Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem ansluta iPhone till WLAN med dolt SSID

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iPhone 4S (och även min äldre 3GS) vägrar att ansluta till mitt WLAN där hemma om jag ställer in det så att SSID:t inte sänds ut. Det gäller inte bara automatisk anslutning, utan även om jag manuellt knappar in SSID, kryptoinställningar etc så vägrar den att ens hitta nätverket. "Alla" andra prylar, Mac:ar, PC, musikanläggning mm fixar det så fint så fint helt automatiskt, men mina iOS-enheter verkar inte alls vilja vara med på tåget. Har nyligen skaffat en iPad som jag inte testat avseende detta ännu, men förväntar mig att den beter sig likadant. Kör iOS 5.1 på samtliga enheter, men problemet var detsamma både i iOS 3.x och 4.x när jag försökte få till det med den gamla 3GS:en.

Vad kan detta bero på och vad kan man göra åt det? Har inte hittat några smart inställningar att fixa till själv och har heller inte hittat något matnyttigt vid brett googlande...

Tack på förhand för alla eventuella tips och råd!

  • Medlem
  • 2012-04-02 11:43

Vad har du för router? Vad händer om du gör nätverket synligt, kan alla iOS-prylar ansluta då?
Egentligen finns det väl ingen anledning att dölja sitt nätverk då det ändå kan hittas med programvara man enkelt hittar på nätet? Se istället till att ha bra kryptering på nätverket.

Har en NetGear WNR3500 v2. Japp, med synligt SSID funkar även alla iOS-prylar klockrent.
Kör med WPA2-kryptering och MAC-adressfiltrering, så visst, detta är ingen jättegrej säkerhetsmässigt men jag gillar ändå att köra incognito.
Sen måste jag erkänna att en del av orsaken till min fråga är av rent "teknisk nyfikenhets"-natur; jag är helt enkelt förbryllad och lite irriterad på att jag inte får det att funka exakt som jag tänkt mig och vill gärna förstå varför...

Ursprungligen av Caol Ila:

Har en NetGear WNR3500 v2. Japp, med synligt SSID funkar även alla iOS-prylar klockrent.
Kör med WPA2-kryptering och MAC-adressfiltrering, så visst, detta är ingen jättegrej säkerhetsmässigt men jag gillar ändå att köra incognito.
Sen måste jag erkänna att en del av orsaken till min fråga är av rent "teknisk nyfikenhets"-natur; jag är helt enkelt förbryllad och lite irriterad på att jag inte får det att funka exakt som jag tänkt mig och vill gärna förstå varför...

Det här är ju inte en lösning på ditt problem men jag rekommenderar att du inte kör med dolt SSID då enheter konfiguerade med ett (eller fler) dolda nätverk förbrukar mer energi och mobila enheter får kortare batteritid.

Varför då undrar ni säker då? Jo enheten måste försöka ansluta till nätverket på alla platser så fort Wi-Fi är påslaget. Detta görs regelbundet för att ta reda på om nätverket finns i närheten eller ej.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-02 17:05
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det här är ju inte en lösning på ditt problem men jag rekommenderar att du inte kör med dolt SSID då enheter konfiguerade med ett (eller fler) dolda nätverk förbrukar mer energi och mobila enheter får kortare batteritid.

Har du någon referens till specifikationen i wifi-standarden som man kan läsa?

Ursprungligen av frazze:

Har du någon referens till specifikationen i wifi-standarden som man kan läsa?

Nej det är omöjligt att finna i fallet med hidden-SSID eftersom:

Citat:

The SSID was never designed to be hidden, and therefore won't provide your network with any kind of protection if you try to hide it. It's a violation of the 802.11 specification to keep your SSID hidden; the 802.11i specification amendment (which defines WPA2, discussed later) even states that a computer can refuse to communicate with an access point that doesn't broadcast its SSID. And, even if you think your SSID is hidden, it really isn't. Let me explain.

