Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple tv 3 försvinner från iTunes

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-04-07 12:16

Hejsan!
Jag har ett litet problem med min nya tv som jag köpte för ett par veckor sedan.

Mitt problem är helt enkelt att Apple tv'n försvinner från Airplay-menyn nere i högra hörnet i iTunes om den inte används på ett par timmar. Min iPhone kan då fortfarande ansluta och spela upp som vanligt, samt att om jag pingar tvn från datorn (Macbook pro, från sommaren 2009) så svarar den på ping utan problem.

Det enda jag kan göra för att få det att fungera igen är att antingen starta om routern, eller stänga av och på Airplay i tvn.

Det jag försökt för att få det att fungera som det ska är att;
Uppdatera mjukvarorna i datorn, routern & tvn.
Återställa routern och tv.
Installera om iTunes.
Öppna portar i routern.
Stänga av/på Multicast i routern.
Stänga av ipv6 i datorn.
Ansluta tv till routern via nätverkssladd istället för WiFi.
Resververa IP-adresser för enheterna.
Ändra i tv inställningar så den aldrig går i "vila"

Min setup är
Macbook Pro med Lion. Ansluten via wifi.
D-link DIR-655.
Apple TV 3. Ansluten via nätverkssladd.

Jag har slut på idéer. Någon som har något förslag på en magisk lösning?

Senast redigerat 2012-04-07 15:57
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-07 12:24

Är inte det en feature? Att den ska "slå av sej" när den inte har varit aktiv på ett tag....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-04-07 13:37
Ursprungligen av kenjon:

Är inte det en feature? Att den ska "slå av sej" när den inte har varit aktiv på ett tag....

jo kanske det, men vore ju trevligt att kunna fortsätta använda den utan krångel :/ Att sätta den till att aldrig vila gör heller ingen skillnad

  • Medlem
  • 2012-04-07 14:23

Har för mig att det finns en "Always on" på atv:n bland inställningar, vad händer om du slår på det?

Edit: du skrev visst det.....

Jag har något liknande problem med min Apple TV 3.

När min har varit i vila en viss tid så "försvinner" filmerna man kan hyra, youtube, iFlickr osv.. Det enda som finns kvar är "Datorer & Inställningar". Då krävs det en omstart av min Apple TV för att allt ska komma tillbaka. Fattar ej vad som är fel riktigt, men drygt är det!

Problem här också. För att Apple-TV ska kunna ansluta till mitt iTunesbibliotek måste jag nästan alltid starta om iTunes på datorn. Annars står Apple-TV och tuggar länge länge innan den ger upp anslutningen till iTunes.

Apple-TV och datorn med iTunesbiblioteket är anslutna med nätverkskabel.

Någon som har en idé på var jag ska börja min felsökning???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-07 01:12

Jag har bytt från atv2 till atv3 och efter det beter sig airplay annorlunda. På 2an så fanns alltid ikonen på paddan och telefonen oavsett om den var i viloläge eller inte, bara ansluta och börja spela upp. Nu i 3an när den går i vila försvinner ikonen och enda sättet att ansluta är att väcka den med fjärren... Riktigt irriterande för nu måste jag ha fjärren framme hela tiden och gå in i vardagsrummet o dutta till på den om jag vill spela musik tex när jag är i köket.

Går det att ändra detta någonstans så airplay alltid är aktivt oavsett vila? Har letat i menyerna men inte hittat nåt...

Ursprungligen av reinew:

Jag har bytt från atv2 till atv3 och efter det beter sig airplay annorlunda. På 2an så fanns alltid ikonen på paddan och telefonen oavsett om den var i viloläge eller inte, bara ansluta och börja spela upp. Nu i 3an när den går i vila försvinner ikonen och enda sättet att ansluta är att väcka den med fjärren... Riktigt irriterande för nu måste jag ha fjärren framme hela tiden och gå in i vardagsrummet o dutta till på den om jag vill spela musik tex när jag är i köket.

Går det att ändra detta någonstans så airplay alltid är aktivt oavsett vila? Har letat i menyerna men inte hittat nåt...

Det är möjligt att Apple gjort om så att ATV skall blir ännu strömsnålare, men jag håller med om att det är irriterande, man borde i såfall ha en option där man kan välja om ATV skall bete sig som ATV 2 eller ATV 3.

Ursprungligen av reinew:

Jag har bytt från atv2 till atv3 och efter det beter sig airplay annorlunda. På 2an så fanns alltid ikonen på paddan och telefonen oavsett om den var i viloläge eller inte, bara ansluta och börja spela upp. Nu i 3an när den går i vila försvinner ikonen och enda sättet att ansluta är att väcka den med fjärren... Riktigt irriterande för nu måste jag ha fjärren framme hela tiden och gå in i vardagsrummet o dutta till på den om jag vill spela musik tex när jag är i köket.

Går det att ändra detta någonstans så airplay alltid är aktivt oavsett vila? Har letat i menyerna men inte hittat nåt...

Fick en ATV3 i helgen, min fungerar som du tycker den fungerar. Var i vila hela dagen igår, sen på kvällen kunde jag trycka igång en film från paddan utan problem och utan att starta med fjärren.

1
Bevaka tråden