Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3g konstiga färger på skärmen

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inte helt säker på att detta är rätt ställe att posta detta på, men i alla fall:

Hej, Jag har öppnat upp min iPhone 3G för att rengöra den lite på damm inuti den, och nu när jag satt ihop den igen så visar skärmen allt med väldigt konstiga färger, ser nästan ut som om det är i negativ.

Jag var väldigt försiktig när jag plockade ner den samt satte ihop den, men tror att något hänt med antingen skärmen, kabeln från skärmen eller där den ansluts till logicborden. Jag har försökt att ta lös kabeln från skärmen flera gånger, men får fortfarande samma resultat. Allt fungerar bra förutom att färgerna är konstiga.

Här är några bilder på hur det ser ut:

http://imageshack.us/photo/my-images/638/imag0815p.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/14/imag0818j.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/402/imag0823u.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/685/imag0832.jpg/

Är det någon som vet vad som är fel? Eller hur jag kan ta reda på vad som hänt? Jag är ganska säker på att kontakten till skärmen är rätt ikopplad, och både den samt uttaget på logicboarden ser hel ut.

Någon som vet? Eller känner någon till det billigaste stället att få den felsökt / reparerad på?

Nu märkte jag också att färgerna blir helt normala i ett par få apps, t.ex. i safari och förhandsvisningarna i "Bilder".

Jag har återställt några gånger men det verkar inte hjälpa.

Återställning har du ju uteslutit eftersom du har gjort det några gånger. Så rent spontant så känns det som att detta kan vara ett hårdvarufel som är relaterat till att du var inne i den och pillade runt.

Om du inte kan se några skador på kablar eller kontakter så tror jag att det inte finns annat att göra än att lämna in den. Men du kommer ju så klart få betala förundersökning samt eventuell reparation på egen hand. Och det lär nog, tyvärr, bli billigare för dig att då köpa en ny iPhone 4 än att betala eventuella auktoriserade reparationer eftersom Apple normalt sett inte tillhandahåller reservdelar i sig.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Återställning har du ju uteslutit eftersom du har gjort det några gånger. Så rent spontant så känns det som att detta kan vara ett hårdvarufel som är relaterat till att du var inne i den och pillade runt.

Om du inte kan se några skador på kablar eller kontakter så tror jag att det inte finns annat att göra än att lämna in den. Men du kommer ju så klart få betala förundersökning samt eventuell reparation på egen hand. Och det lär nog, tyvärr, bli billigare för dig att då köpa en ny iPhone 4 än att betala eventuella auktoriserade reparationer eftersom Apple normalt sett inte tillhandahåller reservdelar i sig.

Det jag inte förstår dock är att det alltid är rätt färger i vissa appar, är inte det lite konstigt om det är ett hårdvarufel? För i t.ex. Safari ser bilden normal ut, utom möjligtvis att den verkar lite ovanligt ljus.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-13 09:51

Har du Återställt den via iTunes utan att lägga tillbaka backup (ställt in den som ny telefon)? För visst låter det som ett mjukvarufel, såvida det inte är en enskild färg som påverkas, och just den färgen inte används på vissa appar.
De Bilder du visade i ditt första inlägg visar ju ingen app som har normala färger, men det får du alltså i t ex Safari (t ex röd och grön färg). Det verkar ju som om de två färgerna är väldigt svaga....

Att lämna in din iPhone 3G på reparation är det inte riktigt värt.

Du kan byta ut din LCD själv.
Här är en guide för hur du gör:
Installing iPhone 3G Display - iFixit

Vi säljer iPhone 3G LCD för 289kr, då ingår också verktyg.

Fick nästan samma problem med min 3GS... Ingenting fungerade. Men troligen är min skärm pajj. En kompis hade samma problem med sin 4, han lämnade dock in den. Men har en polare på Telenor som sa att det var sjukt mycket bättre OCH snabbare att byta ut den själv.
Var vetifan.. Men det skulle spara både tid och pengar sa han.

Ja, lämnar du in den hos Telia eller Telenor så kan du nästan lika gärna köpa en ny telefon.

Det finns guider för hur du fixar det själv, och du behöver inte vara någon elektriker för att klara av det. Du behöver kunna skruva ur och i skruvar samt lyfta på några kopplingar. Gör man det långsamt och metodiskt så går det bra.

Jag har själv bytt på en hel del iPhone 3g, 3gs 4 och 4s. Har inte misslyckats med en enda.
http://www.youfixit.se

5% rabattkod hos youfixit.se : forum99

Använd den i kassan så får du 5% rabatt på ditt köp.

"du behöver inte vara någon elektriker för att klara av det."
Vad synd, för jag är snart utbildad elektriker

Förhoppningsvis klarar jag av det. Har dock inte pengar just nu men får se om jag beställer senare. Gäller rabattkoden längre fram också?

Den gäller fram till 1a maj. Men skulle det hända att du beställer efteråt så är det bara att maila oss:)

Elektrikerutbildningen har du nytta av till andra viktigare saker!

1
Bevaka tråden