Enligt Myth vs. reality: Wireless SSIDs - Steve Riley on Security - Site Home - TechNet Blogs

Har även letat i specifikationen (som du finner här: IEEE-SA -IEEE Get 802 Program - 802.11: Wireless LANs) och precis som Steve Riley på Technet säger saknas där information om s k hidden SSID.

Hmm... det var en aspekt jag inte tänkt på måste jag erkänna. Undrar om detta blir en märkbar skillnad i slutänden... ?
Hur som helst, jag tar med mig den vinkeln också. Tack!

Ursprungligen av Caol Ila:

Hmm... det var en aspekt jag inte tänkt på måste jag erkänna. Undrar om detta blir en märkbar skillnad i slutänden... ?
Hur som helst, jag tar med mig den vinkeln också. Tack!

Det bör bli en märkbar skillnad. Såhär säger Microsoft i Windows Phone:

http://cdn.pocketnow.com/html/portal/news/0000018087/is12t-34a.jpg

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-02 17:06
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det bör bli en märkbar skillnad. Såhär säger Microsoft i Windows Phone:

http://cdn.pocketnow.com/html/portal/news/0000018087/is12t-34a.jpg

Det är ju faktiskt två (2) saker som påverkar i detta fall: 3 st basstationer och att dom är dolda. Så, rent teoretiskt, kan det bara bero på att det är tre (3) och inte en (1) basstation som ska kollas.

Ursprungligen av frazze:

Det är ju faktiskt två (2) saker som påverkar i detta fall: 3 st basstationer och att dom är dolda. Så, rent teoretiskt, kan det bara bero på att det är tre (3) och inte en (1) basstation som ska kollas.

Google är vår vän här: Why would deleting hidden networks increase battery life? - Microsoft Answers

Citat:

With a hidden network, the burden of the discovery falls onto the client (in this case the phone), so a phone must always broadcast, searching for the access point. Whereas on a normal network, the access point is broadcasting, allowing clients to discover it much faster and save power.

Hidden networks are dumb. They provide no extra security and because of the constant broadcasting of the client, they can be revealed anyway. If you have this power, unhide the network and just make sure you're using WPA2 encryption, maybe MAC address filtering if you really want to. Your battery devices with WiFi will thank you.

Jag hade dolt SSID på min Time Capsule tidigare och det fungerade med både iPad och iPhones, men jag slopade det eftersom det gjorde att min dator tog längre tid på sig att hitta nätverket efter att den legat i viloläge. Det var lite irriterande länge tyckte jag ibland.

Hehe, detta blev ju betydligt mer givande och teknikintressant än vad man kunnat hoppas på!
Härmed skrinlägger jag officiellt alla planer på att återgå till dolt SSID!

Följdfråga 1: Om man haft några av sina enheter uppkopplade mot ett eller flera wlan med dolt SSID vid något tillfälle, kommer då dessa att för alltid ligga kvar i minnet på enheten i fråga ända tills man manuellt tar bort nätet/näten i fråga? Dvs om man inte gör något åt det själv så kommer man att "alltid" dras med försämrad batteritid?

Följdfråga 2: Om ett sådant nät konfigureras om så att SSID:t syns igen, fattar då enheten själv att den i fortsättningen kan sluta aktivt leta efter just det nätet (dvs sluta slösa batteri) eftersom det numera är synligt, eller måste man hjälpa den med detta genom att först glömma nätet och sedan lägga till det igen?

Kan tänka mig att det kan skilja mellan olika typer av enheter. Många mobiler och datorer verkar iaf besvara fråga 1 med ett tydligt ja, men det verkar mer osäkert hur iOS-enheter beter sig tycker jag.

Ursprungligen av Caol Ila:

Hehe, detta blev ju betydligt mer givande och teknikintressant än vad man kunnat hoppas på!
Härmed skrinlägger jag officiellt alla planer på att återgå till dolt SSID!

