Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android eller iPhone - erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2012-03-23 00:51

För att visa en annan sida av android så kan ni kolla in mina screenshots här: Android by zomx on deviantART
För det mesta har jag två hemskärmar åt sidorna också, med användbara apps och kanske news/väder..
Med swipe uppåt kommer jag in i "App Drawern" och swipe neråt så dyker notification bar:en upp!

Jag har en iPad 2, iMac och Galaxy Nexus. Känns för mig som en helt perfekt blandning

Ursprungligen av hynden:

För att visa en annan sida av android så kan ni kolla in mina screenshots här: Android by zomx on deviantART
För det mesta har jag två hemskärmar åt sidorna också, med användbara apps och kanske news/väder..
Med swipe uppåt kommer jag in i "App Drawern" och swipe neråt så dyker notification bar:en upp!

Jag har en iPad 2, iMac och Galaxy Nexus. Känns för mig som en helt perfekt blandning

Många snygga upplägg där, tack för inspirationen (och skitbra att du hade länkar till alla mods) :). Kommer nog själv att köra liknande setup, kör en iMac och Air idag (och lite på min iPad 1), och det lutar åt någon av de android-lurar som släpps inom kort istället för min 3Gs. Ska absolut återkomma till din länk när jag väl fått tummen ur att skaffa en

Problemet med iOS för min del är att jag inte uppskattar ikonstorleken. Ikonerna är allt för stora och borde gå att minska. Likaså är jag inget fan av att ha ett ikonskrivbord framme ständigt - hemskärmar med widgets passar mig bättre.

Jag har totalt fem olika hemskärmar, till vänster ligger kalendern och Pure Messenger Widget för mer kommunikationshistorik, till höger har jag Scrollable News Widget som visar RSS-flöden direkt på hemskärmen.

För min del skulle jag inte stå ut med hemskärmen i en iPhone, det känns för min del som retur till Sony Ericsson K700i från 2004.

iPad har en betydligt bättre balans mellan ikonstorlekar och placering än iPhone förövrigt. Det ser helt enkelt betydligt bättre ut i Paden.

Det kan jag köpa fast jag skulle hellre vilja ha möjligheten att lägga in hål och kanske göra större ikoner. Men helst kunna lägga in "tomma" platser

Nu börjar vi snacka! Det här är en design som jag skulle kunna lämna iPhone för!

Mer läsning för den intresserade

Ursprungligen av iTiger:

[ATTACH="CONFIG"]32686[/ATTACH]

Nu börjar vi snacka! Det här är en design som jag skulle kunna lämna iPhone för!

Mer läsning för den intresserade

Det intressanta här är ju att recensionen dels pekar på att den saknar nyaste versionen av android och att den dessutom har problem att ansluta till ett Airport-nätverk som tillämpar WPA2 som skydd mot obehörig åtkomst.

För övrigt så verkar den vara ett steg i rätt riktning, även om den lämnar en del att önska.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det intressanta här är ju att recensionen dels pekar på att den saknar nyaste versionen av android och att den dessutom har problem att ansluta till ett Airport-nätverk som tillämpar WPA2 som skydd mot obehörig åtkomst.

För övrigt så verkar den vara ett steg i rätt riktning, även om den lämnar en del att önska.

Jag tyckte att det såg ganska snyggt ut men vad händer om du laddar ner en app från Google Play?

Citat:

Svart bakgrund, och vita ikoner – enkelt och bra. Det hade varit nästintill perfekt om det inte fanns ett antal Googleapplikationer som givetvis är i färg och därmed förstör hela upplevelsen

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tyckte att det såg ganska snyggt ut men vad händer om du laddar ner en app från Google Play?

Då lär ikonen komma i färg.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då lär ikonen komma i färg.

Jag borde varit mer tydlig med min retoriska fråga:)

Eftersom det är android är det förstås bara att byta ut ikonerna mot något som faller en i smaken om man är så... känslig.

Ursprungligen av GustafMA:

Eftersom det är android är det förstås bara att byta ut ikonerna mot något som faller en i smaken om man är så... känslig.

Sant, men det gör också att en stor del av vitsen med LG Prada tema blir meningslöst i mina ögon. Om de releasar ett tema som är snyggt (och jag tyckte att det var det) och det sedan faller isär så fort som jag laddar ner en ny app - vad är då poängen?

Det är liksom andra sidan av myntet av ett system som är så fritt att konfigurera om som Android är.

