ok. Då har man ju garantin kvar.

Ursprungligen av zinned:

Det är väl ok att öppna en iMac för att installera en SSD men jag vill inte göra det själv. Om en auktoriserad verkstad gör det i samband men ett köp, som om Kullander skulle göra det, är det ju ok. Då har man ju garantin kvar.

Hört att det skall vara bökigt få till det i efterhand och att montage från fabrik innebär vissa fördelar.
Men det kanske inte stämmer. Är dt inte ngt med "heat sensor" som ör att fläktar kan gå på full tuta ?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-02-08 16:42

Vi får hoppas att Apple har en mer vänlig lösning i nästa iMac , så att byta hårdisk är enkelt (Dock betvivlar jag detta) Men det borde inte vara raketforskning att få till 2 diskhållare som man har en lucka till!

//Daniel

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-08 19:46

Montage i fabrik har ett par fördelar utöver garantidelen.
-Sladdar som har exakt längt
-Bättre fasthållning
-TRIM utan fulhack

Lägg till en halv dags skruvande, (eller en hel dag om du glömmer att koppla in nå'n sladd vid montering...) risk för damm på insidan, sprucket logikkort eller dåliga nerver.

Fläkten skenar om man: byter ute 3,5" disken mot en disk disk som inte har firmware från Apple. I min 2010 satt det en Seagate med Apple klistermärke på som jag bytte mot en större Seagate i samma produktserie. Vilket ger skenande fläktar. Detta i sin tur löser man med HDD Fan Control som går loss på 207kr.

Senast redigerat 2012-02-09 21:48
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-08 16:35

Jag kan också dra mig något sådant till minnes men jag kan inte utveckla exakt hur det var...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-08 22:42

Känns genast sådär då att skaffa SSD utan att köra det direkt vid köp från Apple.

Dock, detta med TRIM...det behövs väl knappast något fulhack för det numera? Det stödet ligger väl både i Lion och i de flesta diskar i sig idag?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-09 17:43

@zinned, alla SSD'er som du monterar själv kräver fulhack. (tror inte något ändrats i 10.7.3 heller)

Ursprungligen av mattiL:

@zinned, alla SSD'er som du monterar själv kräver fulhack. (tror inte något ändrats i 10.7.3 heller)

det gör det väll ändå inte ... bara att öppna datorn och montera ... om man har en Mac Pro dvs ...

eller pratar du/ni om Trim funktionen ... trådde ni prata hårdvara ..

Vi pratar iMac.

Jag tackar för råden om SSD men jag får råna ngt sälle om jag skal ha en SSD i maskinen från leverans...

Ursprungligen av Goflorp:

Vi pratar iMac.

Jag tackar för råden om SSD men jag får råna ngt sälle om jag skal ha en SSD i maskinen från leverans...

en mac butik kanske ???

Lubba nedför gatan från macforum med 20 kilo kartong stor som en resväska?
Känner halva personalen, polisstationen ligger 25m därifrån....

Jag tror inte det.....

( skulle nu någon helt humorbefriad människa läsa detta så vill jsg betona att ovan rader var ett skämt.
Jag har inga som helst sådana planer och är en mycket hederlig människa )

Ursprungligen av Goflorp:

Lubba nedför gatan från macforum med 20 kilo kartong stor som en resväska?
Känner halva personalen, polisstationen ligger 25m därifrån....

Jag tror inte det.....

( skulle nu någon helt humorbefriad människa läsa detta så vill jsg betona att ovan rader var ett skämt.
Jag har inga som helst sådana planer och är en mycket hederlig människa )

LOL .. vilken syn det hade varit ...

Mycket bra tråd det här. Jag har precis börjat lura att införskaffa en iMac och nu har jag förstått att jag egentligen bör vänta, dels på en ny version och dels på att SSD blir nedsatt till överkomliga priser.

