- ibish
- Medlem ●
- Göteborg
Jag skulle vilja att man svepte med två-tre fingrar uppåt, och få fram senaste apparna och deras tillstånd som en Mission Control, fast anpassad för iPhone. Borde åtminstone gå att fixa till iPad.
Det känns aningen märkligt att notification center "swipe:as" ner uppifrån och byta program är dubbel-klick på "home" knappen då man även byter app via notfication center. Ska dessa möjligen slås ihop?
Jag skulle vilja att man svepte med två-tre fingrar uppåt, och få fram senaste apparna och deras tillstånd som en Mission Control, fast anpassad för iPhone. Borde åtminstone gå att fixa till iPad.
På en iPad kan du ju svepa med fyra fingrar uppåt för att få fram de senaste programmen, men det kanske inte var så du menade?
Jag menar att de utvecklar det, så att den inte bara visar ikonerna, så att det liknar Expose/Mission control. Vet iofs inte hur det skulle fungera rent praktiskt, och vilka program som skulle visas, men det känns som mer info skulle kunna visas när man sveper uppåt.
På en iPad kan du ju svepa med fyra fingrar uppåt för att få fram de senaste programmen, men det kanske inte var så du menade?
Jag ser gärna att man hade kunnat ha två programfönster framme samtidigt likt Windows 8. Notiscenter hade sett bättre ut om det legat under springboard istället för över, så det hoppas jag de fixar till. Mission control för att byta mellan appar skulle vara trevligt.
Gå tillbaka till tidigare websida i safari som i lion med att svepa så man inte behöver upp till vänstra hörnet hela tiden.
Varför ska det behövas fler fingrar? Om det går bra med ett för att dra ner notifikationslistan borde samma funka nerifrån för att få fram senaste apparna.
Jag vet inte riktigt vad jag skulle vilja ha i iOS 6, jag tycker nog inte att skärmvis med widgets skulle kännas riktigt rätt i iOS, ett par snabba genvägar till wifi och bt-inställningar vore nice.
Men förutom en redesign av os:et som börjar kännas lite gammalt nu så skulle jag vilja se ett system som contracts som WP7 har, där en app kan säga "jag kan göra följande" och sen lista alla features det har, detta hjälper t ex på så sätt att facebookappen säger att den kan ladda upp bilder, och då dyker ett delningsalternativ för facebook i kamerappen eller i andra appar.
Sökskärmen borde kunna utnyttjas bättre. Där skulle man kunna ha "widgets" och sökrutan kan vara kvar på toppen. Skulle bli rätt lik Dashboard i Lion/Mountain Lion. Noobsen skulle känna igen sig, och nördarna skulle äntligen få sina (jävla) widgets.
Något jag skulle vilja ha är möjligheten att lägga flera program i en mapp. Har man jailbreakat finns det lösningar där man kan svepa, det vore riktigt trevligt.
Men man kan ju redan lägga flera appar i en mapp???
fortfarande önskar jag fleranvändarstöd för iPad i iOS 6 .. vi kommer aldrig ha varsin iPad i familjen .. den delas alltid ..
Att Siri kommer med svensk funktion!
Skulle vara trevligt att få Siri till iPhone 4 och iPad 1 om det skulle vara så. :D:D
Apple har tagit patent på en speciell sorts stylus penna och tillhörande teknik för den typ av pekskärmar som apple använder på iPad:
Apple Researching Stylus Concepts with Optical Tracking and Haptic Feedback - Mac Rumors
Så mitt önskemål om Inkwell i OS6 kanske blir verklighet.
Visst mynar inte alla patent till verkliga produkter, men det ökar chansen i allafall en smula att mitt önskemål blir verklighet…
Apple har tagit patent på en speciell sorts stylus penna och tillhörande teknik för den typ av pekskärmar som apple använder på iPad:
Apple Researching Stylus Concepts with Optical Tracking and Haptic Feedback - Mac Rumors
Så mitt önskemål om Inkwell i OS6 kanske blir verklighet.