Det går att göra väldigt snygga teman (och väldigt hysterisk fula) - men det är så mycket jobb så jag blir alldels matt

Mitt inlägg i Android/iOS-debatten:

Android är jättebra om du gillar att meka. För med Android behövs det en del mekande. Har nu provat det mesta och kommit fram till en sak. Det finns 2 system som jag kan tänka mig. Det ena är iOS. Det andra är BlackBerry. Anledningen till att BlackBerry faller bort är vår avsaknad av egen Exchange-lösning.

Visst finns det "ikon-paket" till Android? Dvs att man kan ladda hem paket med massvis av matchande ikoner, både för de vanligaste apparna samt även mer "generella" ikoner? Även om det är lite meck att byta ikon på nya appar man plockar hem hade det ju iaf gett en hyffsad möjlighet att hålla en homogen stil på sin mobil. I exemplet med LG Prada ovan borde ju LG verkligen släppa en hel drös med ikoner så man kan hålla sig till samma stil (som jag faktiskt tyckte såg riktigt bra ut). Det är lite pill som sagt, men det jobbet kan jag stå ut med om man får en snygg hemskärm / meny på mobilen.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-26 17:51

Berätta allt det här för min morsa. Hur fan kan någon någonsin rekommendera Android för en normal människa.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2012-03-26 23:03
Ursprungligen av onnyt:

Berätta allt det här för min morsa. Hur fan kan någon någonsin rekommendera Android för en normal människa.

Vad anser du vara problemet? Att din mamma inte kan byta ikoner? Tror du hon behöver byta ikoner?

Nja, 99 har ju etablerat att man behöver vara lite förmer i intellektuellt avseende för att klara av android. Mina båda gamla föräldrar har iofs inte haft några problem med sina galaxys, men eftersom den samlade kompetensen här kommit fram till att de måste vara jättesmarta för att det ska funka och intelligens i huvudsak är ärftlig får jag väl luta mig tillbaka och förnöjt konstatera att jag har det bra förspänt jämfört med populasen. Det känns bra.

• Medlem
  • 2012-03-28 00:21

Man kanske inte ska blanda ihop intelligens och datorvana...

Ursprungligen av Baron:

Bra formerat!

Ursprungligen av Baron:

Utmärkt. Jag ska hälsa den gamla stammens läkare - "anteckningar? Sådant har man sekreterare till" - och personaladministratören att de numera är certifierade IT-konsulter också.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-28 00:48

Jag har flera bekanta som köpt en smartphone och valet har fallit på en telefon med Android.
När jag frågar varför får jag svaret att dom fått rådet dels av säljaren och andra i deras umgänge att Android är så bra.
Men när jag frågar vad det är som är så bra kan dom inte svara på det och klarar eller snarare vågar inte av att gå in i menyerna och göra ändringar för det är så pass krångligt att en viss förkunskap krävs.
För skojs skull gjorde vi några jämförelser mellan min iPhone4 och deras Android och en rent av ångrade sitt val av telefon när han insåg hur lättförståelig iOS är.
En tjej som är från Thailland frågade mig hur man ändrar till thaitangentbord och tydligen går inte det utan man måste ladda ner ett och installera.
När det var gjort så visst gick det skriva med men det såg inte alls ut som det som är original i telefonen.
I iOS är det bara att ändra och vips så har man ett tangentbord som det går skriva thai på.

Men jag förstår dom som gillar Android att det går tweaka för gillade det själv under PC tiden.

Har inga erfarenheter av någon av dem, har en iPod Touch dock. Men en kompis blev så irriterad på att hans Android HTC var så slö, inget hände när han petade på ikonerna, att han i ren ilska "petade lite hårdare" med knuten näve mot skärmen o spräckte den

• Medlem
  • 2012-03-28 22:46

http://xkcd.com/627/

Tillbaka till ämnet...

Som jag förstått saken så kan man inte uppdatera en Android-lur förrän tillverkaren "tweakat" nya OS:et till att passa just den luren. Till iPhones fördel kan man ju faktiskt uppdatera telefonen så länge hårdvaran orkar med. Läste en undersökning någonstans att genomsnittliga tiden en Android-lur uppdaterades av sin tillverkare var ungefär 6 månader. Motsvarande för iPhone var åtminstone 2 år eller nåt.

Kan ju vara värt att tänka på om man står och väger mellan Android eller iPhone.

Ursprungligen av iTiger:

Tillbaka till ämnet...