Kanske att jag väljer den billiga vägen och köper en begagnad först dock, börjar få lite panik på min drygt fem år gamla MB och vill byta rätt snart. Därför undrar jag lite om hur man ska jämföra processorhastigheter på äldre modeller, alltså hur stor skillnad det är på dual-core och quad-core (i3/i5) ställt mot Ghz-talet. Det jag måste komma fram till är väl hur mycket billigare det måste vara för att vara värt att gå ner. Allt kommer väl kännas som en raketmotor jämfört med den gamla, men man vill ju framtidssäkra lite också...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-13 15:38

Hur brukar det bli med priserna på nuvarande modeller när nya kommer ut?
Har aldrig tänkt på det innan men brukar affärerna sälja ut de gamla?

Ursprungligen av Raffe_L:

Hur brukar det bli med priserna på nuvarande modeller när nya kommer ut?
Har aldrig tänkt på det innan men brukar affärerna sälja ut de gamla?

Händer ibland att MediaMarkt osv säljer ut förra modellen hyfsat billigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-13 15:53
Ursprungligen av pmarriott:

Händer ibland att MediaMarkt osv säljer ut förra modellen hyfsat billigt.

Hade varit perfekt. Är i tankarna att skaffa ny iMac och tror att de nuvarande modellerna hade passat mig bra. Just nu kör jag på en från 2007.

Föressten, är det bara Applestore online där man kan "bygga" sina egna konfigurationer på en iMac? Eller kan man även göra det på tex Media Markt och Elgiganten?

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-02-14 06:45
Ursprungligen av primu[s]®:

Föressten, är det bara Applestore online där man kan "bygga" sina egna konfigurationer på en iMac? Eller kan man även göra det på tex Media Markt och Elgiganten?

Jag vet inte hur det är med de stora kedjorna, men Apple-återförsäljare som specificerar sig på Apple erbjuder det. T.ex. Mstore/MacSupport/Kullander osv.

Instämmer helt med Björnström! Satsa på SSD utan tvekan. En i5 + SSD springer 8:or runt i7 med mekanisk harv(HDD). MacForum kan säkert hjälpa dig med en tillfredställande kombination. Om du plånboken tycker det är för mycket - spara en stund ytterligare innan köp. Som flera har nämnt så går det att uppgradera i efterhand men det är inte något jag rekommenderar som initiallösning för iMac. övriga Macar kan med fördel uppgraderas med SSD på egen hand. MBA undantaget. SSD och max Ram=max prestanda - tveklöst!!! Bara en varning, har du väl börjat använda SSD kommer du obönhörligen att tycka alla utan är tröööga, även de med vassare CPU än din egen!

Ursprungligen av macuddevalla:

[...]Bara en varning, har du väl börjat använda SSD kommer du obönhörligen att tycka alla utan är tröööga, även de med vassare CPU än din egen!

Det är då förskräckligt vad alla tjatar om SSDs förträfflighet. Det går ju inte att komma undan! Jag _vet_ ju att det är så (och javisst känns familjens MBA med ynka 2GB RAM och C2D mycket rappare än min MBP med fyrkärnig i7/8GB RAM). Men 7000 pistoler för 480 GB... vojne vojne... Dags att snart skriva i surtråden då alla här tvingar en att tvångsbanta plånboken inom kort...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-07 11:41
Ursprungligen av johan_tanying:

... Men 7000 pistoler för 480 GB... vojne vojne...

Nu är det ju inte några 480 GB det är tal om.

Det är 256 GB SSD plus en mekanisk disk på 1 TB, om man ska komma nära de där 7000 kr (6825 kr).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-26 21:09

När kommer nästa iMac, då? Det bara dröjer. Min gamla har mer eller mindre gett upp efter 5 år. Ska man köpa en nu och sedan se nästa iMac presenteras nästa vecka?

Ursprungligen av pichia:

När kommer nästa iMac, då? Det bara dröjer. Min gamla har mer eller mindre gett upp efter 5 år. Ska man köpa en nu och sedan se nästa iMac presenteras nästa vecka?

