Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D Mark III lanserad

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 17:10

Då var även Canon EOS-1D C samt C500 annonserad:
Filma i 4K med Canon Eos - Fotosidan

Sweet stuff!

Ursprungligen av Erik.dv:

Då var även Canon EOS-1D C samt C500 annonserad:
Filma i 4K med Canon Eos - Fotosidan
Sweet stuff!

Ja verkligen.
Börjar RED känna flåset i nacken snart tro?

Ursprungligen av Goflorp:

Flipp eller flopp ?

I think Flipp!

Nja, filmar man 4K så är man hänvisad till hårt komprimerad H264 på SD-kort :-D. Det är nog inget för dom som normalt kör med RED :-). Eftersom man inte kan plocka ut 4K "okomprimerat" via HDMI (HDMI fixar max 1080) så är nog denna kamera inget för Hollywood etc. Hade den optiskt ut eller SDI så var det en annan femma - men det kommer den aldrig att ha - ja, kanske optiskt 4K ut versionen som kommer 2016 - om någonsin.
Jag ser ingen ide med att filma 4K med denna kamera - det är ju filer som inte ger seriös post produktion och att lira filerna direkt är ju också omöjligt för vanligt folk (HDMI är ju vår konsumentstandard och våra TV's är 1080). Detta måste vara något dom slängde in bara för att det liksom var en baggis att fixa och att det ger rubriker :-D. Smart.
Vad jag alltså säger är att man inte kan plocka ut denna 4K för vettig användning. Denna 4K är fånge i kameran.

Det som däremot imponerar på mig - nästan chockar mig - är hur långt man kommit med H264-algoritmerna och minimala komprimeringskretsar - även om materialet inte passar för post och seriös filmproduktion så ser det som första generation säkert alldeles utmärkt ut (i optimala ljusförhållanden - vilket filmproduktion alltid ser till att ha så klart). Hade någon frågat mig för 5 år sedan att man kunde packa fin H264 4K i typ 24 Mbit till SD-kort - med en superminikomprimerare i en liten kamera - i nära realtid - så hade jag bara garvat.
Det säger också en hel del om hur mycket våra hjärnor fyller i och hur usel syn vi har

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja verkligen.

I think Flipp!

Ursprungligen av Chaosstar:

RED uppdaterar sina kameror med 6K-sensor | Feber

Flipp eller flopp ?

(kunde inte låta bli)

Har varit en seg väntan, men nu är min mk3:a pa ingang. Tidigt nästa vecka.

Synpunkterna är manga om man följer det som sägs pa nätet.

Lite trakigt att raw-förbättringen känns som +/- noll mot min mk2:a. Det kan nog vara viss skillnad, men ytterst marginell och pa högsta pixel-anal-niva.

Hade gärna sett Apples modell här: samma pris som innan, men med ny prestanda. Knappa $1000 upp klipper en del av glädjen, men:

När kameran är här och betald kommer jag att älska den pa samma sätt som föregangaren-och mer därtill. Jag var aldrig besviken pa bildkvaliteten pa min mk2, utan det var en massa andra grejor som mycket är relaterat till film.

I princip allt är atgärdat där. Riktigt najs.

Sen sa har mk2:ans autofokus aldrig fatt mig att ens tänka tanken pa att göra nagot annat än att välja centerpunkten och pa sin höjd växla mellan one shot och ai servo. Nu ser jag fram emot mk3:ans autofokus jättemycket.

Men som sagt mk2 och mk3 ISO3200/6400 är typ samma, och det är lite "traadit".

• Medlem
  • Lund
  • 2012-04-13 12:13

Mattssons Foto i Lund har flera 5dmk3 i lager

• Medlem
  • Lund
  • 2012-04-13 12:09

nej det stämmer inte 6400iso återges bättre från 5dmk3 än från 5dmk2, renare, mindre färgbrus, går djupare ner i det det svarta samt att Canon håller ISO talet bättre , dvs kortare slutartid erhålles med 5dmk3. Kameran är oerhört trevlig och AF fungerar mycket bra.Problemet med bandning, mönsterbrus är nästan helt borta, viss verikal bandning kan ses men är svårupptäckbar
5DMK3 are cleaner in the shadows than 5dmk2: Canon EOS-1D / 1Ds / 5D Forum: Digital Photography Review

Ursprungligen av miri:

nej det stämmer inte...

Har inte testat kameran själv, utan är utelämnad till andras omdömen.

De bilderna du lagt upp i tråden du länkar till tycker jag har tillräckligt stor skillnad för att säga att mk3 är bättre. Dina bilder sticker dock ut från mycket annat jag sett och läst (från många olika källor).

Jag vill också understryka att jag inte påstår att det inte är något skillnad alls—det är det säkert. Men frågan är om det är skönjbart efter utskrivt, alternativt på skärmen när man inte zoomar in till 100%?

Men alltså... ingen blir ju gladare än jag om den skillnaden du visar upp är representativ för 3200/6400. Sen vet jag att mk3 springer ifrån vid ännu högre ISO.

Men det var just upp till 6400 som jag tyckte att jag hade realistiska förhoppningar om att mk3 skulle leverera märkbart bättre biler.

Det glädjer mig dock mycket om mk3 nu håller bättre om man pushar skuggorna, med mindre färgbrus och bandning som följd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-13 13:33

Mja, nu ska vi se här… En enorm fördel med 1D C är just att den filmar native i 2K eller 4K, den lider inte av pixel-sampling problem som bl.a. 5D mk 2 och 7D lider av (jagginess, aliasing). Vidare kan man säga vad man vill om H264 men bl.a. AVC-Intra bygger på H264 vilket har potential. Sen spelar man in i MJPEG i 4K, inte H264.

