Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hantera lågupplösta bilder vid boktryck?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på med en bok där kunden absolut vill ha med ett antal bilder trots att de bara håller för tryck i ca 4x5 cm @ 300 ppi.

Jag måste dra upp dem till mellan 130% till 250% i InDesign för att få dem i rätt storlek.

Hur skulle ni hantera detta?

1) Dra upp dem i InDesign
2) Pumpa in fler pixlar i Photoshop (någon särskild metod?)
3) Annat, nämligen...

För ett eget projekt skulle jag välja andra bilder med rätt upplösning, men nu är det ett jobb och den möjligheten finns inte. Tycker det är svårt att veta hur viktigt detta egentligen är. Jämför datortidningar där man trycker skärmbilder utan problem. Har även skrämt upp någon bild till 130% i egna projekt utan att det synts, men 250% känns kanske lite väl vågat...

Senast redigerat 2012-04-22 17:43

Jag hittade nu Alien Skin Software: Blow Up 3 som faktiskt verkar fungera tillfredsställande när man hittat rätt inställningar.

Men andra tips och erfarenheter är ändå intressanta

Varje enskild bild har sina egna förutsättningar för hur mycket de tål att dras upp.
Man brukar som riktvärde ange att bildens upplösning i PPI i verklig storlek ska vara dubbelt i förhållande till rastertätheten i trycket.

Ett enklare innehåll och färre antal toner i bilden klarar att dras upp mer än en bild med komplext innehåll och stort tonomfång.
Flertalet bilder klarar dock 130 – 150 PPI i verklig storlek utan att läsaren märker något.

Du kan bara för att testa prova att fuska upp en illustration, typ Kalle Anka och jämföra detta med ett fotografi med ett motiv i solnedgång.

Pratar vi om DPI, som egentligen är en bitmapping i endast svart och vitt utan gråtoner, måste du upp i värden mellan 600 och 2400 DPI beroende av motiv. Vanligt förekommande när det gäller sk. ”streckteckningar”. Typ medaljerna på en öletikett.

Min erfarenhet är att det oftast inte hjälper att fuska upp upplösningen på en bild som inte håller måttet. Som referens får du provtryck från tryckeriet som BÅDE du själv och din beställare ska godkänna innan pressen går upplagan.

Hoppas att detta tillför något:-)

Ursprungligen av Jock Scott:

Flertalet bilder klarar dock 130 – 150 PPI i verklig storlek utan att läsaren märker något.

Tack - upp till 200% förstoring på ett fotografi @ 300 ppi med andra ord?

Har gått igenom bilderna, tänkte redigera alla som ligger över 150% men de som ligger under låter jag vara som de är.

OnOne's Perfect Resize är den bästa pluggen (PS) för detta ändamål jag hittils stött på - använder den ofta då kunder kommer med lågupplösta bilder som dom vill ha med i videoprod. Den är baserad på en mycket avancerad fraktalmatematik. Det går ju inte att förstora upp hur mycket som helst så klart :-).

Senast redigerat 2012-04-22 20:51

Det beror också på hur hårt bilderna är komprimerade hur mycket det går att "skrämma upp" dem. Har du möjlighet skulle jag absolut förstora dem i PS för att ha koll hela vägen och slippa obehagligheter i provtrycket.

Vi använder PhotoZoom Pro från BenVista som har en egenutvecklad fraktal/splinemetod. Den har dessutom väl fungerande batchkörning och ordentligt multiprocessorstöd. Visst – kostar en liten slant men är snabbt intjänad.

BenVista - Enlarge images and increase photo resolution at high quality using PhotoZoom Pro 4 with S-Spline interpolation technology

Den har räddat många kunder som kommit med word/powerpointfiler med 72 dpi-bilder och velat ha dem tryckta.

Till pressplaytontape: PS spelar inte ens i samma division när det gäller bilduppsampling

Senast redigerat 2012-04-23 12:03

Perfect Resize är gamla Genuine Fractals om jag inte missminner mig. Gör ett grymt jobb.

Jag har nu behandlat bilderna mha Blow Up. Testade även Perfect Resize samt kollade på PhotoZoom Pro's demobilder. Alla verkar använda samma teknik och gemensamt för dem alla är att resultatet ser ut som utsmetad vektorgrafik Men det blir ändå hyfsat om man först förstorar rejält, lägger på korn och sedan förminskar i layouten. Tack för tipsen.

1
Bevaka tråden