Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudinspelningsapp för proffs?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Är på väg att inhandla en mick för ljudupptagning av effektljud samt diskussioner. Söker då den lämpligaste appen.
Appen bör ha möjligheten till att spela in aiff, wav i åtminstone 16bit men gärna 24bit och 44.1khz eller 48khz.

Priset på appen är inte relevant.

Alla tipps är välkomna!

Skall det va proffsgrejer så köp proffsgrejer då.

Tascam, Zoom etc.

Inspelningsmikrofoner - Conrad Elektronik Hobby & Musik webbshop

(de finns säkert på andra ställen och till bättre priser nån annanstans, men Conrad ger en bra överblick)

Helt fel svar på min fråga. Jag frågar efter en app. Om jag vill ta med mig en bandare så tar jag med mig en. Detta handlar om att spela in när det inte finns en bandare till hands.

Nån annan som vet?

Pro Music Apps » iPad

Edit: Lite jobbigt med blog-format men finns mycket bra tips där.

Ursprungligen av Brandylf:

Pro Music Apps » iPad

Edit: Lite jobbigt med blog-format men finns mycket bra tips där.

Har ägnat två kvällar på den sajten. Hittade till slut appen jag behöver, White recorder. Får återkomma om en dag eller två med en recension.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag har ingen iOS-pryl, men har funderat en längre tid på att skaffa en iPad för musikarbete (övning, notmapp, inspelning...). Jag kan alltså inte ge tips baserat på egna erfarenheter men jag har kollat runt lite.

Den här mikrofonen verkar vara kanon. Passar iPhone/iPad och även om det är Garageband lyfts fram i marknadsföringen fungerar den även med dessa appar.

Tack för micktipset!

Jag har ingen iOS-pryl, men har funderat en längre tid på att skaffa en iPad för musikarbete (övning, notmapp, inspelning...). Jag kan alltså inte ge tips baserat på egna erfarenheter men jag har kollat runt lite.

Den här mikrofonen verkar vara kanon. Passar iPhone/iPad och även om det är Garageband lyfts fram i marknadsföringen fungerar den även med dessa appar.

Senast redigerat 2012-03-26 22:09

Sonoma Wire Works - FourTrack Multitrack Recorder for iOS
Sonoma Wire Works - StudioTrack Multitrack Recorder for iPad

/m
PS en googling på iphone+record 16bit 44.1ghz är inte allt för svårt.....

Verkligen många fina inställningsmöjligheter. Men det har mest att göra med musik får jag intryck av. Vill endast spela in effektljud i omgivningar och samtal.

Än så länge så är white recorder den bättre, hoppas på en uppdatering av gränssnittet bara då nuvarande är lite väl lågupplöst.

Ha det!

Ursprungligen av D_Odell:

Verkligen många fina inställningsmöjligheter. Men det har mest att göra med musik får jag intryck av. Vill endast spela in effektljud i omgivningar och samtal.

Än så länge så är white recorder den bättre, hoppas på en uppdatering av gränssnittet bara då nuvarande är lite väl lågupplöst.

Ha det!

Jag var in på deras hemsida o dom verkar inte jätteaktiva. Deras senaste postinlägg på sajten var i juli..

Är den nån som har provat Blue Mikey? Är väldigt sugen på en sån när den kommer till iphone 4, iphone 4s

Ska man vara petig så är ju inte 16 bitar pro - men det är vad man kan få på en iOS-burk. Nå - jag kör med FourTrack for iPhone när jag låtskissar och testar stämmor etc - den är basal och snabb att jobba med. Ska jag bara spela in en snabbgrej ett spår mono så kör jag Griffins iTalk - snabbare och intuitivare än så kan det nog inte bli - filerna kan ju tas in i FourTrack om man vill senare för vidare yxande. Med Camera Connection Kit kan man klämma in vilken USB-mick som helst i en iPhone/iPad.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ska man vara petig så är ju inte 16 bitar pro - men det är vad man kan få på en iOS-burk. Nå - jag kör med FourTrack for iPhone när jag låtskissar och testar stämmor etc - den är basal och snabb att jobba med. Ska jag bara spela in en snabbgrej ett spår mono så kör jag Griffins iTalk - snabbare och intuitivare än så kan det nog inte bli - filerna kan ju tas in i FourTrack om man vill senare för vidare yxande. Med Camera Connection Kit kan man klämma in vilken USB-mick som helst i en iPhone/iPad.

