Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritid nya iPad?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-04-12 17:46

Jag hade tidigare en iPad 1 och nu uppgraderat till nya iPad. Jag är supernöjd med den nya men batteritiden är inte riktigt som jag hade förväntat mig. Med min iPad 1 kunde jag efter laddning över natten och en snabbsurf på morgonen och liggandes på standby på dagen komma hem och den var fortfarande på 99-100%. Notifieringar på. Med Nya iPad ger samma användning ett batteri på 87-88%. Har även tyckt mig märka att batteriet dras ut mycket snabbare vid normal användning.

Är detta normalt eller ska jag byta ut den? Köpte på Elgiganten så det är ju inget problem.

Kana det beror på du har på plats notifisering? För den kan dra extra ström samt se över ljudstyrkan på din iPad

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-04-12 18:55
Ursprungligen av Happy75smile:

Kana det beror på du har på plats notifisering? För den kan dra extra ström samt se över ljudstyrkan på din iPad

Nej, inga platsnotifieringar och ljusstyrkan är inte onödigt hög. Men den har ju ingen betydelse på standby.

Återställ den. Prova med backup först. Om inte det hjälper så återställ utan backup. Om den fortfarande sörplar batteri i standby kan det vara läge att byta.

Det låter inte på långa banor normalt. Antingen är nånting fel på iPaden eller så har iOS-installationen ballat ur på något sätt. Du kan ju testa att återställa den, låta den stå över natt och se om den slutat dra ur batteriet. Om inte det funkar, spring tillbaka till butiken.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-04-12 22:39

Har nu återställt den utan backup. Den är på 62% nu och den ska få ligga över natten utan laddning på standby. Är den under 60% imorgon bitti ger jag upp och byter.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-04-13 06:32

Efter 8 timmar i standby efter återställning utan backup har batterimätaren inte rört sig alls. Fortfarande 62%!

Mjukvarustrul alltså?

Låter som det. Vete tusan vad det är som strular, men det är ju uppenbart att det finns iOS-buggar kvar som inte fixades med 5.1.

Batteritid nya iPad?

Det finns ju appar som inte är optimerade och ligger och drar resurser när det inte ens används. (Android har/hade det problemet med batteritid och det var därför jag bytte till Apple)
Men nu löste du det så det är ju bara att installera och testa om det blir likadant igen och då vet du varför.

//KRS

De enda appar som kan vara igång i bakgrunden är musikspelare, VoIP-appar och navigationsprogram. Task completion-API:et ger möjlighet för vissa appar att få en tidsfrist på någon minut för att avsluta pågående processer.

Det är undantagen, alla andra appar fimpas i samma ögonblick som man går ur dem. De hålls kvar i fryst tillstånd så länge minnesresurserna tillåter det, men de tar noll processorkraft eftersom de inte är igång. Allt annat som rullar i bakgrunden hör till iOS självt, vilket gör att den här sortens problem i princip alltid är iOS eget fel. Det finns dock många som tror att det funkar som i Android, vilket märks på deras handikappande tvångstankar om att "avsluta" appar efter att de använt dem.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-04-14 16:47

Min iPad har nu varit igång sedan torsdag morgon. Torsdag kväll återställde jag den och efter det var den på 62%. Jag har inte laddat den sedan dess och den är fortfarande på 11%. Har använt den flitigt under den tiden. Läser man mitt första inlägg i denna tråd så ser man vilken otrolig skillnad en återställning gjorde.

Att appar tar noll kraft är BS
både på iPad och iPhone är det märkbart slöare med allt som varit igång.

Men på nya iPad börja batteri dra först efter jag stoppat i mitt simkort
fick vänta nästan en vecka på miko kortet och med wifi only varade batteri länge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-14 19:55
Ursprungligen av illerG:

Men på nya iPad börja batteri dra först efter jag stoppat i mitt simkort
fick vänta nästan en vecka på miko kortet och med wifi only varade batteri länge.

Det är väl ganska självklart att den drar mer batteri med aktivt simkort i?

Då ska den ju hela tiden kommunicera med mobilmaster och upprätthålla förbindelsen, det drar ju ström.

Ursprungligen av illerG:

Att appar tar noll kraft är BS
både på iPad och iPhone är det märkbart slöare med allt som varit igång.

Vad är märkbart slöare? Tänk på att ta upp minne och utnyttja processor är två ganska olika saker

Responsen blir slöare. Ex. Märks när man dubbeltappar för att byta mellan appar.
Istället för att det flyter och åker upp så finns bara listan där helt plötsligt.

Stänger man då av allt i listan så blir hela mjukt flytande igen.

1
Bevaka tråden