Citat:

4K video is recorded using 8-bit Motion JPEG compression at 24p… In addition, support for 24, 25, 30, 50 and 60p frame rates in Full HD resolution shooting provides additional flexibility, satisfying the shooting needs of professionals across the industry

Det största problemet med 1D-C är att du bara får 8-bit färgdjup och inte 10-bit eller 12-bit som de flesta proffs-kameror idag har men det är ett ENORMT lyft mot tidigare DSLR-kameror.

HDMI's egentlig nackdelar är saknad av tidskod och en lite dum kontakt-standard. Men att få okomprimerad signal ut är trevligt. Som sagt synd att den bara är 8-bitar.

Läs mer här!

Aha...har den intra...missade det. ja, då är det ju en helt annan femma. Glöm allt jag skrev - denna kamera är plösligt mycket intressant :-). Men en RED-hotare är det nog inte i alla fall - det har med andra saker än upplösning etc att göra (handhavande, kringutrustning, tålighet, färgbitar, etc). Men många reklamfilmer - som redan ofta proddas med Canon DSLR - kommer att skjutas med denna kamera. Det är redan ett faktum i min bok.
Generellt så är det mindre produktioner utan synkat ljud som skjuts med DSLR (=Canon än så länge).

Mja, nu ska vi se här… En enorm fördel med 1D C är just att den filmar native i 2K eller 4K, den lider inte av pixel-sampling problem som bl.a. 5D mk 2 och 7D lider av (jagginess, aliasing). Vidare kan man säga vad man vill om H264 men bl.a. AVC-Intra bygger på H264 vilket har potential. Sen spelar man in i MJPEG i 4K, inte H264.

Det största problemet med 1D-C är att du bara får 8-bit färgdjup och inte 10-bit eller 12-bit som de flesta proffs-kameror idag har men det är ett ENORMT lyft mot tidigare DSLR-kameror.

HDMI's egentlig nackdelar är saknad av tidskod och en lite dum kontakt-standard. Men att få okomprimerad signal ut är trevligt. Som sagt synd att den bara är 8-bitar.

Läs mer här!

Får man 4K ut genom HDMI?!?!?
(1080 okomprimerat ut genom HDMI har man ju fått på Canon DSLR länge nu - många år)

Läs mer här!

Ursprungligen av Zimmerman:

Får man 4K ut genom HDMI?!?!?

Nej, 4k är bara till CF-kort.

Och 4k är inte full frame utan crop av sensorn (men utan skalning då). Motsvarar dock APS-H som ligger mellan S35 och FF.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-13 13:59

1080p får man då inte ut från alla Canon-kameror. Endast hackade 5D mk 2.

Aha...visste inte det...har då bara kommit i kontakt med hackade (en polare skjuter reklam med DSLR rakt in i BlackMagic/MBP :-). Ska fråga honom hur han hackade den.

1080p får man då inte ut från alla Canon-kameror. Endast hackade 5D mk 2.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-17 09:00

Smaskigt!

Black-Magic släppte även precis en kamera. Den ska som jag förstår det vara en "digital cinema" kamera som inte lider av alla begränsningar en DSLR ofta har.

Blackmagic Design: Blackmagic Cinema Camera

Intressant. Även om 5D mk 3 blivit bättre på film-sidan har ovan potential som satan. EF-optik fungerar också med den.

Gentlemen...

...off topic

Det är dock rätt kul att raljera lite kring kommande teknik/kameror, sa vi kanske skulle bryta ut en egen trad till det?

• Medlem
  • Lund
  • 2012-04-19 17:05

DXO har konfimerat mina resultat vad det gäller 5dmk3
Vid 12800iso finns det en brytpunkt där 5dmk3 uppträder renare vad det gäller färgbrus och signal
Det dynamiska omfånget är lika dåligt som förr men de har lyckats med att minimera bandning och dragit ner på mönsterbruset

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-19 17:28

Hur står sig 5D Mk II mot Mk III i samma diagram?

• Medlem
  • Lund
  • 2012-04-19 17:35

Lite sämre, förutom på bassio

How DxO Labs tests hot cameras like Canon's latest SLR | Cutting Edge - CNET News

Canon åker på tafsen här i testerna, men det är ändå spännande läsning.

• Medlem
  • Lund
  • 2012-04-20 00:20

är det någon som vill och orkar så finns lite olika tester/jämförelser här och presenterade på dpreview, Canonfolket är inte glada.
själv har jag bara 2st 5dmk2 och gluggar till ett icke så ringa värde. Känslor och kameror går inte ihop om man diskuterar mätbara saker som kan återupprepas

mina bilder i lägsta nivåerna 5DMK3 are cleaner in the shadows than 5dmk2: Canon EOS-1D / 1Ds / 5D Forum: Digital Photography Review

brusbild från 5dmk2 5dmk3, Re: 5DMK3 are cleaner in the shadows than 5dmk2: Canon EOS-1D / 1Ds / 5D Forum: Digital Photography Review

hur man lättar upp skuggor och vilket resultat med d800 Re: Much, much improved (not so much): Canon EOS-1D / 1Ds / 5D Forum: Digital Photography Review

brusbild 100iso d7000 och 5dmk3 Joakim och jag Re: Much, much improved (not so much): Canon EOS-1D / 1Ds / 5D Forum: Digital Photography Review

Oves bilder och upplösning d800 + 5dmk3 Re: 5Dmk2 vs D800 shootout: Canon EOS-1D / 1Ds / 5D Forum: Digital Photography Review
var är staketet

ps glömde , klicka på bilderna 2 ggr så blir dom stora

Bevaka tråden