Visst mynar inte alla patent till verkliga produkter, men det ökar chansen i allafall en smula att mitt önskemål blir verklighet…
Dock med brasklappen att den där sortens avslöjande patent generellt inte blir något av, när de dyker upp utan motsvarande produktsläpp. De "riktiga" patenten, d.v.s. de som handlar om en specifik produkt, med utförliga detaljer och designskisser, brukar inte vara godkända förrän nästan ett halvår efter att själva produkten lanserats.
Man får snarare se det som att Apple vill säkra rättigheterna till sina egna uppfinningar, även om de inte passar i en färdig produkt just för tillfället. Men de ger en ganska kul insikt i hur mycket de egentligen experimenterar på Apples utvecklingslabb! Patently Apple har ett ganska intressant arkiv, för den som är intresserad.
Nåt som jag är trött på är att om man har t.e.x. lyssnat på podcast eller spotify säger vi och om jag inte dödar appen så kan spelaren dra igång fast man har ljudlös på. Alltså om man lyckas dubbelklicka i fickan o komma åt play knappen. (det låter otroligt med det har hänt faktiskt)
Apple! Låt oss få bestämma mycket mer över hela låsskärmen o notiscenter tack!!
Jag önskar mig ett smart iOS.
Aktiverar jag väckarklockan (en påminnelse på 07:00) sent på kvällen innan och befinner mig på min hemadress natten till en vardag, hur mycket kodande skall det behövas för inaktivera notissignaler från div appar?
Eller om jag plötsligt en tisdagskväll 'glömmer' att aktivera en påminnelse för onsdagsmorgonen, kanske en fråga på hemskärmen runt 22:00 om jag vill aktivera min påminnelse som jag alltid gjort på vardagskvällar?
Eller om jag inte rört telefonen på flera timmar trots att både den och jag är på hem/jobbadressen (sitter och jobbar på datorn som kör samma AppleID) - en liten notis dyker upp på datorn och påminner mig om att ladda telefonen inför nästa arbetsdag då dess laddning på X% inte räcker tills morgonen därpå.
Alltså lite simpla grejer, Apple vet redan var jag är, hur min dygnsrytm ser ut, när min telefon torskar på batteri etc. Lägg ihop allt och gör mitt (tekniska) liv enklare.
Varför? Jo för att Apple gärna i samma veva får fråga på min hemskärm om jag vill skicka choklad/blommogram/iTunespresentkort/gratulationskort till person Y i min adressbok X dagar innan han/hon fyller år eller liknande. Ett par klick i telefonen, välj ask, skriv hälsning och skriv in lösenord. Följ leveransen på hemskärmen och bocka ur i To-Do-listan.
Jag önskar mig ett smart iOS.
Aktiverar jag väckarklockan (en påminnelse på 07:00) sent på kvällen innan och befinner mig på min hemadress natten till en vardag, hur mycket kodande skall det behövas för inaktivera notissignaler från div appar?
Eller om jag plötsligt en tisdagskväll 'glömmer' att aktivera en påminnelse för onsdagsmorgonen, kanske en fråga på hemskärmen runt 22:00 om jag vill aktivera min påminnelse som jag alltid gjort på vardagskvällar?
Eller om jag inte rört telefonen på flera timmar trots att både den och jag är på hem/jobbadressen (sitter och jobbar på datorn som kör samma AppleID) - en liten notis dyker upp på datorn och påminner mig om att ladda telefonen inför nästa arbetsdag då dess laddning på X% inte räcker tills morgonen därpå.
Alltså lite simpla grejer, Apple vet redan var jag är, hur min dygnsrytm ser ut, när min telefon torskar på batteri etc. Lägg ihop allt och gör mitt (tekniska) liv enklare.
Varför? Jo för att Apple gärna i samma veva får fråga på min hemskärm om jag vill skicka choklad/blommogram/iTunespresentkort/gratulationskort till person Y i min adressbok X dagar innan han/hon fyller år eller liknande. Ett par klick i telefonen, välj ask, skriv hälsning och skriv in lösenord. Följ leveransen på hemskärmen och bocka ur i To-Do-listan.
Hur ska telefonen vet att du ska jobba dagen efter?
