Jag förstår.
Mina nätverkskunskaper är begränsade men inte obefintliga. Min datorpark ser ut som följer: MacBookPro Intel Core 2 Duo, 10.6.8. Jag ansluter till internet via airport med hjälp av ett Cisco-modem med inbyggd trådlös router, beteckningen är EPC2425. Min uppkoppling är ca 24/1 och tillhandahålls av Com Hem. Uppkopplingen är stabil. Min Airport Express (samma som i första inlägget) är säkert 6-7 år gammal, det är den jag kallar basstation här. Jag gissar att den hör till 1a generationens AE. Jag tänker använda AE endast till att streama musik trådlöst till min stereo.
Så, vid första försöket upptäckte jag inga direkta problem. Jag hittade min AE i Airport-verktyg och valde att ställa in manuellt. Under Trådlöst valde jag att ansluta till mitt befintliga hemma-nätverk skyddat med WPA-personal. Inga andra inställningar gjordes. Genom Airfoil kunde jag sen välja min basstation som fjärrhögtalare och allt var frid och fröjd.
Första problemet dök upp efter att datorn varit i vila under natten. Airfoil rapporterade att valda fjärrhögtalare (AE) inte kunde hittas varpå jag öppnade Airportverktyg och inte heller där kunde några "trådlösa airport-enheter hittas". Avståndet dator-AE var vid tillfället 2 m och AE-lampan grön. Jag gjorde flera sökningar men med samma resultat. Jag valde då att dra ut AE ur väggurtaget och låta den vila i 30 sek. Detta hjälpte mig inte så då återställde jag AEn genom att dra ur den ur väggurtaget/trycka in ett gem/sätta i den/vänta på 4 gröna blink. Efter detta kunde jag trådlöst hitta AEn via APV. Eftersom jag tidigare googlat detta problem provade jag 2 saker som jag blivit tipsad om 1. Stänga av konfigurering av IPv6 i nätverksinställningar. 2. Byta kanal i APV. Jag valde kanal 12 istället för förinställda kanal 6. Efter detta fungerade streamingen utan problem i ca 2 dagar, även efter att datorn varit i vila. Nu, några dagar senare är jag tillbaka på ruta ett, dvs ingen kontakt med min AE. Lampan lyser grön. Under dagen har jag återställt AEn som ovan beskrivet samt kopplat in den via ethernet. Utan att göra ytterligare inställningar fick jag det att fungera i ca 15 min, sen bröts kontakten och nu är det samma sak igen.
Åter.