Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adressboken - kontakter sorteras inte likadant

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-01-29 22:16

Har en kund som tog klivet över från pc-världen och har drabbats av ett otal bisarra fel. De flesta härrör till iClod - men detta har jag gått bet på: När vi lyckats få bort alla dubletter som skapats så visas vissa kontakter som hon vill (Sortera på efternamn, förnamn först) men andra sorteras efter förnamn.

Idéer?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-29 22:55

Ett vanligt fel vid obskyra importer är att t.ex både för- och efternamn hamnat i efternamnsfältet. Det ser du inte förrän du tittar på kontakten i redigeraläge.

  • Medlem
  • 2012-01-30 09:43

Problemet är att hon säger sig ha gått igenom hela adressboken och ändrat.

Personligen börjar jag tröttna på de här dumheterna med iCloud. Bäst är att stänga av all hantering vid import från PC verkar det som.

  • Medlem
  • ENSKEDE
  • 2012-04-13 05:49

Jag har precis samma problem. Jag överförda mina kontakter via SIM-kort från en SonyEricsson. När jag importerade kontakterna såg de helt konstiga ut och för- och efternamn var i fel "rutor". Jag har gått igenom precis varenda kontakt och ändrat så att namnen står rätt, men ändå går vissa namn tillbaka till att visas fel (som om telefonen inte lyckats ändra informationen från SIM-kortet, eller att gamla infon på SIM-kortet ibland tar överträde över den redigerade informationen).

Det kan se ut så här: C; Anders

Fast jag i kontakt-infon har skrivit:
Förnamn: Anders
Efternamn: C******n

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-13 10:33

Jag tror inte du kan ändra på SIMkortet med en iPhone. Utan du importerar dem från SIMkortet, och sparar dem i Kontakter. Där ska du kunna ändra dem hur du vill. Men de sparas inte tillbaka till SIMkortet sedan. Eller menar du att du ändras tillbaka i Kontakter efteråt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-13 10:34

Det finns dessutom två inställningar för Kontakter. Dels hur de ska sorteras, för- eller efternamn, dels hur de ska visas, för- eller efternamn. Så man kan sortera på efternamn, men listan visas efter förnamnens bokstavsordning.

1
Bevaka tråden