Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adressbok - Redigera utskickslista

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-28 17:37

Menyvalet Redigera > Redigera utskickslista är bara nedtonat, vad missar jag?

Jag har alltså en grupp i Adressbok där vissa kontakter har flera mailadresser. När jag skickar mail till gruppen vill jag en gång för alla ha bestämt vilken av kontaktens mailadresser som skall gälla för grupputskicket. Det ska man kunna göra med valet Redigera utskickslista...

Gäller Adressbok 6.1 i OSX 10.7.2. Minns att jag gjort detta i tidigare versioner

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-28 17:52

Hittade svaret, bug i iCloud. Man får tillfälligt inaktivera iCloud som förvalt konto. Skapa en ny grupp i kontot "på min mac" (som inte behöver vara gruppen man vill arbeta med) Sedan kan man återktivera iCloud och menyvalet Redigera utskickslista finns valbart även för grupper som synkas med iCloud.
Address Book distribution list editor disabled by iCloud | MacFixIt - CNET Reviews
Fixas förmodlingen i 10.7.3

Senast redigerat 2012-01-28 18:07

Underbart!
Jag har haft exakt samma problem. Använder väldigt ofta adressgrupper, och har störts oerhört av att Mail skickar breven till fel adress när det finns flera sparade på en mottagare – och att jag inte kunnat komma åt att redigera utskickslistan för att rätta till det.

Det enda jag inte förstod i ovanstående, och fick lite problem med, var när du skrev "förvalt" konto - det lät i mina öron som nåt i stil med "primärt" konto, eller "förstahandskonto". Och några såna ainställningar hittade jag inte. Men sen testade jag att bara ta bort bocken för "Aktivera det här kontot" på iCloud - och det fungerade ju. (Adressbok/Inställningar/Konton/iCloud/Kontoinformation)
Edit: När jag efter detta läste CNET-artikeln så upptäckte jag var "förvalt" konto skulle ställas in = på första fliken (Adressbok/Inställningar/Allmänt). Så tydligen går det att göra på flera sätt.

Tack!
(Tyvärr tycks inte problemet vara löst med 10.7.3. Och Adressbokens version tycks vara densamma, dvs 6.1.)

1
Bevaka tråden