Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Satt precis och kollade lite på Bostreams priser. Rimmar det inte liiiite illa att deras xstream-uppkoppling på 2,5 Mbps kostar 449 kr/mån medan man kan köpa deras vansinnigt snabba scream-uppkoppling på hela 26 Mbps för 398 kr/mån???
Både ja och nej. För det första är det knappast landsbyggden som enbart blir drabbade av denna orättvisa. Jag bor i Danderyd, tjugo minuters bilfärd utanför tullarna i Stockholm och kan lik förbannat inte få scream. Det hindrar mig dock inte från att anmäla intresse för en sådan uppkoppling eftersom det är intresseanmälningar som Bostream enligt egen utsago går på när de planerar utbyggnaden av detta nät. Om det sedan håller måtten är något jag lämnar åt framtiden att utvisa.
Om man som du och jag har oturen att bo i ett område som för närvarande inte har scream så bör man alltså anmäla sitt intresse för att därmed öka chanserna att de meckar med din närmsta telefonstation.
Jag har idag xtream och har funderat precis som du. Men eftersom jag är fast övertygad om att regeln "du får vad du betalar för" gäller i bredbandssammanhang som överallt annars så har jag inte blivit särskilt upprörd. Om man läser det finstilta ser man att scream ger "upp till 26 MBit" vilket får en skeptiker som jag att tro att det hela mest är ett korståg för att ragga fler kunder. Det verkar vara samma sak med MBit som med MHz, ju fler man kan säga att man har, destå roligare är det att sitta framför datorn.
Säger som Dr.Dängrot - "äsch, jag är skeptist".