Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XBMC Eden, erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har tidigare provat XBMC på Apple TV2 men upplevde den som slö och extremt buggig. Nu när XBMC Eden släppts i skarp version tänkte jag ge den en ny chans. Vad finns det för erfarenheter av Eden här på 99?

Senast redigerat 2012-03-27 08:52

Fungerar bra, speciellt beta 2. Inga problem för mig.

Visst släpptes 11.0 igår? Har inte hunnit testa, men den ska tydligen vara snabbare än RC1 & 2.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Visst släpptes 11.0 igår? Har inte hunnit testa, men den ska tydligen vara snabbare än RC1 & 2.

Låter bra, kanske läge att uppdatera ikväll då:)

När det gäller XBMC så passerar den min frutest. Min fru kör ATV och XBMC utan att jag behöver göra något - det är rätt bra:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 12:02

Snackar vi om ATV eller ATV2?

EDIT: Såg att det var för båda

Hem och ladda mao

/R

Ursprungligen av robber:

Snackar vi om ATV eller ATV2?

EDIT: Såg att det var för båda

Hem och ladda mao

/R

Ja det var ATV2 jag menade

Uppgraderade nyss xbmc på atv2 via ssh-app från ipaden. Smutt;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-26 22:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Uppgraderade nyss xbmc på atv2 via ssh-app från ipaden. Smutt;)

Hur är det med "gränssnittslagg" i XBMC på ATV2 numera? Laggfritt eller skapar de fina gränssnitten fortfarande släpningar i menyerna?

Ursprungligen av zinned:

Hur är det med "gränssnittslagg" i XBMC på ATV2 numera? Laggfritt eller skapar de fina gränssnitten fortfarande släpningar i menyerna?

yes det är fortfarande olidligt segt med standard-skin iallafall.
har inte provat något annat skin än då jag inte funnit något som faller mig i smaken.

Jag är osäker. Jag upplever ingen irriterande fördröjning. Men jag är relativt okänslig för sådant har jag upptäckt när jag diskutera med en kompis:)
Jag körde dessutom bara några minuter efter uppgraderingen igår för att se att det gick igång

Har inte hunnit testa än. Men att den klarar frutest är positivt

Tyckte det fungerade bra när jag körde det. Har man en NAS så är det utomordentligt effektivt. Laggar inte alls på Apple TV gen. 2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-30 17:43
Ursprungligen av grenhall:

Tyckte det fungerade bra när jag körde det. Har man en NAS så är det utomordentligt effektivt. Laggar inte alls på Apple TV gen. 2.

Låter som något man skulle kunna testa på kul då

Vad använde du för guide för jailbreak och installation? Hundra år sedan jag läste på kring detta nu, har du någon länk kanske?

Ursprungligen av zinned:

Låter som något man skulle kunna testa på kul då

Vad använde du för guide för jailbreak och installation? Hundra år sedan jag läste på kring detta nu, har du någon länk kanske?

Jag hittar inte länken längre men jag körde någon variant av fireCore och sedan någon guide för NitoTV och XBMC.

Macworld har gjort detta nu så du kan läsa om det här:

Maxa din Apple TV 2 med ett hack - MacWorld

jag stör mig fortfarande på att man inte kan ta bort det man lagt till (t.ex om man lägger till sin filmmapp)
eller jag har då iallafall fortfarande inte lyckats komma på hur man gör och det enda jag läst mig till är att man måste in med terminalen för att ta bort och det är enligt mig helt sjukt idiotiskt.

eller så går jag skjuter mig själv i foten samtidigt som jag kryper in i ett hörn och skäms lite..

Ursprungligen av tqila:

jag stör mig fortfarande på att man inte kan ta bort det man lagt till (t.ex om man lägger till sin filmmapp)
eller jag har då iallafall fortfarande inte lyckats komma på hur man gör och det enda jag läst mig till är att man måste in med terminalen för att ta bort och det är enligt mig helt sjukt idiotiskt.

Vart hittar du terminal-tjosan. Det hade varit guld värt!

Ursprungligen av PeeMaN:

Vart hittar du terminal-tjosan. Det hade varit guld värt!

Tror han menade att han ssh:ade in till sin AppleTV, dvs från PC/Mac.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tror han menade att han ssh:ade in till sin AppleTV, dvs från PC/Mac.

