Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta från mac till ipad?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har läst i någon tråd att det inte är rekommenderat att ha någon iPryl utan tillhörande dator. Men jag är i lite behov av pengar och funderar därför på att sälja macbooken och bara använda min ipad 2. Jag använder knappt datorn längre men frågan är hur bra man klarar sig med bara en ipad. Någon som provat? Något man bör tänka på innan man gör sig av med datorn? Alla uppdateringar får man ju från app store, den synkas med ipod över icloud osv. Är det något som faktskt KRÄVER en dator?

Nej, du kan klara dig bara med din iPad, ur det perspektivet åtminstone. Om du har möjlighet kan det vara idé att skaffa ett externt tangentbord, det underlättar en del när du sitter och skriver.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-08 07:27

Jag är helt säker på att det går om du ändå knappt använder din MB, du kommer säkert hitta lösningar som gör att det funkar. Som akerstrom skrev så är ett externt tangentbord kanske bra om du ska skriva mycket text. Sen så finns det bra ställ ifall du vill ha skärmen stående, och med ett tangentbord till det blir det nästan som en bärbar. Eftersom du behöver pengar nu så sälj och köp tangentbord och ställ om du behöver det framöver när du har råd.

Jag är övertygad om att det går, är nästan där själv men mitt behov av Word gör att det inte går att byta helt. Men nästan.

• Medlem
  • 2012-04-08 09:37
Ursprungligen av Capeman:

Jag är övertygad om att det går, är nästan där själv men mitt behov av Word gör att det inte går att byta helt. Men nästan.

Borde inte Pages fungera som substitut?

Ursprungligen av Dalle:

Borde inte Pages fungera som substitut?

Nej, jag måste kunna skicka filer i Wordformat utan att formateringen blir fel. Dessutom saknas vissa typsnitt jag måste ha i Pages.

• Medlem
  • 2012-04-08 10:28

Nej, jag måste kunna skicka filer i Wordformat utan att formateringen blir fel. Dessutom saknas vissa typsnitt jag måste ha i Pages.

Bättre att få dina kollegor/kamrater/arbetsgivare eller vad det nu är att gå över till Mac.

Ursprungligen av Dalle:

Bättre att få dina kollegor/kamrater/arbetsgivare eller vad det nu är att gå över till Mac.

Blir nog skola i Capemans fall och det kan ju bli lite klurigt.

I vilket fall som helst så klarar man sig med bara en iPad. Jag har inte synkat min nya iPad till datorn alls och det funkar alldeles utmärkt.

Spanat något på OnLive Desktop - Simple PC App Access from Anywhere ?

Ursprungligen av Brandylf:

Ja det har jag gjort, men appen finns inte i svenska App Store ännu och jag vill inte hålla på och krabba med amerikanskt konto och presentkort...

Ja det har jag gjort, men appen finns inte i svenska App Store ännu och jag vill inte hålla på och krabba med amerikanskt konto och presentkort...

Ahaaa, då lärde jag mig något nytt. Har inte undersökt saken så noga, men kommer det till svenska appstore hoppar nog jag på tåget.

Precis, svårt att få hela fakulteten att byta skrivregler för att jag ska kunna använda en iPad istället för Word på Macen.

Precis, svårt att få hela fakulteten att byta skrivregler för att jag ska kunna använda en iPad istället för Word på Macen.

Men man kan väl exportera dokument från pages i wordformat? Har jag gjort. Sen vet jag inte hur det blir med typsnitt och format och sånt..

Ursprungligen av Markus Kylberg:

Men man kan väl exportera dokument från pages i wordformat? Har jag gjort. Sen vet jag inte hur det blir med typsnitt och format och sånt..

Det blir dåligt. Eller otillräckligt för mina behov i alla fall. Jag vill inte behöva sitta vid en dator på skolan när uppsatsen är klar för att rätta till felaktiga typsnitt, marginaler eller radbrytningar.

det blir väl tre olika kategorier

1) Den grejen går göra på samma sätt, inga problem, gissar på 70% här.

2) Den grejen går att göra, men man får göra på annat sätt eller hämta hem App, ca 20%

3) Näpp, det går inte att göra, alls, inte ens med App 10%

Författa i Word tror jag går med ngt program för att öppna filer, glömt vad det heter.
Frågan är om man får alla typsnitten? Betvivlar det.

Jag tror att nästan allt går att göra, få till eller kommer att lösas.
Rätt inställning och attityd är troligen det som avgör om det blir en framgång eller fail.

• Medlem
  • 2012-04-08 20:40

Du har inte funderat på att sälja din iPad istället?

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-04-09 07:54

Inser att jag inte heller använder macen speciellt mycket hemmavid... Den agerar mest lagringsplats för all musik och foton. Å andra sidan så är den ju väldigt bra till just det. Jag tror nog inte att jag skulle klara mig med enbart paddan. Det skulle vara om jag kombinerade det med nån stor lagringsplats à la Dropbox kanske.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-09 09:36

Macbook klarar jag mej utan sedan jag köpte paddan. Men en iMac eller Macmini behövs som komplement hemma.

Jag har haft min iPad länge och har hela tiden sagt (även om jag använder paddan nästan jämt och min MBA får vila mer och mer) att man klarar sig inte helt utan en dator. Jag tror att en stor anledning (kanske den enda?) till detta är att man inte kan ladda upp filer ifrån sin iPad, t ex. om man vill bifoga något i ett foruminlägg.. Det är kanske inte något man gör varje dag men det är, i alla fall för mig, viktigt att kunna göra det.

• Medlem
  • 2012-04-09 21:59

iPad är i dag ett komplement till en dator, inte en ersättare. Men inom en snar framtid, kanske 3 år, så kan säkert en iPad ersätta en bärbar dator fullt ut för vanliga hemanvändare.

1
Bevaka tråden