Som jag förstått saken så kan man inte uppdatera en Android-lur förrän tillverkaren "tweakat" nya OS:et till att passa just den luren. Till iPhones fördel kan man ju faktiskt uppdatera telefonen så länge hårdvaran orkar med. Läste en undersökning någonstans att genomsnittliga tiden en Android-lur uppdaterades av sin tillverkare var ungefär 6 månader. Motsvarande för iPhone var åtminstone 2 år eller nåt.

Kan ju vara värt att tänka på om man står och väger mellan Android eller iPhone.

Jo, det är ett skäl som brukar nämnas. Framförallt av oss som "håller" på IOS. För vanliga medelsvensson som nämns i Barons suveräna post så spelar det mindre roll även om det vanligen är mycket enklare att också genomföra uppgraderingen (som de inte bryr sig om) på IOS.

De fattar inte det där med uppgraderingar helt enkelt:)

• Medlem
  • 2012-03-29 07:45

I en annan tråd (som ballade ur och stängdes) framför jag mina åsikter om hur långt liv en iPhone har i dagar per krona. Det är inte speciellt mycket, imho.
Jag har en iphone 3GS, en tjänstetelefon, som nu med IOS 5 är så trög att jag knappt ids använda den. En ny iPhone kostar X kronor. En ny androidlur med kanske en tredjedels livslängd i fråga om uppdateringar kan kosta mindre än X/3 kronor. Och då kan hårdvaran tom ha bättre specar.
(Nu gissar jag lite, det erkänner jag, men resonemanget torde hålla.)
Livslängd kanske inte är så viktigt om priset är för högt eftersom man ändå inte vill sitta med ett gammalt IOS hur länge som helst. Jag utgår från att ett bakportat IOS till slut "går att installera" men att det gör att telefonen upplevs gammal prestandamässigt.

Ursprungligen av Baron:

I en annan tråd (som ballade ur och stängdes) framför jag mina åsikter om hur långt liv en iPhone har i dagar per krona. Det är inte speciellt mycket, imho.
Jag har en iphone 3GS, en tjänstetelefon, som nu med IOS 5 är så trög att jag knappt ids använda den. En ny iPhone kostar X kronor. En ny androidlur med kanske en tredjedels livslängd i fråga om uppdateringar kan kosta mindre än X/3 kronor. Och då kan hårdvaran tom ha bättre specar.
(Nu gissar jag lite, det erkänner jag, men resonemanget torde hålla.)
Livslängd kanske inte är så viktigt om priset är för högt eftersom man ändå inte vill sitta med ett gammalt IOS hur länge som helst. Jag utgår från att ett bakportat IOS till slut "går att installera" men att det gör att telefonen upplevs gammal prestandamässigt.

Kan det inte vara något vajsing? Jag har läst om att vissa upplever sirap i telefonen med iOS 5 medan många säger att den känns lika rapp som när den var ny.

Jo, men jag tycker fortfarande att den där jämförelsen om livslängd haltar. Du behöver inte uppgradera.

Personligen så tycker jag att min 3GS är användbart på 5.1 - använder min gamla privata som jobbtelefon och erkänner iofs att det enda som jag gör är att tala i telefon och läsa mejl - men å andra sidan så är det enda som jag ska göra på jobbtelefonen.

• Medlem
  • 2012-03-29 09:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, men jag tycker fortfarande att den där jämförelsen om livslängd haltar. Du behöver inte uppgradera.

Nej, det är sant, men iTiger anför just att man kan uppdatera i två år som argument för iPhone. Se ovan (#53).

• Medlem
  • 2012-03-29 10:16

Jo, men det kanske är ämnet för en annan tråd.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-29 10:43

Du måste ha en massa otur med din 3GS, min fru kör 5.1 och hon har inte klagat. Och jämfört med en 3G på iOS4 så går den som en oljad blixt.

Men upplever du att den går långsamt så är det ändå din upplevelse som är relevant i diskussionen. Hade man inte lagt in iOS på 3G:n hade den fortfarande varit användbar. Och där ligger nog problemet med livslängd på telefonerna. Jag uppdaterade aldrig min SE P1i (för det fanns inga uppdateringar) och den blev ju inte heller sämre med tiden tack vare det. Men att hela tiden lägga in nya OS som kräver mer och mer kommer att slöa ner telefonen. Samtidigt är det svårt att hålla sig från att uppdatera, när det kommer massa nya coola funktioner om man uppgraderar.

Bevaka tråden