Följdfråga 1: Om man haft några av sina enheter uppkopplade mot ett eller flera wlan med dolt SSID vid något tillfälle, kommer då dessa att för alltid ligga kvar i minnet på enheten i fråga ända tills man manuellt tar bort nätet/näten i fråga? Dvs om man inte gör något åt det själv så kommer man att "alltid" dras med försämrad batteritid?

Följdfråga 2: Om ett sådant nät konfigureras om så att SSID:t syns igen, fattar då enheten själv att den i fortsättningen kan sluta aktivt leta efter just det nätet (dvs sluta slösa batteri) eftersom det numera är synligt, eller måste man hjälpa den med detta genom att först glömma nätet och sedan lägga till det igen?

Kan tänka mig att det kan skilja mellan olika typer av enheter. Många mobiler och datorer verkar iaf besvara fråga 1 med ett tydligt ja, men det verkar mer osäkert hur iOS-enheter beter sig tycker jag.

1. Ja de kommer ihåg nätverken tills de tas bort. På macen kan du ta bort dem ur listan med nätverk i systeminställningar. På iOS är det värre och där måste du ha åtkomst till nätverket för att välja att glömma det - såvida du inte återställer telefonen.

2. Jag tror att enheten ändrar inställningen i o m att SSID är det enda som identifierar nätverket hos enheten. Jag har tyvärr inget mer belägg för detta än att jag vet att det är problem att växla mellan två nätverk med samma SSID men olika kryptering utan att varje gång behöva ändra inställningarna manuellt.

1. Ja det där med att man inte kan ta bort nätverk från iOS-enheter på samma sätt som på vilken dator som helst har stört mig en del måste jag erkänna, men det är väl bara att acceptera tills vidare och se om Apple får för sig att ändra på det längre fram möjligen.

2. Låter logiskt!

Stort tack för bra svar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-03 11:32
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jo enheten måste försöka ansluta till nätverket på alla platser så fort Wi-Fi är påslaget. Detta görs regelbundet för att ta reda på om nätverket finns i närheten eller ej.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Det bör bli en märkbar skillnad.

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag hade dolt SSID på min Time Capsule tidigare och det fungerade med både iPad och iPhones, men jag slopade det eftersom det gjorde att min dator tog längre tid på sig att hitta nätverket efter att den legat i viloläge. Det var lite irriterande länge tyckte jag ibland.

Jag kan bara uttala mig från min egen erfarenhet och den säger att det inte har någon som helst praktisk betydelse. Jag upplever absolut ingen som helst förkortad batteritid. Inte heller har min MBP svårare att hitta nätverket.

Jag antar att det då är olika från enhet till enhet men inte någon generell regel.

Ursprungligen av zinned:

Jag kan bara uttala mig från min egen erfarenhet och den säger att det inte har någon som helst praktisk betydelse. Jag upplever absolut ingen som helst förkortad batteritid. Inte heller har min MBP svårare att hitta nätverket.

Jag antar att det då är olika från enhet till enhet men inte någon generell regel.

En MacBook Pro har så pass stort batteri att WiFi-kretsens inverkan på batteritiden är marginell. Sen inte sagt att den inte har någon som helst betydelse.

En iPhone påverkas desto mer däremot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-03 12:03
Ursprungligen av hansfilipelo:

En MacBook Pro har så pass stort batteri att WiFi-kretsens inverkan på batteritiden är marginell. Sen inte sagt att den inte har någon som helst betydelse.

En iPhone påverkas desto mer däremot.

Jag skrev inget om att MBP fick någon batteripåverkan utan att det nämndes tidigare att datorer kunde ha problem att återansluta till nät med dolda SSID:n efter att de varit i vila.

Jag skrev då att jag har inte det problemet.

Ursprungligen av zinned:

Jag skrev inget om att MBP fick någon batteripåverkan utan att det nämndes tidigare att datorer kunde ha problem att återansluta till nät med dolda SSID:n efter att de varit i vila.

Jag skrev då att jag har inte det problemet.

Ser det nu.

My bad

1
Bevaka tråden