Är det inte problem med camera connection kit i iPhonen om man inte har jailbreakat den?
Hör man så stor skillnad på 16 o 24 bitar i detta format. Det är ju ändå inget man kan använda seriöst med att spela in via fourtrack t.e.x. Mer spåna lite.

Nej, man hör ingen skillnad...egentligen...men det är bra med 24 bitar om man ska bearbeta ljudet och proffsprojekt är i 24 bitar. Ju fler bitar - ju mera information - ju mera kan man bearbeta utan att resultatet blir ett skelett.

jag har inga problem med CCK och jag jailbreakar aldrig mina iOS-burkar.

Ursprungligen av westerlu77:

Är det inte problem med camera connection kit i iPhonen om man inte har jailbreakat den?
Hör man så stor skillnad på 16 o 24 bitar i detta format. Det är ju ändå inget man kan använda seriöst med att spela in via fourtrack t.e.x. Mer spåna lite.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag var in på deras hemsida o dom verkar inte jätteaktiva. Deras senaste postinlägg på sajten var i juli..

Pratade med Richee som utvecklar den:

"Hello David!
Nice to see you again, thanks for the mails.

I have a good news for you, David.
After several hundred fighting with my mac, I've almost finished updating the White Recorder.
Of course, this update will contain the iPhone4S's Retina display feature.(See attached screenshot

And I fixed PCM/.aiff recording issue.
Now you can record sounds with PCM/.aiff combination.

I'm going to upload this new version app to apple within two days and White Recorder version 1.7 will release within two weeks (maybe 10 days).

Thanks a lot for cheering me up, David.
I hope you like this update version.

Many thanks"

Så nog kommer det uppdateringar!

Trotts priset kan jag verkligen rekommendera den om du vill ha alla alternativ för just inspelning, inte mix, utan inspelning.

Uppdaterad UI i 1.7:

Senast redigerat 2012-04-05 16:00

Inget jailbrake här heller. 24bitar är bra om du ska in och arbeta med ljudspåret och för att kunna göra mer justeringar i mixningen. Men inget du hör i en export eller så, mest för bearbetningen.

Ha det!

Kanske något? har inte synat appen - billigare än White recorder.

FiRe 2 - Field Recorder for iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4S, iPod touch (3rd generation), iPod touch (4th generation) and iPad on the iTunes App Store

(den har bl.a. highpass- och lowpass-filter!

Senast redigerat 2012-04-05 16:09
  • Medlem
  • Sverige
  • 2012-04-05 16:31

1.7 är nu ute av White Recorder.

Jag väntar på att Blur Microphones ska släppa Mikey Digital. Den lilla dom har nu är delvis eller helt oanvändbar beroende på iOS-enhet. Mikey Digital har dessutom line input och USB pass through! Den vill jag ha! Nu! At any price!

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag väntar på att Blur Microphones ska släppa Mikey Digital. Den lilla dom har nu är delvis eller helt oanvändbar beroende på iOS-enhet. Mikey Digital har dessutom line input och USB pass through! Den vill jag ha! Nu! At any price!

Den dyker upp i slutet på april-början på maj. Jag har pratat med Fitzpatrick som numera tar in dom direkt ifrån Blue Mikey i staterna.
Innan gick det via Holland tror jag. Ordermusic tar 925:- på sin hemsida såg jag.
Produkter

Är det nån som vet hur det funkar med Blue mikey när man har spelat in nånting o så vill du lyssna på det i iphone-högtalarna, kan du det utan att behöva ta ut micken från dockuttaget?
Jag köpte Tascam Im-2 o den var jag tvungen o lossa micken varje gång. Skitstörigt!!!

1
Bevaka tråden