Givetvis menar han det, men det lär ju fortfarande vara så att man ska grejja i sin terminal.

Ursprungligen av PeeMaN:

Givetvis menar han det, men det lär ju fortfarande vara så att man ska grejja i sin terminal.

Då kan nog detta vara ngt:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?pid=826156%23pid826156

Ursprungligen av tqila:

jag stör mig fortfarande på att man inte kan ta bort det man lagt till (t.ex om man lägger till sin filmmapp)
eller jag har då iallafall fortfarande inte lyckats komma på hur man gör och det enda jag läst mig till är att man måste in med terminalen för att ta bort och det är enligt mig helt sjukt idiotiskt.

eller så går jag skjuter mig själv i foten samtidigt som jag kryper in i ett hörn och skäms lite..

Vill du ta bort kataloger/utdelningar som du lagt till eller filmer som blivit inscsannade till biblioteket? Det första går men atv:n är i sovrummet med en sovande fru så jag kan inte se efter hur jag gör det nu;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Vill du ta bort kataloger/utdelningar som du lagt till eller filmer som blivit inscsannade till biblioteket? Det första går men atv:n är i sovrummet med en sovande fru så jag kan inte se efter hur jag gör det nu;)

både och

jag vill dels ta bort/redigera kataloger jag lagt till (men det kom jag på hur man gör, bara genom att hålla inne meny-knappen en stund så får man upp en meny)

men sedan vill jag ju även att sådant som blivit inscannat ska tas bort om jag tar bort filmen från disken.

kommer faktiskt inte ihåg vart jag läste det, men kan återkomma så fort jag hittar det.

kan väl tillägga att jag försökt starta 5 filmer nu och varenda gång så krashar xbmc och går tillbaka till atv's huvudmeny.. inget bra betyg direkt.

att den inte heller fortsätta spela därifrån man var om man går ur filmen och sedan går tillbaka är i mina ögon fruktansvärt dåligt.

Senast redigerat 2012-03-30 23:12
Ursprungligen av tqila:

kommer faktiskt inte ihåg vart jag läste det, men kan återkomma så fort jag hittar det.

kan väl tillägga att jag försökt starta 5 filmer nu och varenda gång så krashar xbmc och går tillbaka till atv's huvudmeny.. inget bra betyg direkt.

att den inte heller fortsätta spela därifrån man var om man går ur filmen och sedan går tillbaka är i mina ögon fruktansvärt dåligt.

Vilken version kör du? Xbmc kommer ihåg var du slutade och ge mig valet: starta från den sista positionen eller från början när jag öppnar filmen igen

Beta1 hade problemet med att den kraschade en stund efter uppstart men jag har inga problem med krascher numera

Ursprungligen av BlackSmp:

Vilken version kör du? Xbmc kommer ihåg var du slutade och ge mig valet: starta från den sista positionen eller från början när jag öppnar filmen igen

Beta1 hade problemet med att den kraschade en stund efter uppstart men jag har inga problem med krascher numera

kör version 11.

Min erfarenhet är att uppdateringen fucka upp min atv helt. Sitter och kör om jailbreaket nu!

11.0 fungerar så där för mig, den kraschar då den varit inaktiv ett tag. Tror jag går tillbaka till RC2, den fungerade klockrent!

Jag håller med om att rensa biblioteket är ett elände. Jag har bara hittat funktionen att rensa allt och börja om från början

Skumt att inte din installation håller reda på var du slutade. Min gör det utom just i början av filmerna. Det verkar som att jag måste passera någon form av minsta längd.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag håller med om att rensa biblioteket är ett elände. Jag har bara hittat funktionen att rensa allt och börja om från början

Skumt att inte din installation håller reda på var du slutade. Min gör det utom just i början av filmerna. Det verkar som att jag måste passera någon form av minsta längd.

ok, ska prova det. kan helt enkelt vara så att jag inte kommit förbi den längden.

hittade förresten hur man rensar biblioteket
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=92998
Settings/Videos - XBMC

"Clean Library...This function will perform a number of 'cleanup' tasks on your video database and can be run if you have moved, deleted or renamed files.

  • Removes any videos with invalid paths and all information tied to these files.

  • Removes all removable media (example: DVD) without checking for existance + all information tied to these files."

Här är vad som hänt mig (och några till tydligen)
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=127240

Bevaka tråden