Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bästa sätt att encoda/rippa dvd?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag håller på och "spelar av" gamla VHS band till DVD med en inspelningsbar dvd/vhs-spelare.

skivorna är för min mor och far och själv tänkte jag rippa skivorna till datorn för mig själv.

jag har provat handbrake och makemkv men när jag använder dem så blir det massor av ränder i filmen.

läste någonstans att det kan vara för att filmen blir för hårt komprimerad(?) men har ju bara valt mkv och h264 och inte ändrat något annat..

så min fråga är, hur ska jag rippa dvdn till datorn på bästa sätt, med bästa resultat? och med vilket program? (men gärna på ett smidigt/lätt sätt),
så att jag får ett bra resultat utan ränder t.ex

Ursprungligen av tqila:

jag har provat handbrake och makemkv men när jag använder dem så blir det massor av ränder i filmen.

Använd "deinterlace" eller "decomb". Finns i bildinställningarna i handbrake.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-09 10:58
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Använd "deinterlace" eller "decomb". Finns i bildinställningarna i handbrake.

...eller välja preset "High profile" som har de alternativen förinställda, så slipper man meka med manuella inställingar.

hm, detelecine och decomb ändras till "default" från off när jag tar high profile.
men deinterlace ändras inte från off.

men det är deinterlace jag ska använda eller? isf får jag ändra manuellt

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-09 12:59

marcushedenstrom skrev ju "eller", så det är väl bara att testa

provade med high profile först (dvs decomb och detelecine)
så får jag se hur det blir.

sen kör jag deinterlace och decomb, men vad ska man välja för värde på deinterlace? (finns custom, fast, slow och slower)
satte default på decomb och detelecine, men det fanns inget sådant på deinterlace.

går inte att köra både decomb och deinterlace, sätter man ett värde på en av dem så stängs den andra av.

Senast redigerat 2012-04-09 13:40

Du kan se en preview av videon i Handbrake, sen får du väl bestämma hur mycket du vill satsa på att deinterlacera. Tar klart längre tid med slow, men kanske blir bättre.

Decomb innebär typ att deinterlacera bara där det behövs.

ok, låter som om decomb är ett bra alternativ då?

sen har jag en liten fråga till och det är varför det är dubbel uppsättning av "titlar" på DVD'n i handbrake?
jag har kopierat två VHS band till dvdn med den inspelningsbara vhs/dvd-spelaren och det är två titlar i menyn för DVDn t.ex..
mn som ni ser i skärmdumpen så är det fyra titlar varav två av dem ser ut att vara dubletter (iallafall samma tid på dem)

och provade att encoda båda de som är på sex minuter och det var samma video och vad jag såg så var det ingen skillnad i kvalite/ljud eller så.. men å andra sidan så är jag inte så kunnig inom detta område så kanske missade att kolla någonstans för att se skillnaden..

Ursprungligen av tqila:

ok, låter som om decomb är ett bra alternativ då?

Ja det brukar jag köra.

Jag vet inte varför du har dubletter dock.

ok, synd.
vore tråkigt och sitta rippa alla dessa timmars vhs-material och sedan inse att man valt fel titlar så att man har sämre bild/ljud/upplösning eller något.

och när jag ändå ställer frågor
hur är det med ljudet?
i mitt fall så verkar jag ha två alternativ att välja mellan i handbrake för de dvd jag rippar nu.
vilket är bäst att välja? verkar som den väljer AAC (faac) dolby pro logic II automatiskt.

se skärmdump:

vad är bästa containern och formatet att välja om man vill kunna redigera sina filmer?

jag kopierar ju över från VHS till DVD och sedan rippar DVD till PC.
men för att redigera behöver jag ju komprimera det till något format/container.

har hört att mkv/h.264 är "bäst" för att spara om man inte vill redigera.

men om jag vill kunna redigera så ska jag välja något annat.

har provat mp4 som handbrake har men tycker att kvaliten blir mycket mycket sämre, är det bara jag som imbillar mig?
och vilket format/container ska jag välja för att kunna redigera smidigt/bra?
är det h.264 eller mpeg4 som gäller?

(behöver ju inte låsa fast mig vid handbrake om det finns bättre alternativ för att få ut bra format/container för redigering)

Senast redigerat 2012-05-17 14:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-18 10:00

För redigering så hade jag valt ett mindre komprimerat format än mp4 för att spara "rådata". Sen när du har en färdig produktion så kan du ju spara den i mp4 (h.264) för att användas till att titta på i iPhone/iPad/AppleTV/etc.

Nackdelen är att ju hårdare du komprimerar desto mer information "tas bort" och desto mer kraft krävs det från din dator att hantera det vid redigering.

Ex iMovie tar komprimerad video och vid import gör den "okomprimerad" för att du skall kunna arbeta smidigt med materialet även på en enklare dator.

Fråga, kan du inte importera materialet från VHS till dator direkt, dvs skippa steget med DVD? Har du ex firewire ut från VHS-spelare eller något annat gränssnitt?

Vet inte om detta hjälper dig något?

mp4 är egentligen ej aktuellt.
ska inte ha det på någon i-enhet. så tänkte mig mkv istället, men det kanske inte lämpar sig för "redigering" (läs klippa i video)

har faktiskt försökt med vhs direkt till dator med pinnacle moviebox men resultatet blev helt otroligt dåligt.
har provat flera olika kablar och spelare, men tror det har med min tröga server att göra (den jag använde till det)

men har en annan vhs-spelare nu (den som jag kör vhs-dvd på) så kanske kan gå bättre med den.

men hur som helst, om det inte skulle gå bättre så är jag fortfarande intresserad av att veta vilket format och vilken container som lämpar sig bäst för att klippa i videon.

blir ju oändligt mycket skräpmaterial från vhs som jag inte vill ha kvar (t.ex mängder med "myrornas krig" och annat skit som blivit kvar mellan inspelningarna) så därför jag ska klippa i videon.

1
Bevaka tråden