Om jag hade jobbat på KI så hade jag kollat mina egna servrar först, och om jag inte hittat något fel tagit kontakt med Yahoo.
Jag tror att felet ligger i servern smtp6.ki.se.
Av loggfilen att döma är det en Postfix-server som används för att skicka ut posten. SMTP-kod 4.4.1 betyder att den lokala servern inte får kontakt med en mottagande server. Den mottagande servern är i det här fallet servern själv (localhost[127.0.0.1]). Att mottagande server är servern själv är helt normalt när servern handhar flera olika epostrelaterade funktioner som t.ex. viruskontroll, spamkontroll och liknande.
Problemet som det är beskrivet är mycket vanligt på Postfixservrar när t.ex. amavisd (som hanterar just spamfiltrering och virusskydd) inte fungerar. Processen kan ha gått och dött och sedan startar den inte upp automatiskt som den skall. Detta ger symtom som du beskriver. Problemet kan vara intermittent och gå över av sig själv (t.ex. om amavisd tillfälligt är överbelastad).
Det kan vara andra problem (som problem med DNS:er och liknande), men det är osannolikt. Systemadministratörerna kan ju kolla i sina loggfiler, och om felet är på port 10024 så är det precis som jag beskriver.
Summan av mitt resonemang är alltså, utifrån det du visat, att Postfixservern på KI har problem med en intern process och att det första jag skulle kolla är just detta.