Fråga Apple. Vi vet inte när nästa kommer.

Om du tycker att du behöver en ny iMac så ska du definitivt köpa en nu. Skulle det presenteras en ny inom 14 dagar så har du alltid ångerrätten att luta dig tillbaka mot. Detta förutsätter dock att du har köpt den via internet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-27 09:11
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Fråga Apple. Vi vet inte när nästa kommer.

Om du tycker att du behöver en ny iMac så ska du definitivt köpa en nu. Skulle det presenteras en ny inom 14 dagar så har du alltid ångerrätten att luta dig tillbaka mot. Detta förutsätter dock att du har köpt den via internet.

Jo, jag är smärtsam medveten om att man lika gärna kan sia i kaffet om nästa iMac-uppdatering. Mitt dilemma är att jag behöver en ny maskin nu. Dagens iMacar är jättefina och räcker gott och väl för vad vi använder den till hemma.

Men, det kommer att göra rätt så ont i min teknikfreaksnerv om de släpper en ny strömsnålare uppdatering nästa vecka med SSD som standard (eller som uppgradering till rimliga priser - dagens uppgradering reflekterar prisläget från förra sommaren), retinaskärm eller annat "oumbärlig" upplevelsehöjande godis...

Sen kommer jag att ändå köpa den från den lokala återförsäljaren och inte AppleStore. Jag tycker det är trevligt att det finns en Applebutik i närheten och vill gärna stödja deras verksamhet.

Ursprungligen av pichia:

Jo, jag är smärtsam medveten om att man lika gärna kan sia i kaffet om nästa iMac-uppdatering. Mitt dilemma är att jag behöver en ny maskin nu. Dagens iMacar är jättefina och räcker gott och väl för vad vi använder den till hemma.

Men, det kommer att göra rätt så ont i min teknikfreaksnerv om de släpper en ny strömsnålare uppdatering nästa vecka med SSD som standard (eller som uppgradering till rimliga priser - dagens uppgradering reflekterar prisläget från förra sommaren), retinaskärm eller annat "oumbärlig" upplevelsehöjande godis...

Sen kommer jag att ändå köpa den från den lokala återförsäljaren och inte AppleStore. Jag tycker det är trevligt att det finns en Applebutik i närheten och vill gärna stödja deras verksamhet.

Jag vågar satsa en hel kopp kaffe på att nästa iMac INTE får SSD som standard, eller att priserna på det som tillval sjunker radikalt. Retina-skärm på nästa iMac är ungefär lika troligt som de skickar med en gratis rymdresa vid köp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-27 22:30
Ursprungligen av pmarriott:

Jag vågar satsa en hel kopp kaffe på att nästa iMac INTE får SSD som standard, eller att priserna på det som tillval sjunker radikalt. Retina-skärm på nästa iMac är ungefär lika troligt som de skickar med en gratis rymdresa vid köp.

Nej det tror jag inte riktigt på själv heller. Jag bara tog ut svängarna, Man vill ju gärna inbilla sig att guld och gröna skogar hägrar efter nästa kurva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-27 13:00
Ursprungligen av pichia:

Mitt dilemma är att jag behöver en ny maskin nu. Dagens iMacar är jättefina och räcker gott och väl för vad vi använder den till hemma.

Om du verkligen behöver en iMac nu så köp, även om det kommer en ny rackare om någon månad eller två så kommer den iMacen du köper ändå vara riktigt bra och hålla i många år. Ingen idé att se tillbaka heller, bara vara nöjd med den du har

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-27 22:34

Och, jo det blev en 27-tummare idag. Från lagret och upp och rullande på mitt skrivbord på mindre än en timme. Hemfriden är återställd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 21:24

Det är 328 dagar sen iMac uppdaterades men ingen vet när nästa uppdatering kommer. I snitt brukar det för iMac gå 273 dagar mellan uppdateringarna. Allt beror på när Apple känner för att släppa nästa iMac, de väntar nog in ny hårdvara från Intel...

Bevaka tråden