- alamode
- Medlem ●
- International user
- 2010-12-20 15:58
Det är inte speciellt svårt egentligen: en bra mobil plattform bör vara anpassningsbar. Smaka på ordet: anpassningsbar.
Det innebär att Svensson som vill ha ett enkelt gränsnitt kör i det läge nallen har vid leverans och är nöjd med det.
Den avancerade användaren som vill anpassa sin nalle gör detta.
Båda grupperna blir nöjda.
Problemet med t.ex Windows Phone 7 är att det bygger på principen att man skall göra vad tillverkaren bestämt. Användaren har inget att säga till om utan det är tillverkaren som bestämmer gränsnitt och funktionalitet. Vill användaren komma åt filsystemet, lägga in ett annat UI (t.ex SPB Mobile Shell) etc går inte det. Enligt vissa är dock sådana begränsningar bra - låser man nallen blir den tydligen mycket bättre.
Jämför man Windows Phone 7 med Windows Mobile ifråga om funktionalitet är det bara att konstatera att MS tagit ett stort steg tillbaka. Det är dock inte fel att de utforskar en ny marknad med WP 7 - problemet är dock att de för närvarande saknar ett alternativ för de som använder WM.
Det är förstås en kostnads/intäktsfråga. En smartphone är en konsumentprodukt, inte ett professionellt verktyg. Den stora marknaden finns i "Svensson"-segmentet, och tittar man på försäljningssiffrorna så verkar de ganska nöjda. Om de skulle tillåta den öppenhet du efterfrågar så skulle kanske ett tvåsiffrigt procentantal som testar det göra ett support- eller garantiärende av eventuella problem de själva skapar. Då äts vinsten snabbt upp. Den kompetenta professionella delen av marknaden är löjligt liten och att göra dem nöjda skulle väl kosta mer än det drog in, det blir lite reverse-long-tail där det alltid finns ett till proffs som vill kunna göra en till sak innan alla är nöjda. Och den användaren har som antytts inga snygga konkurrenter att köpa istället för en låst smartphone. Det är väl Symbol och andra customshops du borde titta på egentligen. Vilka egenskaper och verktyg var det du saknade?
Jag är glad att iPhone är inlåst och att marknaden är "curated", då slipper jag lägga två sekunder på att fundera om det finns ofog i de appar jag köper - både för nöje och jobb. Visst har jag nånstans avsagt mig din totala anpassningsbarhet - men jag saknar den inte, lika lite som jag saknar det faktum att min brödröst kan mycket mindre än min ugn. Båda rostar bröd, men brödrosten är helt värdelös på att värma pizzaslices och baka muffins. Ändå äger och använder jag en brödrost.
Annars kan du väl få allt du önskar bara du jailbreakar? Det är inte olagligt. Att Apple då inte vill supporta dig är inte så konstigt. Jämför med en ny bil, du kan knappt göra annat än fylla på vätskor under huven. Nästan all form av trimmning och anpassning kräver att du chippar ("jailbreakar") din bil, och då blir märkesverkstaden sur om du kommer dit med knackig tändning och hävdar garantiärende. Eller jämför med brödrosten; om jag moddar min brödrost till att värma pizzaslices så lär nog Phillips undra när jag kommer och klagar på att jag fått ost och skinka fastbränt i värmelementen. Så vill de inte ha det, så de sätter på klistermärken som varnar och förbjuder för att öppna och modda.
Istället för denna likriktning som Windows Phone 7 och iOS representerar behövs även andra plattformar. Alltså plattformar som erbjuder mobil datorfunktionalitet. Det duger inte att vara hänvisad till sin MacBook så fort man vill göra mer än ringa med nallen. Det behövs fickdatorer som komplement.
Det duger för mig, eftersom jag kan göra vansinnigt mycket mer än att bara ringa med nallen. De etablerade spelarna verkar ha gjort bedömningen att total "mobil datorfunktionalitet" i fickdatorer inte är en lönsam marknad för dem. Tror du att det finns en lucka i marknaden så är du välkommen att försöka fylla den, precis som oQo och allt vad de hetat.
Jag håller inte med om att Apple och MS borde bygga och sälja exakt det du vill ha, lika lite som jag skulle hålla med nån som tycker att McDonalds borde sälja en ostekt hamburgare och friterad saltgurka till mig nästa gång jag är där. Inte deras marknad, även om de har hårdvaran på plats.
När det gäller restauranter finns stora valmöjligheter. Mobilerna håller på att förlora valfriheten. Valet mellan iOS och WP 7 är ungefär som valet mellan gammaldags vaniljglass eller vanlig vaniljglass.
Det är säkert bra för Svensson som gillar vaniljglass men värre för de som vill ha blåbärsglass (öppen plattform).
Lägg på en klick blåbärssylt? En lösning jag själv tagit till många gånger. Varm blåbärssylt blir extra bra!
För att vara mer seriös: min mobil idag kan tio gånger mer än mina tidigare smartphones kunnat. SEMC/Symbian, WinCE, Palm/Handspring, etc hade möjligen i vissa fall filsystem men herrejösses vad mycket mer jag kan göra med -och verkligen använder- min iPhone.
Och ser du inte nån skillnad mellan skaran av Android- WP7- och iPhonetelefoner så undrar jag om du är det minsta allvarlig.