Anta att jag jobbar efter ett regelbundet schema, säg fem veckors rullande (och ta bort 4-6veckors semester, tex när min position skiljer sig rejält från mina vanliga platser, är jag i Åre vintertid så kan den anta att jag inte jobbar). Bortsett från dessa semestrar, röda dagar, dagar markerade i kalendern som ”ledig/semester/vacation” kan den räkna ut att jag följt mitt rullande femveckors schema.
Det passar såklart inte allas liv(stil) men för många borde det funka?
Varför förstår inte telefonen att om jag befinner mig i en kyrka kl 11.00 på en söndag att den skall hålla tyst? Eller under filmens speltid när jag går på bio? (Det står ”Tintin på Sandrews med X” kl 21.00 fredag i kalendern). Jag vill inte höra något från min telefon från 21.00 tills filmen är slut, tiden borde telefonen kunna köra mot IMDB.
Självklart vill jag ha en ”vitlista” där Mamma/jobbet/sambon går att ställa in att alltid ringa oavsett vad.
Varje (nästan) vardagsmorgon tänder jag telefonen, öppnar SverigesRadio appen, startar senaste ekosändningen och kopplar in datorhögtalarna som står i köket i hörlursingången.
Hur hade sett ut om telefonen frågar ”Vill du lyssna på senaste ekot?” när den känner av att sladden trycks i?
-Är jag en orealistisk drömmare?
Anta att jag jobbar efter ett regelbundet schema, säg fem veckors rullande (och ta bort 4-6veckors semester, tex när min position skiljer sig rejält från mina vanliga platser, är jag i Åre vintertid så kan den anta att jag inte jobbar). Bortsett från dessa semestrar, röda dagar, dagar markerade i kalendern som ”ledig/semester/vacation” kan den räkna ut att jag följt mitt rullande femveckors schema.
Varför förstår inte telefonen att om jag befinner mig i en kyrka kl 11.00 på en söndag att den skall hålla tyst? Eller under filmens speltid när jag går på bio? (Det står ”Tintin på Sandrews med X” kl 21.00 fredag i kalendern). Jag vill inte höra något från min telefon från 21.00 tills filmen är slut, tiden borde telefonen kunna köra mot IMDB.
Självklart vill jag ha en ”vitlista” där Mamma/jobbet/sambon går att ställa in att alltid ringa oavsett vad.
Varje (nästan) vardagsmorgon tänder jag telefonen, öppnar SverigesRadio appen, startar senaste ekosändningen och kopplar in datorhögtalarna som står i köket i hörlursingången.
Hur hade sett ut om telefonen frågar ”Vill du lyssna på senaste ekot?” när den känner av att sladden trycks i?
Orealistisk idag, verklighet i morgon
Låter som lite väl mkt 1984 för att det ska fungera
Jag tycker det låter lite som någon av Negropontes gamla visioner, typ från den där boken han skrev under tidigt 90-tal (being digital? rätt trevlig läsning var det iaf). Nog för att man inte kan bli mer orealistisk drömmare än så, men då är du i bra sällskap iaf
Håller för övrigt med om att det är något som borde gå att lösa på sikt, är ju liksom inte orimligt att en smart pryl man alltid har med sig borde lära sig vad man har för vanor och försöka underlätta för en. Kanske inte till nästa iOS-version bara, med tanke på att Siri fortfarande är halvdöv och mer än bara charmigt autistisk så skulle jag nog gärna se att de fixar den biten innan de börjar pilla med någon annan artificiell intelligens.
Det där med att telefonen anpassar sig efter platser lär bli mycket vanligare när batteriet slutar vara en akilleshäl. Det vore trevligt med enkla saker som tyst läge på jobbet.
Vill ha starkare koppling mellan iPhone och dator. T.ex. att jag kan skicka och läsa sms på datorn, men att den utför åtgärden på telefonen i bakgrunden.
Jag skulle nog tycka att det var 'sjukt roligt' att få veta att min telefon nästan är död.
Om den då tänder skärmen och visar ett meddelande när skärmen pekar uppåt och ljussensorerna tycker att det är ett bra läge eller att luren tokvibrerar i fickan vore rätt användbart.
Smart användande av tekniken tycker jag.